2021-12-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMEGMOV
Ja, haha, jag har börjat få den tanken på hjärnan och associerade omedelbart dit. Håller absolut med om att hon börjar se ut som en given avslutare i skidskyttestafetten.

Haha, förstod det!
Citera
2021-12-19, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Känns betydligt tryggare än Hanna för tillfället..

Pratar du om damstafetten i längdskidor nu?

Skidskytte
Citera
2021-12-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Skidskytte

Då gissade jag rätt, du menade skidskytte och "SMEGMOV" snackade längdskidor..
Citera
2021-12-19, 18:52
Medlem
Även om det är en bit upp till dom bästa än så spottade damerna upp sig en del på vallen före breaket. Dom flesta i alla fall. Elvira, Persson, Brorsson, Magnusson ligger samlade inom 83.5-85% nu. Siffrorna avser individuella lopp. Mona är bästa liggskytten men också sämsta ståskytten i laget.

Den som fortsatt gå svagt hela vägen fram till jul är Hanna med sina 80.7%, räknar man in även stafetter är hon faktiskt under 80-strecket. Sämsta sen rookie-säsongen rakt igenom. Men om man inte tror på en femprocentig försämring från en säsong till en annan kan man vara hoppfull, för hon har ju ändå åstadkommit hyfsade resultat trots detta.

Stina är på 77%, förhoppningen var åtminstone från mig >75% i år så det passerar. Går hon upp mot 80-strecket är det Herrmann-utveckling. Jämn mellan ligg och stå när det gäller träffar, men känslan är att hon är mest bekväm i stå och där tappar hon också mindre tid tempomässigt. Efter nyår måste målet vara lite högre toppar. Skjuta fullt i en sprint är inte orimligt.

På herrsidan har Peppe 87%, väldigt bra, men känns som han träffat som mest när det inte gällt så mycket. Sebbe på 82%, dåligt för att vara honom och inte minst då han i dom flesta tävlingarna försökt vårda skotten.

Nelin har 80%, normalt för honom men ståskyttet är ett haveri på 66.6% det kostar i placeringsväg. Malte är 75%, han ger ett osäkert intryck. Ponsi är 70% rakt igenom, det är undermåligt. Brandt är näst sämst i hela världscupen bland dom som åkt fem lopp, 63.3%. Skärper han sig inte får han byta plats med brorsan. Nej, herrsidan är ingen solskenshistoria på vallen hittills och kan bara bli bättre. I det norska laget är Tarjei bara fyra inbördes på 88.5%..
Citera
2021-12-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Även om det är en bit upp till dom bästa än så spottade damerna upp sig en del på vallen före breaket. Dom flesta i alla fall. Elvira, Persson, Brorsson, Magnusson ligger samlade inom 83.5-85% nu. Siffrorna avser individuella lopp. Mona är bästa liggskytten men också sämsta ståskytten i laget.

Den som fortsatt gå svagt hela vägen fram till jul är Hanna med sina 80.7%, räknar man in även stafetter är hon faktiskt under 80-strecket. Sämsta sen rookie-säsongen rakt igenom. Men om man inte tror på en femprocentig försämring från en säsong till en annan kan man vara hoppfull, för hon har ju ändå åstadkommit hyfsade resultat trots detta.

Stina är på 77%, förhoppningen var åtminstone från mig >75% i år så det passerar. Går hon upp mot 80-strecket är det Herrmann-utveckling. Jämn mellan ligg och stå när det gäller träffar, men känslan är att hon är mest bekväm i stå och där tappar hon också mindre tid tempomässigt. Efter nyår måste målet vara lite högre toppar. Skjuta fullt i en sprint är inte orimligt.

På herrsidan har Peppe 87%, väldigt bra, men känns som han träffat som mest när det inte gällt så mycket. Sebbe på 82%, dåligt för att vara honom och inte minst då han i dom flesta tävlingarna försökt vårda skotten.

Nelin har 80%, normalt för honom men ståskyttet är ett haveri på 66.6% det kostar i placeringsväg. Malte är 75%, han ger ett osäkert intryck. Ponsi är 70% rakt igenom, det är undermåligt. Brandt är näst sämst i hela världscupen bland dom som åkt fem lopp, 63.3%. Skärper han sig inte får han byta plats med brorsan. Nej, herrsidan är ingen solskenshistoria på vallen hittills och kan bara bli bättre. I det norska laget är Tarjei bara fyra inbördes på 88.5%..

Att Hanna och Sebbe kan komma igen när det gäller skyttet känns ju mer troligt än inte. Jag tycker nästan att Hannas utveckling av åkningen är mer positivt överraskande än Elviras och hon verkar ju hålla formen under längre tid också.

