• 1
  • 2
2021-08-11, 23:18
Medlem
Tomten bredvid mitt fritidshus är obebyggd och ägs av en äldre kvinna som bor på annan ort långt bort. Under de drygt 40 år hon och maken ägt marken har de aldrig satt sin fot i byn, betalar inte vägavgift eller medverkar i tomtägarföreningen. Markens taxeringsvärde är 58 tkr.

Jag skulle vilja köpa tomten och överväger att skriva till ägaren och fråga om hon vill sälja.

Om hon vill sälja så antar jag att ca 77 tkr borde vara ett rimligt bud - eller?

Hur gör man sen? Anlitar en mäklare för formalian?

Nåt annat man behöver tänka på?

Tacksam för råd.
Citera
2021-08-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaChefen
Tomten bredvid mitt fritidshus är obebyggd och ägs av en äldre kvinna som bor på annan ort långt bort. Under de drygt 40 år hon och maken ägt marken har de aldrig satt sin fot i byn, betalar inte vägavgift eller medverkar i tomtägarföreningen. Markens taxeringsvärde är 58 tkr.

Jag skulle vilja köpa tomten och överväger att skriva till ägaren och fråga om hon vill sälja.

Om hon vill sälja så antar jag att ca 77 tkr borde vara ett rimligt bud - eller?

Tacksam för råd.

Kan vara bra att ta reda på varför de har kvar tomten. Är det av någon personlig anledning så kan tomten vara värld mer än pengar för dem. Men du kan alltid prata med dem. Men är ni överens behöver ni inte blanda in en mäklare. De förlorar endast säljaren på om den nu vill att just du ska köpa tomten. Men beroende på läge och efterfrågan kan de vilja göra det genom en mäklare så det blir budgivning. Dessutom tar mäklaren hand om det mesta av pappersarbetet.
Citera
2021-08-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Kan vara bra att ta reda på varför de har kvar tomten. Är det av någon personlig anledning så kan tomten vara värld mer än pengar för dem. Men du kan alltid prata med dem. Men är ni överens behöver ni inte blanda in en mäklare. De förlorar endast säljaren på om den nu vill att just du ska köpa tomten. Men beroende på läge och efterfrågan kan de vilja göra det genom en mäklare så det blir budgivning. Dessutom tar mäklaren hand om det mesta av pappersarbetet.

Tack!
Citera
2021-08-11, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaChefen

Tacksam för råd.
I en by alltså? Vilken del av Sverige pratar om vi om?

Hur stor är den ungefär?
Citera
2021-08-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg

Hur stor är den ungefär?

Vill inte speca plats men det är ett fritidshusområde i Norrland. Område mer än by. Ca 1800 kvm.
Citera
2021-08-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg

Hur stor är den ungefär?

Tillägg: en något större tomt med sjöutsikt annonserades för 125 tkr men är osåld.
Citera
2021-08-11, 23:43
Medlem
Finns en enormt lång tråd om en fastighetsaffär mellan en viss partiledare och en äldre person, i den kan du säkert finna lite inspiration.
Citera
2021-08-12, 01:33
Medlem
Lyzzas avatar
Gå in på Ratsit och kolla upp all fakta du kan få så du vet i vilken sociekonomisk sits tanten och gubben befinner sig. Om de har barn mm.

Kan vara en fördel att veta om de sitter på ett hem och barnen vill ha ut max av tomtförsäljning eller om de ej har barn och gärna blir av med tomten till vilket pris som helst.

De kanske bara väntar på att få sälja.
Citera
2021-08-12, 02:05
Medlem
Ring och fråga om hon är sugen på att sälja? :s erbjud ett skäligt pris för den, du får väl se lite på historiken i området och fundera på mycket det är värt för digatt få tomten.

Inga konstigheter att en granne frågar om en ledig tomt är till salu.
Citera
2021-08-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Finns en enormt lång tråd om en fastighetsaffär mellan en viss partiledare och en äldre person, i den kan du säkert finna lite inspiration.

Hihi, ja jag inser vissa likheter med den affären. Ska kolla.
Citera
2021-08-12, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Ring och fråga om hon är sugen på att sälja? :s erbjud ett skäligt pris för den, du får väl se lite på historiken i området och fundera på mycket det är värt för digatt få tomten.

Inga konstigheter att en granne frågar om en ledig tomt är till salu.

Tack!
Citera
2021-08-12, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Gå in på Ratsit och kolla upp all fakta du kan få så du vet i vilken sociekonomisk sits tanten och gubben befinner sig. Om de har barn mm.

Kan vara en fördel att veta om de sitter på ett hem och barnen vill ha ut max av tomtförsäljning eller om de ej har barn och gärna blir av med tomten till vilket pris som helst.

De kanske bara väntar på att få sälja.

Tack! Får personen en avisering om man tar ut uppgifter från Ratsit, alltså som vid kreditupplysning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in