• 1
  • 2
2021-08-13, 14:26
Medlem
styckets avatar
Hejsan om man är vaccinerade så måste man ha en viss tillit för staten och att staten vill ens eget bästa.

Vad grundar sig denna tillit på? Samt ni som inte litar på staten vad grundar ni erat perspektiv på?

Själv litar jag inte öht på staten eftersom det finns otaliga bevis på att man inte bör göra det. Att börja lista anledningar kan man säkerligen göra men tänker att ni i tråden får fylla på med dessa anledningar till att ni litar eller inte litar på staten.

Varför litar ni på att staten vill erat bästa alternativt varför inte?

Edit: "jag lägger ihop läkemedelsföretagen med staten iom deras sammarbete men visst man kan separera de båda. Hur kommer det sig att du litar på läkemedelsföretagen research? Att den är ärlig och sann?"
Senast redigerad av stycket 2021-08-13 kl. 15:09.
Citera
2021-08-13, 14:30
Medlem
Om man inte litar på staten då kan man ju inte ha något att göra med svensk sjukvård överhuvudtaget. Jag hoppas du har en rejäl förbandslåda hemma fall du skulle behöva hjälp nån dag.
Citera
2021-08-13, 14:33
Tillit är inget man får automatiskt, utan något man förtjänar, enligt mig.

Jag anser att skatt endast ska gå till de mest grundläggande sakerna för att uppehålla trygghet, ordning och ett drägligt liv. Exempel på detta är försvar, rättsväsende, sjuk- och äldrevård, utbildning och infrastruktur.

Mina prioriteringar stämmer inte överens med statens och varje dag ser jag hur det strösslas pengar på diverse områden och jag blir näst intill kräkfärdig.

Jag utgår från att politiker siktar på att sko sig själva och det viktigaste för de är att framstå som förståndiga gullgossar i media för att fiska röster, och sedan kunna fortsätta med samma process.

Hittills väntar jag på ett enda bevis att staten har medborgarnas bästa i främsta rummet.
Citera
2021-08-13, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Om man inte litar på staten då kan man ju inte ha något att göra med svensk sjukvård överhuvudtaget. Jag hoppas du har en rejäl förbandslåda hemma fall du skulle behöva hjälp nån dag.
Fast här blandar du ihop korten. Sjukvård är något vi har rätt till genom skatten, det är en del av samhällskontraktet mellan stat och medborgare. Ditt resonemang fungerar om man aktivt kunde välja bort exempelvis sjukvård via skattesedeln och stå för det själv. Jag behöver inte lita på att staten sköter grundläggande samhällsfunktioner för att ha rätt att nyttja de.
Citera
2021-08-13, 14:35
Medlem
styckets avatar
Citat:

Du har en poäng. Visst jag litar inte till stor del på statens sjukvård men säg att en olycka skett och man behöver bandage eller liknande. Då litar jag ju på att det skyddar såret mot diverse smuts eller liknande. Jag litar på att plåster funkar så sätt. Men det är inte det samma sak att lita på staten för mig.

Diskussionen blir mer relevant kring vaccin eller andra vårdmetoder så som olika cancerbehandlingar. Med plåster finns det ingen stor anledning att misstro. Men med vaccin och cancerbehandlingar finns desto större incitament för staten att vara oärlig.
Citera
2021-08-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Fast här blandar du ihop korten. Sjukvård är något vi har rätt till genom skatten, det är en del av samhällskontraktet mellan stat och medborgare. Ditt resonemang fungerar om man aktivt kunde välja bort exempelvis sjukvård via skattesedeln och stå för det själv.

Frågan gällde väl tillit. Alltså om man misstrot staten i vaccinfrågan så kan ju den misstron sträcka sig till att även misstro alla andra områden där staten är inblandade.
Citera
2021-08-13, 14:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Hejsan om man är vaccinerade så måste man ha en viss tillit för staten och att staten vill ens eget bästa.

Nej, det måste man inte.
Citera
2021-08-13, 14:41
Medlem
Egentligen har jag noll förtroende för staten när det gäller vaccinationer för om man likställer staten med politiker så vet de ingenting om sjukvård.

Men däremot så litar jag på sjukvården och statistiken har förstärkt förtroendet i den här frågan. Som sagt man får inte förtroende från ingenting utan det är något man bygger upp under en längre tid.

Nu ser vi resultaten av vaccinationerna och att Sverige rapporterar extremt få dödsfall kopplade till covid-19 och även låga siffror på folk som behöver sjukvård.

Detta trots att vi egentligen bara hunnit med att färdigvaccinera de äldre och att många under 30 år fortfarande inte är vaccinerade. Även många under 50 år väntar på sin andra dos.

Det ser med andra ord så lovande ut att vi på allvar kan börja ta bort alla restriktionerna utan att det blir några konsekvenser. Sedan får man ju givetvis även framöver hela tiden ha koll på viruset och dess mutationer samt se till att vaccinera även framöver, speciellt för riskgrupperna som man nu vet löper större risk hamna på sjukhus eller dö.
Citera
2021-08-13, 14:48
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det måste man inte.
Varför måste man inte ha en tilit till staten för att lita på att staten vill ens bästa när man vaccinerar sig?
Citera
2021-08-13, 14:49
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Egentligen har jag noll förtroende för staten när det gäller vaccinationer för om man likställer staten med politiker så vet de ingenting om sjukvård.

Men däremot så litar jag på sjukvården och statistiken har förstärkt förtroendet i den här frågan. Som sagt man får inte förtroende från ingenting utan det är något man bygger upp under en längre tid.

Nu ser vi resultaten av vaccinationerna och att Sverige rapporterar extremt få dödsfall kopplade till covid-19 och även låga siffror på folk som behöver sjukvård.

Detta trots att vi egentligen bara hunnit med att färdigvaccinera de äldre och att många under 30 år fortfarande inte är vaccinerade. Även många under 50 år väntar på sin andra dos.

Det ser med andra ord så lovande ut att vi på allvar kan börja ta bort alla restriktionerna utan att det blir några konsekvenser. Sedan får man ju givetvis även framöver hela tiden ha koll på viruset och dess mutationer samt se till att vaccinera även framöver, speciellt för riskgrupperna som man nu vet löper större risk hamna på sjukhus eller dö.

Låt mig då fråga. Hur kommer det sig att du litar på statistiken?
Citera
2021-08-13, 14:50
Citat:
Frågan gällde väl tillit. Alltså om man misstrot staten i vaccinfrågan så kan ju den misstron sträcka sig till att även misstro alla andra områden där staten är inblandade.
Visserligen, jag slarv-läste nog trådstarten, sorry about that…
Citera
2021-08-13, 15:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Varför måste man inte ha en tilit till staten för att lita på att staten vill ens bästa när man vaccinerar sig?

Man kan vaccinera sig utan att lita på staten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in