• 1
  • 2
2021-08-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Varför skulle det inte bygga muskler?
Självklart gör det, framförallt axlar, övre rygg och bål.

Tänk även på att elitsimmare tränar ca 10 pass i veckan, oftast 2-3 timmar per pass.
Elitsimmare är inte speciellt stora, bara slimmade och breda när man jämför dom med vanligt folk.

Tonårspojkar och tonårstjejer som tränar och tävlar på hög nivå är ju inte speciellt stora men i regel slimmade.
Det är när styrketräning börjar läggas in som det börjar hända grejer när det kommer till själva storleken på kroppen, och pressandet mot de riktigt bra tiderna.

Problemet med simningen är att den mekaniska belastningen är liten även om man simmar på hög nivå.

När någon elit simmare säger att de styrketränar säg 3 gånger i veckan och kör helkroppspass så har vanligt folk svårt att greppa vad för träning de egentligen sysslar med.
Det är ju inte 3 vändor i maskinparken med fixerade vikter om vi säger så.
Vidare så är det just frekvensen som är så viktig.
3 helkroppspass styrketräning kommer ge bättre resultat än 6 pass i veckan där man enbart tränar genom varje muskelgrupp 1 gång i veckan.

Vill man komma i form så är simning absolut bra men det är ju inte rätt väg att gå om man vill ha en muskelös kropp om det enbart är simningen man ska sysselsätta sig med.
Citera
2021-08-12, 17:17
Medlem
Lite ot men ändå intressant är att när fd elitsimmare ska tävla i mästarnas mästare mot andra idrottare är dom nästan alltid ganska dåliga. Det verkar som deras fysik förfaller direkt när dom slutar simma.
Citera
2021-08-12, 17:25
Bannlyst
Simmarna har riktigt snygga kroppar får man säga, män då. Kvinnorna är ofta lite för bredaxlade för vad jag blir attraherad av. Har du provat att kråla i havet nu i sommar på full fart. Du blir slut efter bara några meter. Vill du träna mer av andra muskelgrupper, kör bröstsim osv osv, endast din fantasi sätter stopp hur du kan träna i vattnet.

Simningen tränar hela kroppen på en och samma gång. Om du simmar långdistans som kommer du inte få samma kropp som en som simmar 20 meter i full fart 20 gånger 5 dagar i veckan.

Sen äter ju dom som hästar också eftersom att dom gör av med så mycket energi. Kvinnliga utförsåkare på skidor tycker jag har för mig attraktiva kroppar, lite hull får får dom gärna ha också då.
Senast redigerad av xyxzopol 2021-08-12 kl. 17:34.
Citera
2021-08-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Elitsimmare är inte speciellt stora, bara slimmade och breda när man jämför dom med vanligt folk.

Tonårspojkar och tonårstjejer som tränar och tävlar på hög nivå är ju inte speciellt stora men i regel slimmade.
Det är när styrketräning börjar läggas in som det börjar hända grejer när det kommer till själva storleken på kroppen, och pressandet mot de riktigt bra tiderna.

Problemet med simningen är att den mekaniska belastningen är liten även om man simmar på hög nivå.

När någon elit simmare säger att de styrketränar säg 3 gånger i veckan och kör helkroppspass så har vanligt folk svårt att greppa vad för träning de egentligen sysslar med.
Det är ju inte 3 vändor i maskinparken med fixerade vikter om vi säger så.
Vidare så är det just frekvensen som är så viktig.
3 helkroppspass styrketräning kommer ge bättre resultat än 6 pass i veckan där man enbart tränar genom varje muskelgrupp 1 gång i veckan.

Vill man komma i form så är simning absolut bra men det är ju inte rätt väg att gå om man vill ha en muskelös kropp om det enbart är simningen man ska sysselsätta sig med.

Det där tycker jag är intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Lite ot men ändå intressant är att när fd elitsimmare ska tävla i mästarnas mästare mot andra idrottare är dom nästan alltid ganska dåliga. Det verkar som deras fysik förfaller direkt när dom slutar simma.

Har aldrig sett programmet, men kan kanske bero på att de tävlingarna är på land medan dom är som bäst i vatten? Man blir ju bra på det man tränar.

Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Simmarna har riktigt snygga kroppar får man säga, män då. Kvinnorna är ofta lite för bredaxlade för vad jag blir attraherad av. Har du provat att kråla i havet nu i sommar på full fart. Du blir slut efter bara några meter. Vill du träna mer av andra muskelgrupper, kör bröstsim osv osv, endast din fantasi sätter stopp hur du kan träna i vattnet.

Simningen tränar hela kroppen på en och samma gång. Om du simmar långdistans som kommer du inte få samma kropp som en som simmar 20 meter i full fart 20 gånger 5 dagar i veckan.

Sen äter ju dom som hästar också eftersom att dom gör av med så mycket energi. Kvinnliga utförsåkare på skidor tycker jag har för mig attraktiva kroppar, lite hull får får dom gärna ha också då.

Har du kollat något på simhopp?
Citera
2021-08-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
…Simmare som Michael Phelps och Adam Peaty … säger att de kör max (!) tre pass på gymmet/vecka,
Jag hade gissat på fler gympass per vecka (kanske 4 eller 5) men jag är ändå inte förvånad. Orsaken till att jag hade gissat på fler är dock inte att jag tror att elitsimmarna står och lyftet massor av kilon utan mest att jag trodde de körde massor av prehabövningar i gymmet.
Det är bra att vara stark för att kunna simma snabbt men simning är framför allt en tekniksport. Vattnets densitet är 800 gånger tätare än luft vilket gör att simning handlar så sjukt mycket om att minska vattenmotståndet (streamlinea). Om du skulle studera världen 1000 bästa simmare (på tex 100 fritt) så skulle det inte finns något starkt samband mellan styrka och prestation. Alla dessa 1000 simmar skulle vara väldigt starka i armar, axlar och rygg. Däremot skulle du hitta ett starkt samband mellan teknik och prestation. (Sedan skulle du även hitta en del fysiskt egenskaper bland de bästa. Tex Michael Phelps över- underkropps-ratio är väldigt låg (han har korta ben) vilket gör att han har enklare att få ett lägre vattenmotstånd.)
Simmare är starka men alla vet att de inte har så mycket att vinna på att öka sin styrka med 10% jämfört med att minska sitt vattenmotstånd med 1% (genom bättre teknik).

Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Hur är det möjligt för dom att bli så stora som de ändå är med så pass lite (?) styrketräning?
Okej nu chansar jag lite men är det inte så att man får stora muskler av många reps? Och att simma är väl som att göra sjukt många reps på låg vikt. När jag simmade som mest fick jag, utan att gymma speciellt mycket, stora rygg-, axel- och nackmuskler.
Citera
2021-08-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Anledningen till varför man uppnår denna kropp enklare på gymmet är för att gymmet är en genväg. Simmare tränar otroligt många fler timmar per vecka än någon på gymmet.

Ja, har man aldrig sysslat med simning tidigare är nog gymmet att föredra, gissar att inte speciellt många har varken tid eller ork att nöta längder i bassängen som många simmare antagligen gjort från ung ålder. Många repetitioner på lägre vikter som användaren ovanför skrev.

Men tipsen i tråden som jag hänvisade till påstod, om jag minns rätt, att det var styrketräningen som gav kroppstypen trots att simmare lägger merparten av sin träning i just, bassängen.

För jag tänker att om man vill man ha en maratonkropp så måste man ägna sig åt löpning, vill man se ut som en simmare så måste man ägna större delen av sin träning åt simning. Osv. Det är intet för intet som dessa idrottare får en viss kroppstyp.
Citera
2021-08-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Jag hade gissat på fler gympass per vecka (kanske 4 eller 5) men jag är ändå inte förvånad. Orsaken till att jag hade gissat på fler är dock inte att jag tror att elitsimmarna står och lyftet massor av kilon utan mest att jag trodde de körde massor av prehabövningar i gymmet.
Det är bra att vara stark för att kunna simma snabbt men simning är framför allt en tekniksport. Vattnets densitet är 800 gånger tätare än luft vilket gör att simning handlar så sjukt mycket om att minska vattenmotståndet (streamlinea). Om du skulle studera världen 1000 bästa simmare (på tex 100 fritt) så skulle det inte finns något starkt samband mellan styrka och prestation. Alla dessa 1000 simmar skulle vara väldigt starka i armar, axlar och rygg. Däremot skulle du hitta ett starkt samband mellan teknik och prestation. (Sedan skulle du även hitta en del fysiskt egenskaper bland de bästa. Tex Michael Phelps över- underkropps-ratio är väldigt låg (han har korta ben) vilket gör att han har enklare att få ett lägre vattenmotstånd.)
Simmare är starka men alla vet att de inte har så mycket att vinna på att öka sin styrka med 10% jämfört med att minska sitt vattenmotstånd med 1% (genom bättre teknik).

Okej nu chansar jag lite men är det inte så att man får stora muskler av många reps? Och att simma är väl som att göra sjukt många reps på låg vikt. När jag simmade som mest fick jag, utan att gymma speciellt mycket, stora rygg-, axel- och nackmuskler.
Att man försöker minska vattenmotståndet är en sanning med modifikation.
Det handlar ju om att utnyttja motståndet i vatten för att kunna få ut en större kraftutveckling.
Annars så skulle man ju försöka skära helt genom vattnet med sina simtag istället.
Därav är elitsimmare muskelösa och inte magra.
Lägger du på dig säg 10 kg rena muskler från säg 75 kg till 85 kg om du är 185 cm lång så kommer vattenmotståndet knappt att ökas men din styrka öka med mer än 10%.

Sen skulle jag gärna veta hur du räknade när du fick sambandet där 1% mindre vattenmotstånd är bättre än 10% extra rörelseenergi ifrån styrka.
I fysikens värld så låter det ju väldigt orimligt.
Snarare handlar det ju om att uppnå en brytpunkt mellan motståndet och styrkan.
Det finns som exempelvis test där man låtit simmare simma i sirap.
https://www.expressen.se/nyheter/lik...-som-i-vatten/
Resultet var att det gick lika bra eftersom trögheten gav bättre kraftutveckling.
Styrka är därför av stor betydelse.

Att simmare inte ser ut som strongman beror ju på att Atleter är som starkast per kiloproppsvikt vid 70 kg för män.
Men för simmare kan man se ett samband där det är en fördel att faktiskt vara lite större än vad som egentligen är optimalt rent styrkemässigt för sin storlek.
Philips är 190 cm lång och väger 90 kg och sjöström är 183 och väger runt 75 kg.
Det är alltså personer som är större än genomsnittet som skapar mer vattenmotstånd.
En bred rygg med breda axlar som skapar betydligt mer vattenmotstånd är alltså bättre än någon liten människa med mycket mindre friktionsyta.

Ditt fysikaliska samband faller med andra ord platt när man tittar på verkligheten.

Tar vi förresten styrkas betydelse så dominerade Öst Tyskland pga styrka de fick ifrån steroider.
https://www.irozhlas.cz/sport/olympi...1803011000_jab
Citera
2021-08-13, 15:30
Medlem
För en som inte simmar och som försöker sig på att crawla inser direkt att det är riktigt jobbigt för lats, bröst och triceps. Så det visst blir man starkare i dessa muskler av att simma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in