2021-12-21, 09:30
Medlem
sunessensommars avatar
Anna Magnusson, Linn Persson, Elvira Öberg, Peppe Femling och Jesper Nelin OS-uttagna. Även meddelat att det blir sex damer och sex herrar totalt. Två platser kvar i båda trupperna, känns väl rätt givet i nuläget vilka som tar dem? Mona och Stina på damsidan, Stefansson och Brandt på herrsidan.

Edit: lurades av förbundets instagram, inte klart med 6+6.
Citera
2021-12-21, 10:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Lite förvånad att man tog ut Magnusson i denna omgången när man inte tog ut Mona och Stina.
Citera
2021-12-21, 10:10
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lite förvånad att man tog ut Magnusson i denna omgången när man inte tog ut Mona och Stina.
Talar väl för att man i nuläget ser Magnusson som den fjärde i ett stafettlag och att Mona och Stina (egentligen är det väl framförallt Mona som konkurrerar om stafettplats) behöver visa bättre form än henne härifrån och in för att ta (i Monas fall ta tillbaka) den platsen.

Mot bakgrund av det minst sagt gynnsamma läget för sex kvotplatser på damsidan läser jag både SOK:s pressmeddelande och förbundets uttalande på Instagram som att det närmast garanterat kommer att bli sex damer som tas ut till slut, och det är väl svårt att se någon hota Stinas och Monas platser då.
Citera
2021-12-21, 10:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Talar väl för att man i nuläget ser Magnusson som den fjärde i ett stafettlag och att Mona och Stina (egentligen är det väl framförallt Mona som konkurrerar om stafettplats) behöver visa bättre form än henne härifrån och in för att ta (i Monas fall ta tillbaka) den platsen.

Mot bakgrund av det minst sagt gynnsamma läget för sex kvotplatser på damsidan läser jag både SOK:s pressmeddelande och förbundets uttalande på Instagram som att det närmast garanterat kommer att bli sex damer som tas ut till slut, och det är väl svårt att se någon hota Stinas och Monas platser då.

Jo så är det nog. Dock tycker jag Mona är fyra individuellt.
Citera
2021-12-21, 10:37
Medlem
Anmärkningsvärt också att Annas uttagning motiveras med två 12-platser, medans det uttryckligen står att herrarna är uttagna som stafettåkare. Speciellt med tanke på att Mona har tre 11-platser. Sen håller jag i dagsläget också Anna före Mona i stafetten så på så vis tycker jag egentligen inte att det är konstigt att hon prioriteras före, men hade absolut varit rimligt att ta ut även Mona i detta skede.
Citera
2021-12-21, 10:46
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Jo så är det nog. Dock tycker jag Mona är fyra individuellt.
Jag håller med dig.
Citera
2021-12-21, 10:57
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Uppenbarligen tycker landslagsledningen att Anna är ett stabilare kort i stafett vilket många i tråden också noterat.

Förut vet jag att man kunde bli uttagen indeviduellt om man två gånger varit topp 15 i VC. Vet inte om det fortfarande gäller, men uppenbart att man hellre nominerar åkare på indeviduellt kriterie än stafett vilket vi också sett i längd.
Citera
2021-12-21, 13:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Känns ju ändå lite märkligt att Magnusson (22:a i VC) tas ut men inte Brorsson (15:e) oavsett om Magnusson i nuläget ses som en troligare och säkrare stafettåkare än Brorsson (kanske läser SOK eventtrådarna på Flashback, vad vet jag ).

Men visst, för oss åskådare blir det väl intressant med en utslagstävling mellan Mona och Stina med tanke på hur olika de brukar beskrivas vad gäller förmågor, personligheter och att vara "bäst när det gäller".
Citera
2021-12-21, 13:45
Medlem
Från relativt bra publik i Östersund, till publikfritt i Hochfilzen, till publikfest i Le Grand Bornand, till publikfritt i Oberhof och Ruhpolding.

Det är märkligt att man inte kan hitta mellanvägar utomhus. Inte IBU då, dom kan väl knappast göra mycket åt saken. Just nu gäller bara restriktionerna fram till första tävlingsdagen i Ruhpolding, så teoretiskt kan det fortfarande bli publik där under helgen, men är väl ingen som tror på det.
Citera
2021-12-21, 13:52
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Från relativt bra publik i Östersund, till publikfritt i Hochfilzen, till publikfest i Le Grand Bornand, till publikfritt i Oberhof och Ruhpolding.

Det är märkligt att man inte kan hitta mellanvägar utomhus. Inte IBU då, dom kan väl knappast göra mycket åt saken. Just nu gäller bara restriktionerna fram till första tävlingsdagen i Ruhpolding, så teoretiskt kan det fortfarande bli publik där under helgen, men är väl ingen som tror på det.
IBU skulle väl kunna flytta arrangemanget då de är ägare. Vad har de för restriktioner i Tjeckien?
Citera
2021-12-21, 14:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Läste att ryssarna har problem och kanske uteblir från Oberhof. Det ryska vaccinet Sputnik är inte godkänt i EU vilket gör att ryssarna får problem i Tyskland. Det är inte tävlingarna i sig som är problemet utan reglerna kring de tyska hotellen som ställer till det där det ryska vaccinet inte godkänns. För Ruhpolding är tydligen ett alternativ att bo på hotell i Österrike och åka över gränsen för själva tävlingarna.
Citera
2021-12-21, 14:18
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Läste att ryssarna har problem och kanske uteblir från Oberhof. Det ryska vaccinet Sputnik är inte godkänt i EU vilket gör att ryssarna får problem i Tyskland. Det är inte tävlingarna i sig som är problemet utan reglerna kring de tyska hotellen som ställer till det där det ryska vaccinet inte godkänns. För Ruhpolding är tydligen ett alternativ att bo på hotell i Österrike och åka över gränsen för själva tävlingarna.
Tråkigt. Ytterligare ett argument för att flytta tävlingarna. Vet att åtminstone FIS hade regler att tävlingars VC status kunde dras in om deltagare från specifika nationer hindrades att delta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in