• 1
  • 2
2021-08-13, 17:20
Medlem
Gul-Bils avatar
Tjejen fick "Trollmors visa" på huvudet igår och började sjunga den men sjöng alltid fel enligt min mening. Låter helt sjukt att bara sjunga 2 ggr... Nu har vi olika meningar gällande hur många "buff" det ska vara i den tredje raden, jag menar att det ska vara 3 medan hon menar 2 (vilket ju uppenbart är fel)!?
Här är visan om ni inte minns:
När trollmor har lagt de elva små trollen, och bundit fast dem i svansen.
Då sjunger hon sakta för elva små trollen de vackraste ord hon känner:
Ho aj aj aj aj buff
Ho aj aj aj aj buff
> Ho aj aj aj aj buff buff buff <
Ho aj aj aj aj buff!

Någon som har någon annan barndomsvisa de har "Mandela Effekt" på?
Citera
2021-08-13, 17:41
Medlem
Det skall faktiskt vara bara två buff, så tjejen har rätt.

Visan härstammar från sångboken "Nu ska vi sjunga" från 1943, där antalet "buff" är två:
Citat:
När trollmor har lagt sina elva små troll
och bundit dom fast i svansen,
då sjunger hon sakta för elva små trollen
de vackraste ord hon känner:

Ho aj aj aj aj buff,
ho aj aj aj aj buff,
ho aj aj aj aj buff buff!
Ho aj aj aj aj buff.
https://www.alltforforaldrar.se/arti...lmors-vaggvisa

Går även att höra här: https://www.youtube.com/watch?v=vAfwDxudhF4
Senast redigerad av Genderbender 2021-08-13 kl. 17:46.
Citera
2021-08-13, 17:43
Medlem
Det var det värsta jag har hört. Tre? Lyssna på din tjej för hon har rätt!

Ont: Istället för "Fjärran lockar du min syn" sjöng jag alltid "ur min syn" tills jag fick egna ungar. Det låter skumt som fasen med "du min syn", va betyder det ens? Var helt säker på att min fru hade fått en stroke men visar sig att jag var halvdöv och skitkass på sjunga när jag var barn.
Citera
2021-08-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese

Ont: Istället för "Fjärran lockar du min syn" sjöng jag alltid "ur min syn" tills jag fick egna ungar. Det låter skumt som fasen med "du min syn", va betyder det ens? Var helt säker på att min fru hade fått en stroke men visar sig att jag var halvdöv och skitkass på sjunga när jag var barn.
Det betyder ungefär "långt bort ifrån drar du min blick till dig", den som sjunger säger detta till stjärnan som h*n ser långt där borta alltså. Syn betyder snarare blick än syn-sinnet i det här fallet, men blick rimmar ju inte.
Senast redigerad av Wildebeest 2021-08-13 kl. 18:10.
Citera
2021-08-13, 17:51
Medlem
Det är ju inget vad en del vill erkänna men all musik är live.
Citera
2021-08-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det betyder ungefär "långt bort ifrån drar du min blick till dig", den som sjunger till stjärnan som h*n ser långt där borta alltså. Syn betyder snarare blick än syn-sinnet i det här fallet, men blick rimmar ju inte.
Tack för förklaringen! Trevlig helg.
Citera
2021-08-13, 18:36
Medlem
jagarinleggens avatar
Det är bara två buff, vad fan?
Citera
2021-08-13, 18:45
Medlem
Citat:
Tack för förklaringen! Trevlig helg.
Det var så lite så, tack detsamma!

För övrigt håller jag helt med alla utom TS om att det ska vara två "buff" men jag har alltid sjungit "O aj aj aj aj buff" inte "Ho".

En annan grej som jag tydligen lärt mig "fel" är den där Min lilla kråksång, "När kråkorna klappar takten..." Den sjöngs ofta i ungdomsverksamhet runt lägereldar. Vi började med älgarna, sedan myggorna och så avslutar man med kråkorna. Så här:

Citat:
När älgarna klappar takten
till min lilla kråksång,
när älgarna klappar takten
blir den alldeles för lå-å-ång.

Och när myggorna klappar takten
till min lilla kråksång,
när myggorna klappar takten
blir den alldeles för kort.

Men när kråkorna klappar takten,
till min lilla kråksång,
när kråkorna klappar takten,
så blir den lagom lång.
Sedan hörde jag den inspelade versionen. Den börjar med kråkorna!

Då missar man ju hela upplösningen när sången blir lagom lång och allt ordnar sig! Dåligt, tycker jag och sjunger som jag alltid gjort.

Förresten måste barnvisor vara väldigt lätta att missuppfatta, sjunger en förälder, mullefröken eller förskollärare fel lär sig en massa ungar att det är så och sedan sprids det till nästa generation.
Senast redigerad av Wildebeest 2021-08-13 kl. 18:50.
Citera
2021-08-13, 19:12
Medlem
Gul-Bils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Det skall faktiskt vara bara två buff, så tjejen har rätt.

Visan härstammar från sångboken "Nu ska vi sjunga" från 1943, där antalet "buff" är två:
https://www.alltforforaldrar.se/arti...lmors-vaggvisa

Går även att höra här: https://www.youtube.com/watch?v=vAfwDxudhF4
Hej det låter ju hur konstigt som helst! Minns det väldigt väl som att man sjöng med 3 buff förr... annars låter det bara konstigt
Citera
2021-08-13, 19:14
Medlem
Gul-Bils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudhuvud
Det är ju inget vad en del vill erkänna men all musik är live.
Så sant!
Citera
2021-08-13, 19:17
Medlem
Gul-Bils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det var så lite så, tack detsamma!

För övrigt håller jag helt med alla utom TS om att det ska vara två "buff" men jag har alltid sjungit "O aj aj aj aj buff" inte "Ho".

En annan grej som jag tydligen lärt mig "fel" är den där Min lilla kråksång, "När kråkorna klappar takten..." Den sjöngs ofta i ungdomsverksamhet runt lägereldar. Vi började med älgarna, sedan myggorna och så avslutar man med kråkorna. Så här:

Sedan hörde jag den inspelade versionen. Den börjar med kråkorna!

Då missar man ju hela upplösningen när sången blir lagom lång och allt ordnar sig! Dåligt, tycker jag och sjunger som jag alltid gjort.

Förresten måste barnvisor vara väldigt lätta att missuppfatta, sjunger en förälder, mullefröken eller förskollärare fel lär sig en massa ungar att det är så och sedan sprids det till nästa generation.
Först håller du inte med mig för att sedan anse att man ska sjunga som man alltid gjort, du gör min förvirrad. Det jag förespråkade var ju som det var förr
Citera
2021-08-13, 20:49
Medlem
TheJackets avatar
Det är och har alltid varit 2 buff. Du måste böta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto