2022-01-12, 10:31
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Man skall räkna på det geometriska medelvärdet (multiplicera och dra n:te roten) istället för det aritmetiska medelvärdet (summera och dela med n).

Räknar man med det aritmetiska medelvärdet så får nyanser i de dåliga resulten oproportionerligt stor betydelse. Skillnaden mellan 45:e och 75:e plats påverkar lika mycket som skillnaden mellan 1:a och 31:a plats. "I verkligheten" är ju skillnaden mellan 1:a och 31:a plats gigantisk medan 45:e eller 75:e plats är skit samma. Exempelvis blir en 1:a och en 25:e plats (1+25=26) likvärdigt med två 13:e platser (13+13=26).

Räknar man med geometriska medelvärdet blir en 1:a och en 25:e plats (1x25=25) likvärdigt med två 5:e platser (5x5=25) vilket är mycket mera rimligt. (Jag tror dock de flesta fortfarande föredrar en 1:a och och en 25:e plats.)

Aritmetiskt medelvärde för Hannas 16 starter i Östersund:
(7+81+25+4+5+1+4+11+10+52+54+24+74+1+11+6) / 16 ) = 23,1

Geometriskt medelvärde för Hannas 16 starter i Östersund:
16:e roten av (7*81*25*4*5*1*4*11*10*52*54*24*74*1*11*6) = 10,9

alternativt:
10^(( log7 + log81 +...+ log11 + log6)/16) = 10,9

Sen skall såklart Hannas geometriska medelvärde jämföras med andra åkares geometriska medelvärde men det får nån annan göra.

Håller helt med! Tyngden på de dåliga placeringarna är alldeles för stor med det aritmetiska medelvärdet. Kul när någon inte bara slänger sig med en massa summeringar av data utan också tänker på hur datan ska hanteras!
Citera
2022-01-12, 11:04
Medlem
Det finns en sak som jag har svårt att riktigt förstå och det är vari Martin Ponsiluomas storhet egentligen ligger. Det verkar allmänt vedertaget att han betraktas som topp-2 i Sverige, men om man ser till hans resultat det senaste året så är det väldigt glest mellan topplaceringarna samtidigt som det finns några rejäla bottennapp där.

Jag var lite förvånad över att han fick köra mixstafetten senast efter hans tidigare resultat. Någonstans kunde man läsa om att Sverige körde en generalrepetition inför OS, vilket i så fall implicerar att Ponsi har en självklar plats i mixstafettlaget. Jag får inte ihop det. Hur kan han utifrån de resultat han har presterat anses vara topp-2? Det finns ju en hel del kloka huvuden här uppenbarligen så ni får gärna utveckla era resonemang.
Citera
2022-01-12, 11:11
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det finns en sak som jag har svårt att riktigt förstå och det är vari Martin Ponsiluomas storhet egentligen ligger. Det verkar allmänt vedertaget att han betraktas som topp-2 i Sverige, men om man ser till hans resultat det senaste året så är det väldigt glest mellan topplaceringarna samtidigt som det finns några rejäla bottennapp där.

Jag var lite förvånad över att han fick köra mixstafetten senast efter hans tidigare resultat. Någonstans kunde man läsa om att Sverige körde en generalrepetition inför OS, vilket i så fall implicerar att Ponsi har en självklar plats i mixstafettlaget. Jag får inte ihop det. Hur kan han utifrån de resultat han har presterat anses vara topp-2? Det finns ju en hel del kloka huvuden här uppenbarligen så ni får gärna utveckla era resonemang.
Han tog VM guld i våras. Han har dubbelt så många poäng i världscupen än Nelin. Han har stått på pallen i världscupen i vinter. Han gillar frisbee golf. Vem menar du ska peta honom?
Citera
2022-01-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Han tog VM guld i våras. Han har dubbelt så många poäng i världscupen än Nelin. Han har stått på pallen i världscupen i vinter. Han gillar frisbee golf. Vem menar du ska peta honom?

VM-guldet var ju en höjdare, ja. Men hur många segrar bortsett från det? Och poäng i världscupen borde i alla fall enligt mig spela mindre roll när han presterade så dåligt som han gjorde i loppen närmast innan mixstafetten.

Jag tycker att hans prestationer det senaste halvåret i alla fall har varit ungefär lika usla i genomsnitt som både Nelin och Femling. Men å andra sidan, det är ju som du säger att det är ont om heta kandidater för att peta honom också.
Citera
2022-01-12, 11:36
Medlem
Sara Andersson (som fyller 19 år i morgen) kom på 5 plass i IBU cupen i dag, med nest beste ski tid. Hvis hun ikke hadde bommet på siste skudd ville hun blitt nummer 2.
Citera
2022-01-12, 11:45
Medlem
Citat:
VM-guldet var ju en höjdare, ja. Men hur många segrar bortsett från det? Och poäng i världscupen borde i alla fall enligt mig spela mindre roll när han presterade så dåligt som han gjorde i loppen närmast innan mixstafetten.

