2022-11-28, 15:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Det är klart och klubbat nu, A-traktorerna kommer förbjudas. 1 januari är dom ett minne blott. Passa på medan ni kan för snart är det färdiglekt!

Du verkar vara ett troll som tror att dina egna önskningar blir uppfyllda om du skriver dem här.
Utan trovärdig källa till det du skriver kan du lika gärna strunta i det för då väger det lika mycket som ett vallöfte.

Ingen annan än jag skulle bli überlycklig om skiten försvann från vägarna men att en så pass kraftfull lagändring/åtgärd plötsligt skulle komma med mindre än en dryg månad kvar av året är högst osannolikt och då borde det redan vara ett jäkla debatterande i media så återkom när/om du kan presentera en trovärdig källa, annars kan du lika gärna knipa!
Citera
2022-12-07, 21:33
Medlem
Mlyrics avatar
Borde bara vara tillåtna på vägar upp till 40km/h. Absolut inte 70 och 90 vägar
Citera
2022-12-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Du verkar vara ett troll som tror att dina egna önskningar blir uppfyllda om du skriver dem här.
Utan trovärdig källa till det du skriver kan du lika gärna strunta i det för då väger det lika mycket som ett vallöfte.

Ingen annan än jag skulle bli überlycklig om skiten försvann från vägarna men att en så pass kraftfull lagändring/åtgärd plötsligt skulle komma med mindre än en dryg månad kvar av året är högst osannolikt och då borde det redan vara ett jäkla debatterande i media så återkom när/om du kan presentera en trovärdig källa, annars kan du lika gärna knipa!
Det har inget med sverige att göra - det är helt enkelt så att det inte fungerar med EUs lagar kring trafik.
EUs lagar står över de nationella. det behövs således ingen kraftfull lagändring - det sköter EU. Vi behöver bara implementera det som andra bestämt åt oss.
Citera
2022-12-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det har inget med sverige att göra - det är helt enkelt så att det inte fungerar med EUs lagar kring trafik.
EUs lagar står över de nationella. det behövs således ingen kraftfull lagändring - det sköter EU. Vi behöver bara implementera det som andra bestämt åt oss.

Låter vettigt och logiskt. Är ju dumt om vi har helt olika bilar och olika fordonsmarknad inom Europa.
Citera
2022-12-08, 08:45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Visst är det så. Men att en lagändring som initialt kommer från EU och då berör så pass många skulle komma med så kort varsel och utan föregående meddelanden och debatt i media - Orwald pratar ju om vid årsskiftet - är inte troligt.
Lagändringar ska remitteras i olika instanser (och inte sällan överklagas) så en sån här process tar vanligtvis minst ett år eller längre.
Citera
2022-12-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Jag undrar hur det kan vara lagligt att använda EPA-traktorer, A-traktorer eller vad det nu ska kallas som dagligt transportmedel ute på landsbygden - eller någon annanstans för den delen. Det finns en lag som förbjuder vanliga bilar att köra i 30 km/h på till exempel en 70-väg. Men kör man en vanlig bil ombyggd till EPA-traktor, då blev det helt plötsligt okej...Jag förstår inte logiken.

Lagen jag tänker på är 3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Är inte regelverket kring EPA/A-traktorn framtaget för typ tusen år sen i syfte att reglera arbetsfordon inom jordbruk, truckar och dylikt?

Varför förbjuder man inte EPA-traktorer som dagligt transportmedel, hur svårt ska det vara? Det är ju uppenbart vad skillnaden på ett dagligt transportmedel och arbetsfordon är.

Traktorer och arbetsfordon, JA. 15-åringar i Volvo 740, NEJ.

Är jag sinnessjuk som tänker så här?
Min granne har en A-traktor-registrerad trailerdragare i sitt entreprenadföretag som han nyttjar flitigt för att dra maskintrailer och tipptrailer. Vill du göra honom arbetslös?
Citera
2022-12-08, 09:21
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Min granne har en A-traktor-registrerad trailerdragare i sitt entreprenadföretag som han nyttjar flitigt för att dra maskintrailer och tipptrailer. Vill du göra honom arbetslös?

Han är troligen över 18 år.
Höj åldersgränsen för att få framföra A-traktorer till 18 år så är problemet löst. Fordonen får fortsätta att existera och dom få som används som arbetsfordon får fortsätta brukas men attraktionskraften för 15-åringar att skaffa dem försvinner tvärt.
Citera
2022-12-27, 06:46
Medlem
A-traktorer är viktiga i ett avlångt land utan fungerade kommunikationer.

Men tyvärr har ansvarsfrågan när barn rör sig i trafiken blivit grumlig.
Alla barn är inte mogna ansvaret som krävs när man framför en A-traktor.
De enda som kan bedöma detta är föräldrarna som följt dem under uppväxten och har att fullfölja sitt föräldraansvar.

Det är denna biten som inte fungerar just nu.
Kassa föräldrar ger kassa A-traktorförare.
Straffa föräldrarna i högre utsträckning!

Tyvärr verkar det ha utvecklats en bisarr praxis i Sverige att "anhöriga redan blivit straffade" när någon slappt uppfostrad ligist omkommer eller skadas svårt som följd utav bristande föräldraansvar.

Självfallet borde vållandefrågan köras ända ner i botten och den ansvarige dömas till fullt ansvar. Exempel på frågeställningar som kan vara aktuella vid dessa händelser kan vara:

# Hur kan det komma sig att barnet kör omkring i en bil utan behörighet - som det ju handlar om när en A-traktor manipuleras och återställs till att vara ett B-körkortspliktigt fordon?

