2022-07-21, 18:09
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
"In the summer or, at the latest, at the beginning of September, I am hopeful that this group will be created," he reveals.

"I am hopeful" er ikke akkurat noen garanti.
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Nej riktigt så är det inte menat. "au plus tard" betyder snarare "som senast".

"At the latest" betyder ju "som senast", så vad är det du invänder mot?
Citera
2022-07-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
"At the latest" betyder ju "som senast", så vad är det du invänder mot?
Båda betyder att ett junior-lag kommer att bildas i september som senast. Personen jag quota verkade inte förstå det.
Citera
2022-07-21, 18:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Båda betyder att ett junior-lag kommer att bildas i september som senast. Personen jag quota verkade inte förstå det.

Så det stod inget om förhoppningar?
Citera
2022-07-21, 18:29
Medlem
Citat:
Så det stod inget om förhoppningar?
Säger man "som senast" så betyder det just det, inget annat. Så skulle jag förstå det. Annars säger man inte "som senast".
Citera
2022-07-21, 18:38
Medlem
Citat:
Säger man "som senast" så betyder det just det, inget annat. Så skulle jag förstå det. Annars säger man inte "som senast".

Jeg kan ikke fransk, så jeg uttaler meg ikke om hva han originalt sa, men hvis en stoler på Google translate så sa han veldig tydelig han HÅPET det ble senest i september.

Når også lederen i det franske skiforbundet har sagt at det ikke på noen måte er sikkert at det fins penger til et juniorlag denne sesongen så er det vel ikke så mye å krangle om. De prøver å få til det økonomiske, men det er ikke sikkert at det går, uansett hva Lexiania sier på et forum.
Citera
2022-07-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Jeg kan ikke fransk, så jeg uttaler meg ikke om hva han originalt sa, men hvis en stoler på Google translate så sa han veldig tydelig han HÅPET det ble senest i september.

Når også lederen i det franske skiforbundet har sagt at det ikke på noen måte er sikkert at det fins penger til et juniorlag denne sesongen så er det vel ikke så mye å krangle om. De prøver å få til det økonomiske, men det er ikke sikkert at det går, uansett hva Lexiania sier på et forum.
Det är stor skillnad mellan google translate och originalet i synnerhet när det kommer artiklar. "au plus tard" betyder som sagt "som senast" och det är det han menar.

Förstår inte varför detta engagerar dig så mycket dock.
Citera
2022-07-21, 19:01
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det är stor skillnad mellan google translate och originalet i synnerhet när det kommer artiklar. "au plus tard" betyder som sagt "som senast" och det är det han menar.

Förstår inte varför detta engagerar dig så mycket dock.

Men det är väl klart att betydelsen påverkas av sammanhanget. Det är stor skillnad på att säga:

"Jag kommer ta semester i september som senast."
Eller: "Jag hoppas kunna ta semester i september som senast."

Ska du översätta en text kan du inte låta dina personliga övertygelser påverka resultatet.
Citera
2022-07-21, 19:19
Medlem
Citat:
Men det är väl klart att betydelsen påverkas av sammanhanget. Det är stor skillnad på att säga:

"Jag kommer ta semester i september som senast."
Eller: "Jag hoppas kunna ta semester i september som senast."

Ska du översätta en text kan du inte låta dina personliga övertygelser påverka resultatet.
Fast nu handlar det ju om något så viktigt som en juniorgrupp där mångas karriärer och framtid står på spel, inte att ta ut semester.

« Dans l’été ou, au plus tard, début septembre, j’ai bon espoir de voir ce groupe se créer »
Tyder jag klart och tydligt att man kommer att skapa en juniorgrupp senast i början av September.
Citera
2022-07-21, 19:24
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Fast nu handlar det ju om något så viktigt som en juniorgrupp där mångas karriärer och framtid står på spel, inte att ta ut semester.

« Dans l’été ou, au plus tard, début septembre, j’ai bon espoir de voir ce groupe se créer »
Tyder jag klart och tydligt att man kommer att skapa en juniorgrupp senast i början av September.

Det må så vara. Men översätter man en text kan man inte bara ta bort sånt som man inte bedömer som relevant. Den tolkningen måste lämnas åt läsaren.
Citera
2022-07-21, 19:31
Medlem
Citat:
Det må så vara. Men översätter man en text kan man inte bara ta bort sånt som man inte bedömer som relevant. Den tolkningen måste lämnas åt läsaren.
fast jag länka ju till artikeln och norrbaggen citerade ju hela quoten. Jag lägger bara betydligt mer betoning på "som senast" delen när man talar om något så viktigt som detta. Det jag dock fortfarande inte förstår är varför detta engagerar er så mycket. Gå tillbaka till att tala om hur bra stämningen är bland de svenska damerna istället.
Citera
2022-07-21, 19:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
fast jag länka ju till artikeln och norrbaggen citerade ju hela quoten. Jag lägger bara betydligt mer betoning på "som senast" delen när man talar om något så viktigt som detta. Det jag dock fortfarande inte förstår är varför detta engagerar er så mycket. Gå tillbaka till att tala om hur bra stämningen är bland de svenska damerna istället.

Frankrike är ju en av de ledande skidskyttenationerna, så varför skulle det inte engagera?
Citera
2022-07-21, 19:50
Medlem
Citat:
Frankrike är ju en av de ledande skidskyttenationerna, så varför skulle det inte engagera?
Nej inte själva huvudartikeln med hon som skiftade över till Belgien, även om man kan tycka att det är smått stalker beteende då detta är ett svenskt forum. Utan att man fortsätter kommentera detta som ni två fortfarande gör, trots att ni såvitt jag förstår det inte förstår franska alls.
Senast redigerad av Lexiania 2022-07-21 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in