Letade, men hittade ingen annan som startat ett ämne om denna nyhet. EU-komissionen vill införa ett nytt "B1-körkort" för att få framföra EPA-traktor (A-traktor). Dessutom vill de att åldersgränsen ska höjas till 16 år.
EU vill ha nytt körkort för A-traktor
Citat:
EU-kommissionen vill skärpa kraven för att få köra A-traktor. Sextonåringar ska behöva ta ett körkort med krav motsvarande B-körkort för att få köra ett sådant fordon.
Det uppger den ansvariga EU-kommissonären Andia Valean för Ekot och TT i samband med det informella mötet för EU:s transport- och energiministrar i Stockholm.
– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Andia Valeans.
Men det innebär inte att vanliga bilar ska kunna köras av 16-åringar, det ger dem bara rätt att köra A-traktor.
Förslaget finns enligt Valean med i det omarbetade EU-direktivet för körkortsregler som läggs fram den 1 mars. När kommissionen har lagt fram förslaget skickas det till EU-ländernas transportministrar för förhandlingar och mycket kan ändras på vägen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...-for-a-traktor
Är det verkligen rimligt att EU ska lägga sig i vilka körkortsregler vi ska ha för EPA-traktorer i Sverige? Såvitt jag känner till får dessa bara framföras i Sverige, så det borde överhuvudtaget inte vara en fråga för EU.
Vad tycker ni för övrigt om förslaget? Själv tycker jag att vi redan tillräckligt med förmynderi. Jag skulle hellre se att åldern för att få köra bil sänktes till 16 år. Det skulle underlätta för många ungdomar på landsbygden, men det är förstås ingenting som EU-byråkraterna i Bryssel förstår sig på!
EDIT: Uppenbarligen vet inte rumänen Andia Valeans ens om vad som gäller i Sverige eftersom att hon tror att EU-förslaget skulle leda till en sänkt åldersgräns.