Citat:
Ursprungligen postat av
pg46
Går ut ifra at du mener seniorlaget...
Selfølgelig har du rett i det, men det er viktig at det gis muligheter, for motivasjons skyld om ikke annet.
Hvis en ser på aldrene på damelaget så er det ikke umulig at det kun er Elvira som står igjen etter neste OL. Selvfølgelig er det ikke sannsynlig at ALLE forsvinner, men Brorsson er vel borte før den gang og Hanna, Stina, Linn, Anna og Johanna er alle i en alder der det vil være naturlig å vurdere å legge opp (de varierer vel ca. mellom 27 og 29?).
Hvis en da har "drevet bort" de yngre fordi det er umulig å få sjansen i WC så er en nesten tilbake til 2014 igjen (dog med betydelig bedre ungdomsarbeid å falle tilbake på).
Nog för att jag ogillar ålderstramset men jag tycker du läser väldigt mycket in i en anmälningslista till rullskidtävlingar. Skidskyttelandslaget har ju tvärtom konsekvent prioriterat unga åkare en längre tid, utan att för den delen tumma på långsiktigheten. Man har inget behov av att göra några omtag med nuvarande prestationsnivå i laget. Elvira tävlade också i D22 i motsvarande ålder fastän hon redan var med i A-laget, så du behöver inte vara orolig för att man inte har koll på resultaten hon gör i förhållande till övriga.
I Saras fall verkar hon väldigt trygg i att utvecklas steg för steg. Det var hon själv som la fokus på juniortävlingar förra året och behandlade IBU-cupen som bonus. Jag gissar att vi kommer få se ett större seniorfokus i vinter, men att världscupstarterna förblir sparsmakade, dock beroende av vad övriga presterar.
Är hon övertydligt bra nog kommer hon antagligen att få plats i VM-truppen både i sommar och vinter, men jag tror inte hon själv lägger fokus där. Det är nästa säsong hon ska in i A-laget och det blir allvar, i år tror jag mer på EM och VC-debut i första hand.