Citat:
Ursprungligen postat av
Riwarde
Linns utveckling till den här säsongen påminner för mig ganska mycket om Hannas om än på en annan nivå. Fler toppresultat, men också fler bottennapp. Hon har ju skjutit bort en hel del chanser i sista skyttet. Min känsla är att det vart mer än Mona, men det är oftare som Mona uppmärksammas för det.
Även om jag till viss del kan hålla med om Alkibiades ranking för helheten den här säsongen så tror jag att det kan hända en del med den till nästa säsong. Om Stina fortsätter att utvecklas i samma fart kan hon ha blivit en klar trea. När det gäller uttagning så tänker jag att Sverigepremiären bara är en liten del och den har än mindre betydelse om det är främst landslagsåkarna som kämpar om de sista platserna, oavsett vilka de nu blir, för tränarna har ju sett de aktiva väldigt mycket mer än bara de två starterna.
Jag håller nog också med om själva rankingen men tycker det är så väldigt jämnt att man inte kan lägga Persson i en annan ”kategori” än Mona och Stina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Mitt intryck är att Persson är jämnare än Brorsson. Två fjärdeplatser och två femteplatser denna säsong för Linn mot bara en topp-6-placering för Mona (som visserligen var en pallplats). Bättre åkfart dessutom (trots några enstaka plumpar). Hennes stafettprestationer har nog också färgat av sig.
Både ja och nej. Som du säger har Linn fler bra placeringar men klappar å andra sidan ihop oftare. Tre gånger har hon varit utanför top 50 (som värst 73) medans Mona varit som sämst 33a (spelar inte alls lika stor roll dock som jämnheten i topprestationerna). Åkfarten har varit ganska jämn i år dem emellan även om Linn varit lite bättre. Mona tappade väldigt mycket i åktid efter hon fick covid också så det hade nog utan det varit ännu jämnare dem emellan.
Med det sagt så håller jag med om att Linn som nu börjar närma sig sin peak och Mona som börjar lämna sin peak (vare gäller ålder) borde rankas högre, men som jag svarade Riwarde så är det enligt mig alldeles för jämnt för att lägga dem i olika kategori när det gäller uttagningar.
Alldeles oavsett vad man tycker i den frågan så är det verkligen kul att vi har så många som konkurrerar om platserna så att man kanske måste peta normalt sett väl kvalificerade åkare, ett lyxproblem är alltså detta.