• 1
  • 2
2021-08-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Vad innebär öppensinnad? Vad betyder det för dig?
Vad är tecken/ egenskaper en öppensinnad person har?
Tecken och egenskaper som man själv ser hos någon behöver ju ingen annan se och behöver inte motsvaras av en mer generell bild av den öppensinnade personen.
Egentligen är det viktigare frågor i botten än om någon är öppensinnad eller inte.

Men öppensinnad har nog för dom flesta en "naturlig" värdeladdning som är positiv, alltså att man bör vara lite öppensinnad, utan att närmare kanske ha någon gemensam uppfattning kring vad det är. Går ju att vara väldigt harmlös och oförarglig och samtidigt vara väldigt(eller uppfattas så) som väldigt enkelspårig och bestämd vad gäller åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Att inte avfärda (för mig) nya idéer och förhållningssätt utan att först ge dessa ett seriöst övervägande.

En öppensinnad person lyssnar på argument och funderar på dessa istället för att slentrianmässigt säga "nej det där tror jag inte på, det där går aldrig, kan inte vara möjligt" eller dylika negativa yttranden.
Det kan även vara så att man faktiskt testar sånt som nån säger till en är bra eller gott eller intressant.
Rätt bra svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

Man får dock inte glömma människorna som inte är som oss. De som inte är ute efter att älska eller bli älskade. Utan de som utnyttjar, lurar och bedrar genom att hitta deras svagheter och spelar på andras känslor. Det första psykopater går efter är empatiska människor och därför så kan detta leda till att man blir det du nämnde.
Lite konstig premiss, som jag uppfattar det, att man bör vara ute efter att älska eller bli älskad.
För mig kan det betyda att vilja vara till lags, oavsett vad det innebär och vad som följer av det. Viktigare för mig att veta än om någon är psykopat, är deras ställning i samhället och hur pass priviligierad personen i fråga är, vad den har, inte har, möjligheter till livskvalitet, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
För mig betyder det att vara spontan och nyfiken. Väldigt många blir både krångliga och mindre nyfikna när de blir äldre, jag kan tycka att folk bara i 30-årsåldern inte intresserar sig för nya saker samt ofta är svåra att ta sig tid. Själv tycker jag att man ska vilja prova nya saker samt kunna vara spontan.
Delvis pga av att uthålligheten blir sämre och återhämtning tar längre tid, ju äldre man blir. Alltså att med ålder kommer mer av resurstänk, att man inte kan eller ser värdet i att kasta bort för mycket av den egna energin.
Kanske mer av kristalliserad intelligens också, med frågor som "vad är målsättningen med detta?" snarare än "detta måste jag prova också".
Citera
2021-08-15, 15:28
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny.r

Lite konstig premiss, som jag uppfattar det, att man bör vara ute efter att älska eller bli älskad.
För mig kan det betyda att vilja vara till lags, oavsett vad det innebär och vad som följer av det. Viktigare för mig att veta än om någon är psykopat, är deras ställning i samhället och hur pass priviligierad personen i fråga är, vad den har, inte har, möjligheter till livskvalitet, osv.

En normal individ vill älska och bli älskade. På ett eller annat sätt.

Det är enkelt att reda på vem en psykopat är. Problemet är att folk inte förstår vad det är. De har fått hela den bilden fel och det är inte så konstigt eftersom vi utgår från att alla är vänliga och inte vill någon illa. Kommer aldrig låta mina barn hänga med människor de inte vill hänga med. Det är så de lär sig. Att följa instinkten och magkänslan. I skolan så är det tvång så där tränas förmågan bort.
Citera
2021-08-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
En normal individ vill älska och bli älskade. På ett eller annat sätt.

Det är enkelt att reda på vem en psykopat är. Problemet är att folk inte förstår vad det är. De har fått hela den bilden fel och det är inte så konstigt eftersom vi utgår från att alla är vänliga och inte vill någon illa. Kommer aldrig låta mina barn hänga med människor de inte vill hänga med. Det är så de lär sig. Att följa instinkten och magkänslan. I skolan så är det tvång så där tränas förmågan bort.
Ok, jag håller med dig om första meningen, att det i grunden hos alla är så iaf.

Om det nu är så enkelt att få reda på vem som är psykopat, hur förklarar du då att det finns så många (som jag uppfattar det iaf) psykopater som går lösa ute i arbetsliv och på maktpositioner? Eller så tillhör du en minoritet av väldigt skarpsynta mänskor som aldrig tar fel. Jag tycker oftast det är "för sent" när jag upptäcker att någon är psykopat eller har kraftiga sådana tendenser.

