2021-08-12, 10:28
Medlem
Hej, jag tar en del vitaminer på morgonen och på vissa av dem står det ''ta i samband med måltid''. Jag gillar inte att käka på morgonen så tar en proteinshake på 2dl whey med vatten, räknas det som en måltid då?
Senast redigerad av ddelicous 2021-08-12 kl. 10:30.
Citera
2021-08-12, 10:31
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Vitaminerna tillsammans med proteinet blir väl som en liten kalorisnål måltid ja.
Citera
2021-08-12, 10:44
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddelicous
Hej, jag tar en del vitaminer på morgonen och på vissa av dem står det ''ta i samband med måltid''. Jag gillar inte att käka på morgonen så tar en proteinshake på 2dl whey med vatten, räknas det som en måltid då?

jag gör samma sak, och det räcker för att man inte ska må illa av pillren, altså utan mat blir man illamående av vissa tillskott, som t ex koppar

har tänk på samma sak som du , undrar hur upptaget blir, men jag känner tydligt av när jag tagit vitaminerna eftersom jag lider av lätt binjureutmatning, och jag känner att dom tas upp, min energinivå ökar när jag bara tagit proteinpulver till.

jag tror inte att det blir optimalt, om man inte äter något inom två timmar efteråt, men
vet inte hur tarmarna för maten framåt när det är så små tormängder

kanske när det är så lite, vara, att den större måltiden kommer ikapp senare, och hjälper till att fördela vitaminerna på rätt områden i tarmen
Citera
2021-08-12, 10:55
Medlem
Cindells avatar
En del vitaminer är fettlösliga (A, D, E och K), så det kan vara en del av rekommendationen.
Om måltiden/proteinshaken inte innehåller tillräckligt mycket fett så är det inte säkert kroppen tar upp de fettlösliga vitaminerna till fullo.
Citera
2021-08-12, 11:00
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
En del vitaminer är fettlösliga (A, D, E och K), så det kan vara en del av rekommendationen.
Om måltiden/proteinshaken inte innehåller tillräckligt mycket fett så är det inte säkert kroppen tar upp de fettlösliga vitaminerna till fullo.
Kan inte kroppen använda sitt överskottsfett för att ta upp de vitaminerna?
Citera
2021-08-12, 11:11
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert

Bra fråga, som jag inte har något svar på.

De fettlösliga vitaminerna bryts ju ner i magsäcken och tas upp i tunntarmen.
Det fett vi redan har i kroppen som förbränns går ju direkt ut i blodet, så osäker på om det kan hjälpa nedbrytning/upptagning av vitaminer i tunntarmen.
Senast redigerad av Cindell 2021-08-12 kl. 11:15.
Citera
2021-08-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Nej. Inlagrade fettet används som energi. Det fett som ska hjälpa till att ta upp vitaminerna måste vara med i tarmsystemet.
Citera
2021-08-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Nej. Inlagrade fettet används som energi. Det fett som ska hjälpa till att ta upp vitaminerna måste vara med i tarmsystemet.

Då är frågan är ca 4g fett från en proteinshake tillräckligt för att tarmsystemet ska kunna ta upp dessa fettlösliga vitaminer?
Citera
2021-08-12, 20:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nu har jag kollat med Världsregeringen. De säger att de bestämt att en proteinshake inte räknas som en måltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in