2021-08-14, 16:04
Medlem
Hej,

Jag är en villaägare som funderar på att skaffa ett saltvattenspa. Det som ligger bäst till är ett runt spabad för utomhusbruk med drygt 2 meter i diameter som innermått med detaljer i plast, tillverkat i Kina men byggt för europeer (vi är lite större än asiater i snitt). Spabadet som ska placeras på en gammal stenbelagd uteplats ca två meter från tomtgränsen understiger 120 cm i höjd. Enligt försäljare behövs spabadet tömmas två gånger årligen och avsikten är att hälla ut vattnet på gräsmatta.

Nu till frågorna. Har någon erfarenhet av saltvattenspa? Hur fungerar det med plastdetaljerna? Behöver de bytas ut ofta? Får man tag i dem? Eventuella tömningsproblem?

Eftersom det rör sig om en hel pengar är jag tacksam för all kritik, feedback och alla erfarenheter ni kan komma med, bröder och systrar.
Citera
2021-08-14, 16:12
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Jag har ingen erfarenhet av saltvattenspa specifikt, men vi har två saltvattenpooler hemma och jag antar att de funkar på samma sätt.
Plastdetaljer påverkas inte av saltvattnet, däremot gör metaller det.
Salthalten i vattnet är så låg att du kan hantera det som färskvatten/dagvatten. När jag dränerar poolerna passar jag på att använda vattnet till bevattning, det funkar bra.
Saltvatten är för övrigt en miljard (exakt) gånger trevligare än klor och skit, dessutom i princip underhållsfritt. Värt varenda krona.
Senast redigerad av WhiteNightFlight 2021-08-14 kl. 16:14.
Citera
2021-08-14, 16:13
Medlem
mikaelss avatar
När du skriver 'spa' så menar du en lite pool, korrekt?
Inte ett spa, med allt vad det innebär? Duschar, varma källor, olika bad?

OK, ingen erfarenhet, men jag har bott på västkusten, och vet att saltvatten är en HELT annan best än sötvatten, tror det kan komma att kräva hyfsat mycket attention ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in