2021-12-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoben
Skottheim publicerade nyligen ett inlägg på Instagram där hon skriver ett kryptiskt inlägg om sömn. Orden i sig säger inte så mycket men läser man mellan raderna så..

Tjejen verkar inte alls må bra tyvärr.

Var inte det reklam? Men jag tyckte som du att det inte alls lät bra, läste inlägget som "Hur fan skriver jag ett reklaminlägg för sängar och att sova bra när jag inte kan sova?"
Citera
2021-12-16, 21:29
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Lägg av. Högberg platsar inte i ett världscuplag i dagens hårda konkurrens. Efter 139 individuella starter i världscupen, VM och OS, har Bettan som bäst varit åtta, i ett distanslopp i Östersund. Hon har totalt sex topp-20 placeringar.

Mona Brorsson har i sina tio senaste världscupstarter nått sju topp-20 placeringar, dvs fler än vad 35-åriga Högberg har skramlat ihop till under hela sin karriär.

Jag älskar topp-20 placeringar.
Citera
2021-12-16, 21:31
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Bara en tidsfråga innan Sara Andersson slår igenom rejält, hon har ju slagit jämnåriga Tove Ericsson i USM på längdskidor och skjuter också rätt hyfsat redan nu.. SVT Sport borde nästan börja spana på att sända JVM i skidskytte, kan jag tycka..

Högberg förtjänar att få chansen i VC, nu när hon vinner lopp i i IBU-cupen, men konkurrensen är hård..

Hon måste se sanningen i vitögat, hela kroppsspråket på sista skyttet visar att detta inte kommer hålla, då känns Stina mer stabil på en stafettsträcka, även om Magnusson är i "pole position" för den platsen just idag..

Anna börjar verkligen bli trygg och stabil. Lite mer fart i benen så då jävlar.
Citera
2021-12-16, 21:37
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Jag älskar topp-20 placeringar.

Vad vill du säga med det? Diskussionen handlar om vem av Brorsson och Högberg man helst vill se i världscupen. Har du någon åsikt i den frågan, eller ville du bara skriva något spydigt?
Citera
2021-12-16, 21:40
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Anna börjar verkligen bli trygg och stabil. Lite mer fart i benen så då jävlar.
Hon verkar äntligen fått ordning på liggskyttet. Fick en handskada för några år sedan som gjorde att hon tappade rejält där. Ståskyttet har egentligen alltid varit bra, även om hon hade några missar nu i början av säsongen. Bra att hon fick erfarenhet av att gå ut i tät på stafetten förra veckan och få känna på kameran i nacken.

Spännande om hon har mer fart i skidorna. Redan klar förbättring från förra året men det känns som det finns mer baserat på hur bra hon var redan som junior.
Citera
2021-12-16, 21:46
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vad vill du säga med det? Diskussionen handlar om vem av Brorsson och Högberg man helst vill se i världscupen. Har du någon åsikt i den frågan, eller ville du bara skriva något spydigt?

Jag köra samma upplägg som du själv gör som blandar hejvilt mellan olika trådar i helt olika ämnen.

Men, om vi nu ska koka ner det: Bettan och Mona är samma skrot och korn. Bettan är som bäst i IBU. Mona är ofta topp-6 efter första skyttet....och sedan ibland topp-20. Härliga kämpar båda två men inga vinnare. Bättre att satsa på sådana som som Anna och Stina tycker jag.
Citera
2021-12-16, 22:08
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Jag köra samma upplägg som du själv gör som blandar hejvilt mellan olika trådar i helt olika ämnen.

Men, om vi nu ska koka ner det: Bettan och Mona är samma skrot och korn. Bettan är som bäst i IBU. Mona är ofta topp-6 efter första skyttet....och sedan ibland topp-20. Härliga kämpar båda två men inga vinnare. Bättre att satsa på sådana som som Anna och Stina tycker jag.
Monas plats i världscupen är inte hotad i nuläget och hon har trots allt presterat hyfsade resultat och ligger topp 20 i cupen. Att hon bränner i avgörande lägen är något som går att träna bort även om det är mycket svårt.
Citera
2021-12-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Mona Brorsson sköt för pallen..och som vanligt blev det några bom..idag 2 st i stående. Tänk att efter så många år i VC och på mästerskap darra till det varje gång. Ledningen verkar inte göra någonting. Slutar runt 30:e plats. Bättre att satsa på Elisabet Högberg i nästa tävling eller Sara Andersson.

Stina får 1+1 men är långt efter Elvira Öberg i spåret med samma antal bommar. Bra att skjutningen börjar bli bättre.

Hanna Öberg är darrig i sitt skytte. Kanske stressad av att syrran åker så jkla fort.

Linn Persson och Anna Magnusson skjuter fullt och får stabila placeringar. Perfekt resultat för en OS- stafett.
Du tror inte att dom är medveten om det??
Vad är ditt förslag att "Ledningen" ska göra åt det?

Vad ska dom göra åt att alla inte åker lika fort som Elvira eller skjuter lika bra som Röiseland?
Citera
2021-12-16, 22:58
Medlem
Nu gör ju inte Skottheim sig särskilt uttagningsbar för stunden(då hade hon åkt IBU, Sverige-cupen eller vad som helst för att komma igång - kanske satsar man på en bra träningsperiod), medan den som låg närmast till hands i övrigt, Johansson, inte ens startat sin säsong. Då blir det inte så mycket snack om vilka sex som ska åka. Fem tjejer som kvalar in i masstart och Stina som varit topp-10 redan, vi får inte något bättre än det bland åkarna som finns tillgängliga. Lyxproblem.

