2021-12-09, 16:08
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Finns det någon som varit 12 sekunder från seger med 2 bom ( Elvira Öberg)?
Ja. Finns även åkare som haft 3 bom och vunnit.
Citera
2021-12-09, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Ja. Finns även åkare som haft 3 bom och vunnit.

I sprint menar jag.
Citera
2021-12-09, 16:14
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
I sprint menar jag.
Jag förstod att du menade det. Ofta har förhållanden varit lite sämre när man vunnit med 2 och 3 bom men det har inträffat. Lite vanligare på damsidan skulle jag gissa då det är lite större skillnad i skidåkning även om de åker kortare.
Citera
2021-12-09, 17:22
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
I sprint menar jag.

Anfisa Reztsova (mor till Kristina Reztsova och Daria Virolaynen) vann OS-guld 92 med 3 bom.
I världscupen vann hon 3 gånger sprint med 4 bom, som mest med 39s marginal.
https://biathlonresults.com/

Denna diskussion är offtopic som faan.
Citera
2021-12-09, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag förstod att du menade det. Ofta har förhållanden varit lite sämre när man vunnit med 2 och 3 bom men det har inträffat. Lite vanligare på damsidan skulle jag gissa då det är lite större skillnad i skidåkning även om de åker kortare.

Har gått igenom alla sprintar från 2015/2016 och ingen har vunnit på 2 bommar. Av 45 sprintar var det 15 som vann med 1 bom.
Citera
2021-12-09, 18:55
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Har gått igenom alla sprintar från 2015/2016 och ingen har vunnit på 2 bommar. Av 45 sprintar var det 15 som vann med 1 bom.
Ok. Oberhof 2010 vann Ustugov med 3 bom iallafall. Har minne av att Domracheva vunnit med två och trodde även Eckhoff gjort det (men var fel tydligen).
Citera
2021-12-10, 14:46
Bannlyst
Mona Brorsson skjuter fullt och går ut som 5:a..

Vem tror att hon skjuter fullt i stående skjutning??

Elvira hade guldvittring inför stående skjutning..och sköt 3 bom..hm..

Anna Magnusson skjuter in sig i stafettlaget idag. Mycket stabilt.
Citera
2021-12-10, 16:07
Bannlyst
Mona Brorsson sköt som väntat inte fullt när hon nu nosar på en pallplats. Hon kommer i det intervall som Mona alltid kommer som bäst, 6-20. Hade hon skjutit fullt hade hon troligtvis kommit 2:a.. sphör har det varit under hennes karriär. Vissa föds med att stå på pallen..vissa gör det inte. Hon är naturligtvis en bra skidskytt.

Anna Magnusson gör sitt näst bästa resultat någonsin. Hon visar på sista varvet hur bra hängåkare hon är och hänger med Hanna och Sola på det starkaste slutvarvet i fältet. Anna kommer nu att vara med i stafetten imorgon..och om inget konstigt inträffar kommer Linn Persson, Anna Magnusson, Elvira Öberg och Hanna Öberg att köra OS-stafetten. Ett otroligt starkt lag.

Stina Nilsson sätter personbästa. Det som sticker ut är att hon skjuter 1+1. Hade 6:e åktid vilket är godkänt. Hennes skjuttempo är ok.

Fast skall Stina lyckas fullt ut måste hon skjuta någon bom för lite. Alternativt att vara i topp i skidåkningen likt Kaisa Mäkkäräinen. Jag väntar på det där brutala slutvarvet när hon är 10-15 sekunder före nästa åkare. Idag åker hon sämre än Anna Magnusson på sista varvet. Naturligtvis ett fall framåt denna säsong.

De 6 som åkte idag ser jag åka sprinten även i OS. Johanna Skottheim utmanar men måste övertyga riktigt ordentligt. Johanna S har större potential än t ex Mona Brorsson men måste visa det i de VC- tävlingar hon åker.
Citera
2021-12-10, 16:53
Medlem
Citat:
Mona Brorsson sköt som väntat inte fullt när hon nu nosar på en pallplats. Hon kommer i det intervall som Mona alltid kommer som bäst, 6-20. Hade hon skjutit fullt hade hon troligtvis kommit 2:a.. sphör har det varit under hennes karriär. Vissa föds med att stå på pallen..vissa gör det inte. Hon är naturligtvis en bra skidskytt.

Anna Magnusson gör sitt näst bästa resultat någonsin. Hon visar på sista varvet hur bra hängåkare hon är och hänger med Hanna och Sola på det starkaste slutvarvet i fältet. Anna kommer nu att vara med i stafetten imorgon..och om inget konstigt inträffar kommer Linn Persson, Anna Magnusson, Elvira Öberg och Hanna Öberg att köra OS-stafetten. Ett otroligt starkt lag.

Stina Nilsson sätter personbästa. Det som sticker ut är att hon skjuter 1+1. Hade 6:e åktid vilket är godkänt. Hennes skjuttempo är ok.

Fast skall Stina lyckas fullt ut måste hon skjuta någon bom för lite. Alternativt att vara i topp i skidåkningen likt Kaisa Mäkkäräinen. Jag väntar på det där brutala slutvarvet när hon är 10-15 sekunder före nästa åkare. Idag åker hon sämre än Anna Magnusson på sista varvet. Naturligtvis ett fall framåt denna säsong.

De 6 som åkte idag ser jag åka sprinten även i OS. Johanna Skottheim utmanar men måste övertyga riktigt ordentligt. Johanna S har större potential än t ex Mona Brorsson men måste visa det i de VC- tävlingar hon åker.

Mycket bra tycker jag eftersom jag håller med om allt..:-)
Citera
2021-12-10, 17:24
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Anna börjar köra sig i form nu. Liggskyttet verkar fungera igen också. Förhoppningsvis kommer hon bättra formen ytterligare framemot OS och vara ett bättre val än Brorsson även sett till toppnivå.
Citera
2021-12-10, 17:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Man får bara ställa upp med max fyra åkare i varje lopp på OS.

Själv tycker jag att de som visar bäst form på OS skall åka stafetten. Men jag förstår att Magnussons fanclub tycker hon är given i ett stafettlag.
Citera
2021-12-10, 17:30
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Som Alkibiades påpekade är maxkvoten på OS fyra aktiva per nation och tävling, så det lär bli tufft att ta ut laget. Gissningsvis tar man ut fem aktiva på både herr- och damsidan. Då har man en stafettreserv om någon skulle bli sjuk och man kan eventuellt låta en formstarkare längdåkare åka sprinten och jaktstarten, medan en säkrare skytt tar hand om distansloppet och en stafettsträcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in