Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Ja, en del nya ansikten lär vi få se i världscupen inom kort.
Danilo Riethmüller -99 vann JVM-guld i jaktstart 2020 och är väletablerad i IBU-cupen, där han har nått totalt sex topp-10 placeringar
(dock ingen i vinter)
Lisa Maria Spark -00 vann nyligen JVM-guld i distans, samt brons i sprint, och hon blev åtta i en sprint i IBU-cupen i början av året.
Philipp Lipowitz -99 vann JVM-guld i distans i fjol och har nått ett par topp-20 placeringar i IBU-cupen.
Det finns säkert några fler exempel.

Riethmüller har samme problem som altfor mange tyske talenter har hatt de siste årene. De kommer inn i ung alder og går super raskt på ski, men etter hvert som de blir eldre så er de ikke i nærheten av å ha samme utvikling som jevnaldrende fra andre land. Når de da dukker opp i WC så er de solide skyttere som går alt for sakte på ski til å bli toppløpere.
Spark så bra ut i JVM, men jeg tror ikke hun er klar for WC neste sesong. Det var påfallende hvordan hun ikke hadde krefter igjen på slutten av løpene, men det kan jo ha noe med høyden å gjøre.
Lipowitz har vel aldri hatt skifarten til å bli noen toppløper.
Sett ut fra JVM så vil jeg si navnene å følge med på (men nok ikke neste seson da de begge vel bare er 17 eller 18) er Selina Grotian og Albert Engelmann som begge så super sterke ut der. Enda yngre er Julia Tannheimer som vel hadde beste skitid i et av løpene til tross for at hun bare er 16 år.
Mangelen på utvikling av juniorløperne når de blir eldre er en av hovedgrunnene til at jeg tror det kommer store omveltninger i tysk skiskyting. Jeg forventer vel at Andi Birnbacher blir ny sjefstrener (tror nok de er for stolte til å ansette en utlending der), men blir ikke overrasket hvis de får inn en (norsk eller fransk?) assistent som får ansvaret for å forandre skitreningen på alle nivåer.