• 1
  • 2
2021-08-15, 09:43
Medlem
Vad innebär öppensinnad? Vad betyder det för dig?
Vad är tecken/ egenskaper en öppensinnad person har?
Citera
2021-08-15, 09:48
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers

Vänlig, lyhörd, ödmjuk, empatisk, omtänksam.
Citera
2021-08-15, 09:50
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Vänlig, ödmjuk, empatisk, omtänksam.

På andra sidan myntet

Naiv, godtrogen, ambivalent, lättlurad, i värsta fall psykotiskt ( tänk konspirationsdårar.)

Man kan ju vara öppensinnad på gott och ont. Bäst att vara lagom öppensinnad
Citera
2021-08-15, 09:51
Moderator
HelgeBuks avatar
Att inte avfärda (för mig) nya idéer och förhållningssätt utan att först ge dessa ett seriöst övervägande.

En öppensinnad person lyssnar på argument och funderar på dessa istället för att slentrianmässigt säga "nej det där tror jag inte på, det där går aldrig, kan inte vara möjligt" eller dylika negativa yttranden.
Det kan även vara så att man faktiskt testar sånt som nån säger till en är bra eller gott eller intressant.
Citera
2021-08-15, 09:58
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
På andra sidan myntet

Naiv, godtrogen, ambivalent, lättlurad, i värsta fall psykotiskt ( tänk konspirationsdårar.)

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

Man får dock inte glömma människorna som inte är som oss. De som inte är ute efter att älska eller bli älskade. Utan de som utnyttjar, lurar och bedrar genom att hitta deras svagheter och spelar på andras känslor. Det första psykopater går efter är empatiska människor och därför så kan detta leda till att man blir det du nämnde.
Citera
2021-08-15, 10:02
Människor som anser sig vara öppensinnade är oftast väldigt politiska. Världen beskådas genom ett trångt kulturmarxistisk filter.
Vidare kännetecknas de av ett rent fanatiskt glödgande hat riktat mot alla som de inte godkänner som öppensinnade.
Citera
2021-08-15, 10:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Dels bör man vara öppen för att utveckla vad begreppet egentligen betyder och dels kräver det nog en del av omgivningen. Jag kan tänka mig att vissa själva anser sig vara öppensinnade fast de egentligen mest sitter och håller med andra som tycker likadant (tänk "centerns ungdomsförbund"). Och sen vet jag inte om det är fullt öppensinnat (i alla fall inte ger så mycket) om jag åker iväg och sätter mig och fikar med de av mest rabiat motsatt åsikt såvida inte de vill diskutera (tänk "militanta veganer"). Har man svårt kan man ju börja i liten skala, tex någon ny obekant pizza nästa gång. Som nyss påpekat, vissa opportunister såsom psykopater eller sektmedlemmar hoppas hitta någon öppensinnad att utnyttja, så öppensinnad utan att vara naiv är balansgången.
Citera
2021-08-15, 11:33
Medlem
Citat:
På andra sidan myntet

Citat:
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

En "konspirationsdåre" är väl knappast naiv o godtrogen, snarare misstänksam och försiktig, så ert omdöme ska man ju inte lyssna på
Citera
2021-08-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Människor som anser sig vara öppensinnade är oftast väldigt politiska. Världen beskådas genom ett trångt kulturmarxistisk filter.
Vidare kännetecknas de av ett rent fanatiskt glödgande hat riktat mot alla som de inte godkänner som öppensinnade.

Det gäller främst vita människor som inte är godkända som öppensinnade. Om andra inte är öppensinnade eller om andra begår brott så förklaras detta med socioekonomisk utsatthet eller av att vita människor inte varit öppensinnade historiskt eller är nog öppensinnade idag.

Att intressera sig för den faktiska verkligheten istället för om folks sinnen är öppna eller stängda, tänker gott eller hatiskt, är det få som gör. Att utvärdera verkligheten strängt moraliskt och enbart lyssna till till ortodoxin godkända resonemang är förstås något som ideologiskt slutna sinnen gör.
Citera
2021-08-15, 11:52
Medlem
Citat:

Världens öde vilar i det ideologiska kriget mellan psykopater som manipulerar och konspirerar och schizofrena som konspirationsteoretiserar. (Humoristiskt tillskruvat.)
Citera
2021-08-15, 12:30
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Vänlig, lyhörd, ödmjuk, empatisk, omtänksam.

Jag ha alltid trott att lyhörd menas att man är högljudd / gillar att väsnas. Tack för du fick mig att kolla upp det! <3
Citera
2021-08-15, 13:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Vad innebär öppensinnad? Vad betyder det för dig?

För mig betyder det att vara spontan och nyfiken. Väldigt många blir både krångliga och mindre nyfikna när de blir äldre, jag kan tycka att folk bara i 30-årsåldern inte intresserar sig för nya saker samt ofta är svåra att ta sig tid. Själv tycker jag att man ska vilja prova nya saker samt kunna vara spontan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in