Övriga herrar med Ponsi i front känns väl mer osäkert vad som kan hända med skyttet under juluppehållet och fram till OS, men hoppas kan man förstås alltid.

Malte har ju faktiskt gått framåt rangmässigt i allt utom skyttetiden om man jämför mellan förra och denna säsongen så där går det ju åt rätt håll iaf.
Citera
2021-12-20, 16:58
Medlem
FNLSs avatar
Sju norska klara för OS
Bö bö Christensen lägreid
Eckhoff röiseland Lien

Däremot inte tandrevold
Citera
2021-12-20, 17:01
Medlem
Det borde väl komma något besked nu i veckan om fler uttagna skidskyttar till OS? Om det ens kommer att vara möjligt att ta ut 6 herrar är väl ännu oklart, men på damsidan så är det ju säkert att kvoten blir 6. Frågan är om de kommer ta ut och skicka 6 damer och om beskedet kommer till alla redan nu eller om de avvaktar med någon plats till tävlingarna efter jul. Vilka som är aktuella till truppen känns ju ganska självklart både på dam- och herr-sidan, dvs de som åkte i Annecy minus Oskar Brandt.

Även om jag tror att Stinas chanser att få köra sprinten är rimligt stora så tycker jag inte att hon känns mogen för stafetten. Att då ha henne som enda stafettreserv i en trupp av fem hade ju jag iaf tyckte känns osäkert så i mina ögon hänger hennes medverkande i truppen mycket på om det blir 5 eller 6 damer.

Vilka som sedan faktiskt ska åka vilka distanser och sträckor på damsidan känns definitivt som att det i första hand är en fråga om dagsform. Eller ja, förutom då att Elvira och Hanna ska åka allt. Linn tycker jag inte riktigt har övertygat så att man kan vara säker på att hon i alla lägen kommer att gå före de andra. På herrsidan står ju de fyra ordinarie rätt ohotade ännu.
Citera
2021-12-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Det borde väl komma något besked nu i veckan om fler uttagna skidskyttar till OS? Om det ens kommer att vara möjligt att ta ut 6 herrar är väl ännu oklart, men på damsidan så är det ju säkert att kvoten blir 6. Frågan är om de kommer ta ut och skicka 6 damer och om beskedet kommer till alla redan nu eller om de avvaktar med någon plats till tävlingarna efter jul. Vilka som är aktuella till truppen känns ju ganska självklart både på dam- och herr-sidan, dvs de som åkte i Annecy minus Oskar Brandt.

Även om jag tror att Stinas chanser att få köra sprinten är rimligt stora så tycker jag inte att hon känns mogen för stafetten. Att då ha henne som enda stafettreserv i en trupp av fem hade ju jag iaf tyckte känns osäkert så i mina ögon hänger hennes medverkande i truppen mycket på om det blir 5 eller 6 damer.

Vilka som sedan faktiskt ska åka vilka distanser och sträckor på damsidan känns definitivt som att det i första hand är en fråga om dagsform. Eller ja, förutom då att Elvira och Hanna ska åka allt. Linn tycker jag inte riktigt har övertygat så att man kan vara säker på att hon i alla lägen kommer att gå före de andra. På herrsidan står ju de fyra ordinarie rätt ohotade ännu.

Kan ha fel,men har för mig att det är en stor SOK uttagning imorgon den 21 December.
Citera
2021-12-20, 20:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur kan man ta Lien men inte Tandrevold? Helt obegripligt.
Citera
2021-12-20, 20:54
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur kan man ta Lien men inte Tandrevold? Helt obegripligt.
Ja det är lite konstigt. Men verkar helt gått på topplaceringar denna vintern. Lien har en fjärde och tionde plats men har utöver det knappt tagit världscupoäng. Tandrevold har inte haft någon bra säsongsinledning men ligger ändå före Lien i totalcupen. De andra damerna har dessutom varit ännu sämre så kunde ju lika gärna ta ut 4 åkare där också. Känns mest som att någon vill statuera någon slags exempel men Tandrevold kommer självklart tas ut senare.
Citera
2021-12-20, 21:24
Medlem
Båda borde tagits ut. Dom fyra bästa i norska laget är ju i särklass i min bok. Tandrevold har även visat jättebra mästerskapstakter tidigare.
Citera
2021-12-20, 21:31
Medlem
Med två individuella medaljer vid senaste mästerskapet så är det ju väldigt konstigt att Tandrevold inte redan tas ut även om formen inte varit på topp i början av säsongen. Men det lär ju komma för det är svårt se vem som ska konkurrera ut henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in