Men OS-aktuella hade även förtur i uttagningarna före jul så det har egentligen aldrig varit tal om några andra åkare än dom som åkt hittills. Efter nyår finns möjligheten mer på allvar om man gör det bra samtidigt som en av dom i VC-laget kanske går ned sig, och det kan ju hända. Jag ser dock inte att man kommer forcera in Sara A in i världscupen på något vis. Hon får nog åka den helgen där OS-åkare står över, men bäst utveckling får hon fortsatt i IBU med vetskapen att få köra varje lopp. Hade givetvis varit annorlunda om hon behövts i ett stafettlag, då hade man hoppat över något steg.

Bettan är sämre nu än för ett par år sedan. Jättekul att hon vann ett lopp igen, och jag tror hon har mer att komma med framöver än hittills i vinter, men det är inget lopp ger en biljett till VC när hon är minuten efter nämnda Sara A åkmässigt. Det säkrar mer att hon är en av dom som får chansen när platser öppnas. Resten är långt efter VC-åkarna just nu, även om jag fortsatt tycker Halvarsson gör det bra.
Citera
2021-12-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Vill du se vilka som varit bäst varje säsong senaste 20 åren kan du bläddra här: https://www.realbiathlon.com/seasons.html?year=2006&gender=W&type=athletes&peri od=Season&level=WorldCup&discipline=NonTeam&catego ry=skiing&min=1&chart=false&stat=skiRank&rank=fals e&movingavg=none&limit=100

Intressant statistik. Visar bl a att Stina Nilsson är sjätte bästa åkaren (relativt medianåkaren), och att hon + båda Öbergs + Braisaz samtliga är snabbare, i absolut hastighet, än Eckhoff var under förra säsongen. Förvisso lite missvisande eftersom det fortfarande är tidigt på säsongen, men i fallet Elvira Öberg handlar det om så mycket som 0,5 km/h snabbare.

Gick tillbaka så långt statistiken tillät, och det är faktiskt ingen som har varit i närheten av Elviras nuvarande nivå. I enskilda tävlingar har det naturligtvis överträffats, men som säsongsgenomsnitt är det än så länge 0,5 km/h snabbare än det bästa som Eckhoff, Herrmann, Mäkäräinen, et al, någonsin har presterat. Hennes genomsnittshastighet på 23,83 km/h kan översättas till 12:59 minuter på 5 km, för den som vill leka med tanken på längdstafetten i OS. Naturligtvis är detta helt utan hänsyn till övriga åkskillnader mellan sporterna, banprofilerna och OS-banans verkliga fristilslängd.
Senast redigerad av SMEGMOV 2021-12-17 kl. 00:09.
Citera
2021-12-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMEGMOV
Intressant statistik. Visar bl a att Stina Nilsson är sjätte bästa åkaren (relativt medianåkaren), och att hon + båda Öbergs + Braisaz samtliga är snabbare, i absolut hastighet, än Eckhoff var under förra säsongen. Förvisso lite missvisande eftersom det fortfarande är tidigt på säsongen, men i fallet Elvira Öberg handlar det om så mycket som 0,5 km/h snabbare.

Gick tillbaka så långt statistiken tillät, och det är faktiskt ingen som har varit i närheten av Elviras nuvarande nivå. I enskilda tävlingar har det naturligtvis överträffats, men som säsongsgenomsnitt är det än så länge 0,5 km/h snabbare än det bästa som Eckhoff, Herrmann, Mäkäräinen, et al, någonsin har presterat. Hennes genomsnittshastighet på 23,83 km/h kan översättas till 12:59 minuter på 5 km, för den som vill leka med tanken på längdstafetten i OS. Naturligtvis är detta helt utan hänsyn till övriga åkskillnader mellan sporterna, banprofilerna och OS-banans verkliga fristilslängd.

Absolut är snitthastigheten också lite intressant, men där får man ju samtidigt ta med att utvecklingen går framåt när det gäller materialet. Och att det är viss rotation på tävlingsorterna och olika väderlekar från år till år. Det räcker dock att kolla på lite gamla klipp för att inse att åkarna som ett kollektiv åker mycket snabbare nuförtiden, tekniken i skejt har förbättras mycket bara sista 5-10 åren. För att jämföra åkare under olika säsonger mot varandra känns ändå dom andra parametrarna lite vettigare.
Citera
2021-12-17, 05:35
Medlem
JSM-GTOs avatar
Turbo-Tora nämndes här… Enligt resultatservicen verkar hon ha vunnit ”store kula” säsongen 13/14 också (12/13 vann hon ju WC-totalen ”på riktigt”) med fem poäng före Mäkäräinen. Tidigare skilde det fyra poäng åt andra hållet. Då betyder ju det att man har inte bara strukit Zaitsevas resultat efter Sotji (där pisset ska ha varit ”för salt”/hennes mans) utan flyttat upp alla som kommit efter henne i resultatlistorna ett pinnhål. Men kanske de bara har det så där officiellt i resultatservicen, men att det inte påverkar nånting annat, typ historieböcker och prispengar och sånt. Eller så är det bara jag som inte fattar, hehe. Men det var någon tidning som skrev om det som om det vore en färsk nyhet, men det stod inte om något sånt i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in