2021-08-13, 20:20
Medlem
Har kollat runt på typ hela internet efter en distributör som passar mig bäst, där man betalar en summa varje år och då får man släppa hur mycket låtar man vill (även covers) och för mig står det mellan Amuse och Ditto men tror jag ska välja Amuse.

Vad tycker ni?
Har ni någon annan distributör att rekommendera?

Om någon av er använder Amuse eller Ditto så får ni gärna skriva om vad ni tycker!
Citera
2021-08-13, 22:14
Avstängd
Melange5738s avatar
Senast jag kollade var Tunecore bäst. Typ overall. Distrokid har fått ganska mycket klagomål på sistone.
Citera
2021-08-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Senast jag kollade var Tunecore bäst. Typ overall. Distrokid har fått ganska mycket klagomål på sistone.

Tunecore är dyrare att använda sig av. Det kostar per single och per album att släppa och för att ha kvar dom varje år så måste man betala igen varje år för varje single och album som man har släppt så det kommer bli dyrt i längden.

Distrokid verkar bättre än Tunecore men man måste betala 12 dollar per år för att ha kvar sin cover, det kommer också bli dyrt i längden om man vill släppa många coverlåtar. Plus så måste man betala extra för att tex få va på Shazam, det är även andra grejer som man måste betala extra på. Har också hört att de har fått extra klagomål på sistone.

Ditto har också fått mycket klagomål, att de är sega på att svara och att de tar ens royalties och kan stänga av ens konto och tar bort låtar.

Jag hittade Amuse och det verkar lite bättre än Ditto för att de har bättre kundservice, de har en app, att man kan få tillgång till Spotify artists via dom, Man kan adda andra artister om man sjunger tillsammans och tror även att de är lite snabbare att släppa låtar. Det som Amuse inte har som Ditto har är Pre-save länk och text distribution, men läste på Amuse hemsida att Pre-save länk är mycket efterfrågat och att det skulle komma inom kort.

Dock så har jag även läst att Amuse också har lite dåligt ryckte att de kan frysa ens konto och ta bort låtar. Av vad jag har förstått så är det på grund av att man har fått mer lyssnare, men det blir ju dumt för det är väl det som är meningen att man ska få mer lyssnare, annars är det ju ingen mening att släppa musik. Jag har iallafall hört av mig till dom för att fråga hur det ligger till. Om jag använder Amuse så vill jag ju inte gå runt och vara orolig för att mitt konto kan bli fryst och att ens låtar blir borttagna på grund av att man får mer och mer lyssnare (Det låter konstigt detta).
Citera
2021-08-14, 13:41
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melodina
Tunecore är dyrare att använda sig av. Det kostar per single och per album att släppa och för att ha kvar dom varje år så måste man betala igen varje år för varje single och album som man har släppt så det kommer bli dyrt i längden.

Distrokid verkar bättre än Tunecore men man måste betala 12 dollar per år för att ha kvar sin cover, det kommer också bli dyrt i längden om man vill släppa många coverlåtar. Plus så måste man betala extra för att tex få va på Shazam, det är även andra grejer som man måste betala extra på. Har också hört att de har fått extra klagomål på sistone.

Fast senast jag kollade så betalade Tunecore ut mer också. Problemet med Distrokid är att de diskriminerar artister inom vissa kategorier som EDM, hiphop m.m. samt reserverar sig för att blockera samtliga dina nya releaser samtidigt som du måste betala för att fortsätta distribuera dina gamla releaser.
Citera
2021-08-16, 16:25
Medlem
JayTalos avatar
Jag använder Amuse och det har funkat grymt för mej. Hade ett litet problem med mitt förra släpp men fick snabbt svar från kundtjänst och problemet va löst på mindre än 2 dagar.
Har dock aldrig använt nåt annat så har inget att jämföra med.
Citera
2021-08-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast senast jag kollade så betalade Tunecore ut mer också. Problemet med Distrokid är att de diskriminerar artister inom vissa kategorier som EDM, hiphop m.m. samt reserverar sig för att blockera samtliga dina nya releaser samtidigt som du måste betala för att fortsätta distribuera dina gamla releaser.

Okej, det var inte bra att Distrokid gör så!

Citat:
Ursprungligen postat av JayTalo
Jag använder Amuse och det har funkat grymt för mej. Hade ett litet problem med mitt förra släpp men fick snabbt svar från kundtjänst och problemet va löst på mindre än 2 dagar.
Har dock aldrig använt nåt annat så har inget att jämföra med.

Okej, fungerar det bra med royalties, funkar det som det ska i appen och så? Hur lång tid tar det innan Amuse har granskat en låt? (eller vad det nu heter)

Jag har nu googlat och googlat och tror jag har kommit fram till att Ditto blir bäst för mig ändå, för på Amuse så kan man tydligen inte släppa covers gratis till streamingstjänster i hela världen, det kan man via Ditto. Har mejlat Amuse så jag vet helt hundra hur det ligger till. Jag har tänkt att släppa en hel del covers så för mig är det viktigt att man kan nå ut till alla länder och utan extra kostnad! Dock känns det lite tråkigt för annars så verkar Amuse ganska bra, de har en app och det verkar enklare till att kunna fylla i om man ska sjunga duett med någon, alltså fylla i den andras Spotify så dyker artist profilen upp, och att Amuse har snabbare låtsläpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in