Borde väl gå att att bli älskad genom att göra ont, mot onda/psykopata mänskor också. Alltså att psykopaten och dennes kumpaner hatar en, och man vill vara hatad av just dom.
Citera
2021-08-15, 18:04
Att förstå och acceptera att andra har annan genetik, läggning, uppväxt, kultur och därför andra bevekelsegrunder.

Att sitta med Hitler, Stalin och bin Ladin på en bar i Jerusalem och undra varför folk bråkar och slåss när det sällan är nödvändigt. Tömma ölburken och bjuda alla tre på vars två prostituerade.

14 miljarder år sedan Big Bang.. Lite så..
Citera
2021-08-16, 04:47
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny.r
Ok, jag håller med dig om första meningen, att det i grunden hos alla är så iaf.

Om det nu är så enkelt att få reda på vem som är psykopat, hur förklarar du då att det finns så många (som jag uppfattar det iaf) psykopater som går lösa ute i arbetsliv och på maktpositioner? Eller så tillhör du en minoritet av väldigt skarpsynta mänskor som aldrig tar fel. Jag tycker oftast det är "för sent" när jag upptäcker att någon är psykopat eller har kraftiga sådana tendenser.

Borde väl gå att att bli älskad genom att göra ont, mot onda/psykopata mänskor också. Alltså att psykopaten och dennes kumpaner hatar en, och man vill vara hatad av just dom.

Skarp som fan. Det sitter naturligt. Har erfarenhet och är högkänslig på en autistisk nivå. Bortsett från att jag inte är det. Lägger alltid min fulla uppmärksamhet när jag träffar nya människor.

Vi förväntar oss att vuxna är som oss.
Anständiga, resonliga och inte ljuger.
Vi börjar träna bort ”förmågan” och tappar omdömet och det börjar vid barnsben.

”Alla är lika värda, alla vill vara med och ska få vara med.” NONSENS.

Detta gör att man inte bedömer människan och då kan det slå fel i relationer när man blir vuxen. Därför ska man inte tvinga barn att leka eller prata med människor de inte vill prata med. Det fuckar upp instinkten och gör dem förvirrade.

Det är oftast för sent! Måste upptäcka dem i tid. Vi ignorerar signaler. Du vet, vi fattar tycke för om vi tycker om någon inom tio sekunder. Dessa sekunder är viktigast.

Pga OT. PM:a om du vill ha tips för att upptäcka dem lika bra som mig och diskutera vidare.
Senast redigerad av Mobscene 2021-08-16 kl. 04:50.
Citera
2021-08-18, 14:39
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
På andra sidan myntet

Naiv, godtrogen, ambivalent, lättlurad, i värsta fall psykotiskt ( tänk konspirationsdårar.)

Man kan ju vara öppensinnad på gott och ont. Bäst att vara lagom öppensinnad

Det beror på vad folk säger och tycker om mej har noll påverkan för mej.

Att bli lurad/rånad/utnyttjad etc har inget med öppensinnighet att göra,att läsa av människor är ett måste om man nu ens stöter på såna människor i sitt liv.

Karma kommer alltid tillbaks och tar dom.
Citera
2021-08-26, 18:32
Förmågan att måla upp alternativa världsbilder/scenarion och dra nya slutsatser utifrån dessa
Citera
2021-08-28, 23:31
Medlem
Termen öppenhet eller engelskans "openness" kategoriseras som en övergripande dimension i bland annat modellerna BIG 5 och Hexaco.

Vilka facetter personlighetsdimensionen inkluderar verkar variera men de mest symptomatiska karaktärsdragen som kan identifieras som öppenhet skulle jag säga är:

1. Nyfikenhet - Vilja att utforska och undersöka outforskat utrymme, att vara beredd och mottaglig för att ta in ny kunskap om världen.

2. Okonventionalitet - Bejakande eller uppskattande av icke-konventionella idéer och ideal

3. Kritiskt tänkande - Relaterar till okonventionalitet i form av att en person inte okritiskt konvergerar till en rådande gruppnorm utan letar självmotsägelser och ständigt ifrågasätter nya dogmer och ideal.
Citera
2021-09-03, 14:01
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
På andra sidan myntet

Naiv, godtrogen, ambivalent, lättlurad, i värsta fall psykotiskt ( tänk konspirationsdårar.)

Man kan ju vara öppensinnad på gott och ont. Bäst att vara lagom öppensinnad

Exakt. Väl formulerat.

Jag försöker själv vara "lagom öppensinnad", men mina "psykos-svängar" gjorde ju helt klart att jag fick backa bandet litegranna. Det ska varken ses som automatiskt positivt eller negativt enligt mig. Finns olika sätt att "uttrycka det på".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in