Citat:
Ursprungligen postat av
PaulDAllison
Jag hade gissat på fler gympass per vecka (kanske 4 eller 5) men jag är ändå inte förvånad. Orsaken till att jag hade gissat på fler är dock inte att jag tror att elitsimmarna står och lyftet massor av kilon utan mest att jag trodde de körde massor av prehabövningar i gymmet.
Det är bra att vara stark för att kunna simma snabbt men simning är framför allt en tekniksport. Vattnets densitet är 800 gånger tätare än luft vilket gör att simning handlar så sjukt mycket om att minska vattenmotståndet (streamlinea). Om du skulle studera världen 1000 bästa simmare (på tex 100 fritt) så skulle det inte finns något starkt samband mellan styrka och prestation. Alla dessa 1000 simmar skulle vara väldigt starka i armar, axlar och rygg. Däremot skulle du hitta ett starkt samband mellan teknik och prestation. (Sedan skulle du även hitta en del fysiskt egenskaper bland de bästa. Tex Michael Phelps över- underkropps-ratio är väldigt låg (han har korta ben) vilket gör att han har enklare att få ett lägre vattenmotstånd.)
Simmare är starka men alla vet att de inte har så mycket att vinna på att öka sin styrka med 10% jämfört med att minska sitt vattenmotstånd med 1% (genom bättre teknik).
Okej nu chansar jag lite men är det inte så att man får stora muskler av många reps? Och att simma är väl som att göra sjukt många reps på låg vikt. När jag simmade som mest fick jag, utan att gymma speciellt mycket, stora rygg-, axel- och nackmuskler.
Att man försöker minska vattenmotståndet är en sanning med modifikation.
Det handlar ju om att utnyttja motståndet i vatten för att kunna få ut en större kraftutveckling.
Annars så skulle man ju försöka skära helt genom vattnet med sina simtag istället.
Därav är elitsimmare muskelösa och inte magra.
Lägger du på dig säg 10 kg rena muskler från säg 75 kg till 85 kg om du är 185 cm lång så kommer vattenmotståndet knappt att ökas men din styrka öka med mer än 10%.
Sen skulle jag gärna veta hur du räknade när du fick sambandet där 1% mindre vattenmotstånd är bättre än 10% extra rörelseenergi ifrån styrka.
I fysikens värld så låter det ju väldigt orimligt.
Snarare handlar det ju om att uppnå en brytpunkt mellan motståndet och styrkan.
Det finns som exempelvis test där man låtit simmare simma i sirap.
https://www.expressen.se/nyheter/lik...-som-i-vatten/
Resultet var att det gick lika bra eftersom trögheten gav bättre kraftutveckling.
Styrka är därför av stor betydelse.
Att simmare inte ser ut som strongman beror ju på att Atleter är som starkast per kiloproppsvikt vid 70 kg för män.
Men för simmare kan man se ett samband där det är en fördel att faktiskt vara lite större än vad som egentligen är optimalt rent styrkemässigt för sin storlek.
Philips är 190 cm lång och väger 90 kg och sjöström är 183 och väger runt 75 kg.
Det är alltså personer som är större än genomsnittet som skapar mer vattenmotstånd.
En bred rygg med breda axlar som skapar betydligt mer vattenmotstånd är alltså bättre än någon liten människa med mycket mindre friktionsyta.
Ditt fysikaliska samband faller med andra ord platt när man tittar på verkligheten.
Tar vi förresten styrkas betydelse så dominerade Öst Tyskland pga styrka de fick ifrån steroider.
https://www.irozhlas.cz/sport/olympi...1803011000_jab