Citat:
Ursprungligen postat av
MacReady
Håller med dig. Särskilt på femmilen. Krüger och Holund kommer göra det extremt tufft för konkurrenterna. Hög höjd och kärv snö kommer göra det enormt utslagsgivande tror jag.
Men Kläbo har nog förbättrat sig enormt både kapacitetsmässigt och i skate. Han var inte direkt dålig på skiathlonen 2021. Men här kommer starkast vinna, tror jag.
Jag håller inte med om det sista. Kläbo har blivit sämre eller iaf är på samma nivå i individuella starter i distans som för några år sedan när han slog igenom. Han var 9:a i Ruka för en månad sen, tidigare har han haft betydligt bättre resultat där och har väl vunnit nåt år just i Ruka om jag inte minns fel. Han har även vunnit tuffa lopp som skiathlonen i Lillehammer tidigare. Dessutom har jag känslan av att konkurrensen i distansloppen bland herrarna har gått ner lite från 2-3 säsonger sedan.
Å andra sidan så imponerade han ju givetvis i masstarten nu i val di Fiemme, men igen då så var väl konkurrensen inte den bästa med en Niskanen som inte trivs i korta masstarter(påminner mycket om Ebba), en Bolshunov som inte är i superform, och flera norrmän som saknades och som inte åker klassiskt lika bra som dom gjort tidigare.
Skulle Kruger, Holund, Bolshunov och några andra pricka in sina former som vi förväntar oss till OS så ser jag inte Kläbo som en av favoriterna till distansloppen.