Citat:
Tecken och egenskaper som man själv ser hos någon behöver ju ingen annan se och behöver inte motsvaras av en mer generell bild av den öppensinnade personen.Egentligen är det viktigare frågor i botten än om någon är öppensinnad eller inte.
Men öppensinnad har nog för dom flesta en "naturlig" värdeladdning som är positiv, alltså att man bör vara lite öppensinnad, utan att närmare kanske ha någon gemensam uppfattning kring vad det är. Går ju att vara väldigt harmlös och oförarglig och samtidigt vara väldigt(eller uppfattas så) som väldigt enkelspårig och bestämd vad gäller åsikter.
Citat:
Rätt bra svar.Att inte avfärda (för mig) nya idéer och förhållningssätt utan att först ge dessa ett seriöst övervägande.
En öppensinnad person lyssnar på argument och funderar på dessa istället för att slentrianmässigt säga "nej det där tror jag inte på, det där går aldrig, kan inte vara möjligt" eller dylika negativa yttranden.
Det kan även vara så att man faktiskt testar sånt som nån säger till en är bra eller gott eller intressant.
En öppensinnad person lyssnar på argument och funderar på dessa istället för att slentrianmässigt säga "nej det där tror jag inte på, det där går aldrig, kan inte vara möjligt" eller dylika negativa yttranden.
Det kan även vara så att man faktiskt testar sånt som nån säger till en är bra eller gott eller intressant.
Citat:
Lite konstig premiss, som jag uppfattar det, att man bör vara ute efter att älska eller bli älskad. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Man får dock inte glömma människorna som inte är som oss. De som inte är ute efter att älska eller bli älskade. Utan de som utnyttjar, lurar och bedrar genom att hitta deras svagheter och spelar på andras känslor. Det första psykopater går efter är empatiska människor och därför så kan detta leda till att man blir det du nämnde.
Man får dock inte glömma människorna som inte är som oss. De som inte är ute efter att älska eller bli älskade. Utan de som utnyttjar, lurar och bedrar genom att hitta deras svagheter och spelar på andras känslor. Det första psykopater går efter är empatiska människor och därför så kan detta leda till att man blir det du nämnde.
För mig kan det betyda att vilja vara till lags, oavsett vad det innebär och vad som följer av det. Viktigare för mig att veta än om någon är psykopat, är deras ställning i samhället och hur pass priviligierad personen i fråga är, vad den har, inte har, möjligheter till livskvalitet, osv.
Citat:
Delvis pga av att uthålligheten blir sämre och återhämtning tar längre tid, ju äldre man blir. Alltså att med ålder kommer mer av resurstänk, att man inte kan eller ser värdet i att kasta bort för mycket av den egna energin.För mig betyder det att vara spontan och nyfiken. Väldigt många blir både krångliga och mindre nyfikna när de blir äldre, jag kan tycka att folk bara i 30-årsåldern inte intresserar sig för nya saker samt ofta är svåra att ta sig tid. Själv tycker jag att man ska vilja prova nya saker samt kunna vara spontan.
Kanske mer av kristalliserad intelligens också, med frågor som "vad är målsättningen med detta?" snarare än "detta måste jag prova också".