# Varför fanns det fler passagerare än tillåtet i fordonet? Har inte föräldrarna gjort klart vad som gäller?

# Vem var den huvudsaklige brukaren av fordonet? Hur kan det komma sig att en vuxen person med en eller flera bilar registerade på sig även äger en A-traktor? Är det rimligt att anta att denne vuxna är den huvudsaklige brukaren av fordonet?
Skenregistrering är inte olagligt i sig, men kan vara ett brott mot försäkringsreglerna.
Utredande polis behöver dela mer information med Larmtjänst som är försäkringsbolagens gemensamma organ för utredning och brottsprevention.
Detta för att tidigt kunna vägra ersättning till föräldrar som tillåter eller rent av initierar skenregistrering av barnens fordon.

# Sociala myndigheter borde kopplas in direkt när barn är inblandade i olyckor skapade av andra barn, och föräldrarna till samtliga: förare och passagerare behöver utredas.
Varför brister föräldrarna i sina respektive ansvar? Finns det yngre syskon i familjen som riskerar att utsättas för risk eftersom föräldrarna uppenbart inte förmår ta sitt ansvar? Varför var barnen vakna och borta från hemmet vid den aktuella tidpunkten?

# Vid onykterhet och när narkotika är inblandat
måste familjen skyndsamt utredas.
Vem har försett barnen med drogerna?
Langar föräldrarna knark till barnen för att dom vill veta vad dom röker?

Låter den meningen helt vansinnigt...?
Nå, smaka på denna då och berätta var skillnaden ligger:
Langar föräldrarna sprit till barnen för att dom skall veta vad dom dricker...?

Samhället behöver kliva in när föräldrarna brister i sitt föräldraansvar.
Samhället behöver kliva in och läxa upp - föräldrarna!

Dom får sitta och hulka hur mycket dom vill efter att ha förlorat sin son eller sin dotter. Dom behöver läxas upp ändå, så dom förmår se sin del i det som inträffat och förhoppningsvis ta bättre hand om eventuella yngre syskon. Det vore också tacksamt om efterspelet till en sådan här händelse förmår skrämma vettet ur andra vuxna med barn på väg in i den kritiska åldern när föräldrarnas förberedande arbete med att forma sina barn till fungerande samhällsmedborgare skall börja prövas.

Jag vågar påstå att huvuddelen av de omkomna och allvarligt skadade vi sett i A-traktorolyckor har råkat illa ut på grund av dålig uppfostran och bristande föräldraransvar.

Förarens föräldrar har misslyckats med att bibringa barnet rätt värderingar, och passagerarnas föräldrar har tillåtit sina barn att vara på fel plats vid fel tillfälle.

Så enkelt är det. Varför skall inte barnens föräldrar göras ansvariga?
Citera
2023-02-27, 23:10
Medlem
DeSantiss avatar
EU vill införa B-körkort för A-traktorer

Letade, men hittade ingen annan som startat ett ämne om denna nyhet. EU-komissionen vill införa ett nytt "B1-körkort" för att få framföra EPA-traktor (A-traktor). Dessutom vill de att åldersgränsen ska höjas till 16 år.

EU vill ha nytt körkort för A-traktor
Citat:
EU-kommissionen vill skärpa kraven för att få köra A-traktor. Sextonåringar ska behöva ta ett körkort med krav motsvarande B-körkort för att få köra ett sådant fordon.

Det uppger den ansvariga EU-kommissonären Andia Valean för Ekot och TT i samband med det informella mötet för EU:s transport- och energiministrar i Stockholm.

– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger Andia Valeans.

Men det innebär inte att vanliga bilar ska kunna köras av 16-åringar, det ger dem bara rätt att köra A-traktor.

Förslaget finns enligt Valean med i det omarbetade EU-direktivet för körkortsregler som läggs fram den 1 mars. När kommissionen har lagt fram förslaget skickas det till EU-ländernas transportministrar för förhandlingar och mycket kan ändras på vägen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...-for-a-traktor

Är det verkligen rimligt att EU ska lägga sig i vilka körkortsregler vi ska ha för EPA-traktorer i Sverige? Såvitt jag känner till får dessa bara framföras i Sverige, så det borde överhuvudtaget inte vara en fråga för EU.

Vad tycker ni för övrigt om förslaget? Själv tycker jag att vi redan tillräckligt med förmynderi. Jag skulle hellre se att åldern för att få köra bil sänktes till 16 år. Det skulle underlätta för många ungdomar på landsbygden, men det är förstås ingenting som EU-byråkraterna i Bryssel förstår sig på!

EDIT: Uppenbarligen vet inte rumänen Andia Valeans ens om vad som gäller i Sverige eftersom att hon tror att EU-förslaget skulle leda till en sänkt åldersgräns.
Senast redigerad av DeSantis 2023-02-27 kl. 23:38.
Citera
2023-02-27, 23:14
Medlem
Arkiaters avatar
Ett utmärkt förslag! Så vi blir av med dessa stoppklossar på våra vägar.
Senast redigerad av Arkiater 2023-02-27 kl. 23:19.
Citera
2023-02-27, 23:16
Medlem
Epa traktorer är fett dryga men ser fett kul hade själv haft skitkul om jag o mina vänner hade såna. Tycker det är nog med lagar och regler som det är i detta land. Varför måste man förbjuda allt roligt i Sverige? Och varför ska EU bestämma över oss, jag trodde vi hade demokrati... Gör folkomröstning istället
Citera
2023-02-27, 23:16
Medlem
DeValeras avatar
Utmärkt förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in