2023-06-16, 19:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
"Det borde finnas en lag."

Förbudsiver är så svenskt det kan bli.

Frihet under ansvar är något som inte fungerar, säger svensken, så det ska man inte ens prova sig på att försöka.

Vid en trafikolycka där den vållande skadar andra personer eller deras egendom består ansvarsbiten av att den vållande får betala för alla skador - fullt pris på vården, verkstadsräkningen, försäkringar osv. Precis som vid en singelolycka, där man själv får stå för kostnaderna när man fumlat.
Citera
2023-06-16, 19:33
Medlem
Ingabromsars avatar
Är medlem på Garaaget.org
Där förekommer ofta att unga herrar undrar hur de kan trimma sin traktor. Senast igår kom följande fråga: "Ryckt ur säkringen till ABS men den går inte fortare, hur göra"

SKitungar.

Det mest beklämmande är att det förekommer att föräldrar (pappor) frågor om lämpliga sätt att undgå spärren... "Min son har 30 km till skolan, den måste gå fortare"...
Citera
2023-06-16, 19:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Frihet under ansvar är något som inte fungerar, säger svensken, så det ska man inte ens prova sig på att försöka.

Vid en trafikolycka där den vållande skadar andra personer eller deras egendom består ansvarsbiten av att den vållande får betala för alla skador - fullt pris på vården, verkstadsräkningen, försäkringar osv. Precis som vid en singelolycka, där man själv får stå för kostnaderna när man fumlat.
Det där är ju inte sant. Trafikförsäkringen och sjukvården, dvs det allmänna, får betala för alla skador. Trafikförsäkringen ersätter inte skattebetalarna för alla vårdkostnader. Vilken sten har du sovit under de senaste 100 åren?
Riktigt clownpåstående.
Citera
2023-06-16, 19:42
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det där är ju inte sant. Trafikförsäkringen och sjukvården, dvs det allmänna, får betala för alla skador. Trafikförsäkringen ersätter inte skattebetalarna för alla vårdkostnader. Vilken sten har du sovit under de senaste 100 åren?
Riktigt clownpåstående.
Det kanske är rådande ordning som du uppger, men jag tror inte på den. Jag förespråkar en ny ordning med frihet under ansvar.

Ett principiellt inlägg bemöts som om det innehöll faktafel. Det finns inget faktafel i åsikter.
Citera
2023-06-16, 22:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Hur ersätter du en medpassagerares död?
Jag förespråkar inte ett förbud för EPA/ A-traktorer, men som det ser ut nu är det fan i mig sanslöst!
Ska man köra bil så ska man ha bilkörkort, punkt!

Antingen gör man så att man sänker åldern för att ta körkort för "vanlig" bil, kanske med vissa begränsningar som att bara köra dagtid, en passagerare och max 70km/h eller så behåller man EPA/ A-traktor som är mekniskt begränsad till 30 km/h och med krav på uppkörning på samma typ av fordon man avser köra, dvs. ett AM-kort ger dig inte rätt att köra en femtons lastbil eller ett fyrhjuligt fordon med ratt och passagerarsäte om du bara "kört upp" med moped.
Citera
2023-06-16, 22:47
Medlem
Finns det något politiskt parti som vill förbjuda ungdomar att köra bil? Eller åtminstone förbjuda sommardäck vintertid?
Senast redigerad av bosscs2 2023-06-16 kl. 23:09.
Citera
2023-06-16, 23:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Finns det något politiskt parti som nyktrat till och vill förbjuda ungdomar att köra bil?
Nej, man kommer bara med luftregler som att man måste ha vinterdäck och bälte på alla passagerarplatser. Hur hade det hjälpt i den senaste olyckan, med en ensam förare och sommarväg?
Citera
2023-06-17, 00:25
Bannlyst
Öka hastigheten till 50km/h
besiktning vartannat år
det ska vara godkända däck, bra bromsar, högre krav på säkerhet.
Och lite mer krav på teori och uppkörning med.

EU mopeder får ju köra 45blås

fyrhjulig bil ska få gå minst 50blås, mer krav på fordonet, och lappen
De ska kallas EPABIL inte epaTRAKTOR sen.

När man utför detta så ska epaTraktorer förbjudas på 2års tid.
Och inga nya intyg ges ut till dessa traktorer

Bilarna och lappen måste uppgraderas inom två¨år, eller skrotas,
efter uppgradering, godkänd besiktning får de gå 50blås sen

och det ska bli även milgräns.
De ska inte få ränna ute dygnet runt med fria mil som idag.
Något lämpligt måste utföras för det. En kontrollbox
som besiktningen och poliser håller koll på
överstiger man så blir det saftiga böter

och nej, du får inte äga 3st av dessa fordon för att kunna köra 3x mer
Senast redigerad av Tooonytiigerr 2023-06-17 kl. 00:32.
Citera
2023-06-17, 01:43
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur ersätter du en medpassagerares död?
Ja, säg att medpassageraren är 15 år vid tillfället för dödsolyckan. Hur länge lever vi i genomsnitt i landet? 85 år? Den olycksvållande parten berövade alltså den avlidna på 70 potentiella levnadsår. Det blir 70 år i fängelse, utan möjlighet till tidsbegränsning. Trist liv.