Jag tycker att hans prestationer det senaste halvåret i alla fall har varit ungefär lika usla i genomsnitt som både Nelin och Femling. Men å andra sidan, det är ju som du säger att det är ont om heta kandidater för att peta honom också.
Det är inte svårt att vara topp 2 i svenska herrlaget, bara det att Ponsiluoma varit på pallen individuellt i år gör honom till solkar tvåa. Sen håller jag med om att hans säsong hitills inte varit så bra som man hoppats på, blandat stabila insatser med höga toppar och avgrundsdjupa dalar men det gör å andra sidan Nelin och Femling också med skillnaden att topparna är lägre och dalarna djupare.
Citera
2022-01-12, 11:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Sara Andersson (som fyller 19 år i morgen) kom på 5 plass i IBU cupen i dag, med nest beste ski tid. Hvis hun ikke hadde bommet på siste skudd ville hun blitt nummer 2.

Nästa svenska supertalang (eller ja hon är ju redan en supertalang). Kan bli tufft att komma med i det svenska världscuplaget om Skottheim kommer tillbaka i slag och Tilde Johansson kommer tillbaka med balans med träning, tävling, återhämtning och näringsintag.
Citera
2022-01-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nästa svenska supertalang (eller ja hon är ju redan en supertalang). Kan bli tufft att komma med i det svenska världscuplaget om Skottheim kommer tillbaka i slag och Tilde Johansson kommer tillbaka med balans med träning, tävling, återhämtning och näringsintag.

Sara er allerede bedre enn Tilda (og Ella Halvarsson), og med mye høyere potensiale. Jeg ville ihvertfall aldri latt dem stå i veien for hennes utvikling.
Citera
2022-01-12, 12:32
Medlem
Citat:

;Men berätta gärna hur din poängsättning skiljer sig från den som IBU använder, för uppenbarligen ger de helt olika resultat?
Citera
2022-01-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
;Men berätta gärna hur din poängsättning skiljer sig från den som IBU använder, för uppenbarligen ger de helt olika resultat?

Min bedömning är mer en magkänsla. Ponsi har pendlat mellan ett fåtal topp-15 resultat och riktigt usla dagar. Det verkar som att dagsformen är väldigt varierande för honom; ibland kommer han bland de 5 sista procenten, ibland de 5 översta. Visst, övriga herrar ligger kanske lite med stabilt däremellan men Ponsis resultat i en tävling är ju väldigt svårt att förutse med de pendlingar han har uppvisat.

Dagen innan den mixstafett jag nämnde slutade han ju på plats 57 och tog sig med nöd och näppe till masstarten. Det känns inte spontant som en prestation värdig en åkare som anses vara topp-2...
Citera
2022-01-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Monas åkform har varit stabilt bra så här långt den här säsongen och skytteprocenten är 83,5 totalt sätt. Om hon hade legat därikring i både stående och liggande så tror jag att hon hade varit betydligt närmare stafettlaget, men det är förstås ointressant egentligen för verkligheten är ju som den är.

Damstafetten är ju den största (guld)medalj-chansen och jag tycker inte att det är konstigt alls att man prioriterar den i uttagningen till truppen. Inte heller att man vill undersöka om Skottheim skulle vara en bra reserv att ta med till den. Hon har ju visat tillräckligt hög nivå för det tidigare och tränarna har förstås mycket bättre koll än vad vi kan ha på om hennes form är på uppåtgående igen.

Sen tror jag ju inte att hon faktiskt kommer att ta den platsen, utan att det i slutändan blir Stina och Mona som får åka. Stafetten på fredag blir nog helgens viktigast lopp vad det gäller uttagningen.

Håller inte med.
Uttagningen är redan gjord.Går inte jorden under tills på Måndag så kommer Brorsson och Nilsson att kvittera ut Pekingresa.
Som sagt,hade det varit allvar med att Skottheim haft janne på en biljett så skulle hon åkt individuellt både förra helgen samt denna.
Så sker inte..och man kommer inte att tas ut via en halvdan insats i random singelstafett.
Citera
2022-01-12, 13:57
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Min bedömning är mer en magkänsla. Ponsi har pendlat mellan ett fåtal topp-15 resultat och riktigt usla dagar. Det verkar som att dagsformen är väldigt varierande för honom; ibland kommer han bland de 5 sista procenten, ibland de 5 översta. Visst, övriga herrar ligger kanske lite med stabilt däremellan men Ponsis resultat i en tävling är ju väldigt svårt att förutse med de pendlingar han har uppvisat.

Dagen innan den mixstafett jag nämnde slutade han ju på plats 57 och tog sig med nöd och näppe till masstarten. Det känns inte spontant som en prestation värdig en åkare som anses vara topp-2...
Hanna Öberg och även Kruger var 74 och etta i början av säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in