Citat:
Jag förespråkar inte ett förbud för EPA/ A-traktorer, men som det ser ut nu är det fan i mig sanslöst!
Ska man köra bil så ska man ha bilkörkort, punkt!
Men du förespråkar krångel. Det som kommer hända när körning av A- eller EPA-traktorer fordrar bilkörkort är att andra långsamtgående fordon blir vanliga på vägarna - tvåhjuliga moppar, EU-moppar och elsparkcyklar är tänkbara kandidater.
Citera
2023-06-17, 09:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, säg att medpassageraren är 15 år vid tillfället för dödsolyckan. Hur länge lever vi i genomsnitt i landet? 85 år? Den olycksvållande parten berövade alltså den avlidna på 70 potentiella levnadsår. Det blir 70 år i fängelse, utan möjlighet till tidsbegränsning. Trist liv.

Men du förespråkar krångel. Det som kommer hända när körning av A- eller EPA-traktorer fordrar bilkörkort är att andra långsamtgående fordon blir vanliga på vägarna - tvåhjuliga moppar, EU-moppar och elsparkcyklar är tänkbara kandidater.
På vilket sätt tycker du att 70 år i fängelse är en "ersättning" för någon som förlorat ett barn eller ett syskon?

Förespråkar krångel? Nej, jag förespråkar ett hållbart regelverk som kan fungera på ett rimligt sätt i trafiken. Varför ska det "mindre krångligt" för en 15-åring att ta ett körkort? De ska vistas i samma trafikmiljö och med liknande fordon som andra och bör därför ha samma typ av utbildning. Tycker man att 15-åringar är mogna för att köra så är de väl lika mogna att ta körkort?

Innan det blev enklare att "bygga" A-traktorer med bara en elektronisk begränsare så var det inte något problem med köer på vägarna på grund av mopeder. Om EPA/A-traktorer kommer att kräva riktig utbildning och några då är för lata eller dumma i huvet och inte klarar av att ta ett körkort så tror jag knappast att vägarna kommer att fyllas med mopeder på grund av det.
Citera
2023-06-17, 10:17
Medlem
Citat:
På vilket sätt tycker du att 70 år i fängelse är en "ersättning" för någon som förlorat ett barn eller ett syskon?

Förespråkar krångel? Nej, jag förespråkar ett hållbart regelverk som kan fungera på ett rimligt sätt i trafiken. Varför ska det "mindre krångligt" för en 15-åring att ta ett körkort? De ska vistas i samma trafikmiljö och med liknande fordon som andra och bör därför ha samma typ av utbildning. Tycker man att 15-åringar är mogna för att köra så är de väl lika mogna att ta körkort?

Innan det blev enklare att "bygga" A-traktorer med bara en elektronisk begränsare så var det inte något problem med köer på vägarna på grund av mopeder. Om EPA/A-traktorer kommer att kräva riktig utbildning och några då är för lata eller dumma i huvet och inte klarar av att ta ett körkort så tror jag knappast att vägarna kommer att fyllas med mopeder på grund av det.
Vidgår er uppfattning om körkort, kanske framförallt att det bör övas och köras upp i ett fyrhjuligt fordon, inte en vanlig moped. Att däremot återgå till mekanisk hastighetsspärr förefaller inte rimligt, det skulle inskränka urvalet bilar som objekt för att bli traktorer till de vilka driver på bakhjulen och (troligen) utesluta de som är försedda med automatisk växellåda. Antalet bilar som uppfyller dylika krav minskar för varje år och att ännu mer luta oss mot den bas av gamla Volvo och Mercedes som är uppbyggda enligt traditionellt koncept, knappast något som skulle bli till båtnad för säkerheten.
Citera
2023-06-17, 10:19
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:

Inget kan ersätta ett förlorat barn. Allra minst byråkraters skrivbordprodukter i form av ett striktare regelverk kring A-traktorer.

Jag gav ett exempel på vad ett straff i enlighet med devisen om frihet under ansvar skulle kunna se ut.

I tidigare diskussioner i detta ämne har jag emellanåt föreslagit att femtonåringar som kan uppvisa god förmåga att framföra bilar på trafiksäkert sätt lika gärna skulle kunna köra upp för riktig B-behörighet. Man går inte från att vara fullständigt omogen som trafikant på sin sista dag som sjuttonåring till att bli helt mogen på sin artonårsdag. Ändå förekommer det att uppkörningar görs så. Har man kört EPA sedan man blev 15 år är det mycket möjligt att man är fullt kapabel att ta B-körkortet på artonårsdagen.

Jag gillar inte universallösningar som förbud eller tillkrångling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in