2022-07-28, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nog för att jag ogillar ålderstramset men jag tycker du läser väldigt mycket in i en anmälningslista till rullskidtävlingar. Skidskyttelandslaget har ju tvärtom konsekvent prioriterat unga åkare en längre tid, utan att för den delen tumma på långsiktigheten. Man har inget behov av att göra några omtag med nuvarande prestationsnivå i laget. Elvira tävlade också i D22 i motsvarande ålder fastän hon redan var med i A-laget, så du behöver inte vara orolig för att man inte har koll på resultaten hon gör i förhållande till övriga.

I Saras fall verkar hon väldigt trygg i att utvecklas steg för steg. Det var hon själv som la fokus på juniortävlingar förra året och behandlade IBU-cupen som bonus. Jag gissar att vi kommer få se ett större seniorfokus i vinter, men att världscupstarterna förblir sparsmakade, dock beroende av vad övriga presterar.

Är hon övertydligt bra nog kommer hon antagligen att få plats i VM-truppen både i sommar och vinter, men jag tror inte hon själv lägger fokus där. Det är nästa säsong hon ska in i A-laget och det blir allvar, i år tror jag mer på EM och VC-debut i första hand.

At jeg er overrasket over at hun ikke går i seniorklassen i SM har null å gjøre med resten av denne diskusjonen. Jeg ser bare ingen fordeler med å gå i en klasse uten konkurranse (bortsett fra, som jeg tidlgere nevnte, å dempe forventningpress og unngå overskrifter).

Jeg er nokså sikker på at hun går i junior klassen i rulleski VM hvis hun går. Er ingen grunn til å ta opp en senior plass hvis andre vil gå. Der kommer det nok også til å være bra konkurranse.

Og å si at Sverige konsekvent har prioritert unge løpere er et nokså intetsigende argument all den tid Sverige alltid (frem til nå) har slitt med å stille halveis gode fulle lag.
Citera
2022-07-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
At jeg er overrasket over at hun ikke går i seniorklassen i SM har null å gjøre med resten av denne diskusjonen. Jeg ser bare ingen fordeler med å gå i en klasse uten konkurranse (bortsett fra, som jeg tidlgere nevnte, å dempe forventningpress og unngå overskrifter).

Jeg er nokså sikker på at hun går i junior klassen i rulleski VM hvis hun går. Er ingen grunn til å ta opp en senior plass hvis andre vil gå. Der kommer det nok også til å være bra konkurranse.

Og å si at Sverige konsekvent har prioritert unge løpere er et nokså intetsigende argument all den tid Sverige alltid (frem til nå) har slitt med å stille halveis gode fulle lag.

Likväl är det att faktum att Hanna och Elvira var med i A-laget före dom var bättre än åkare som Bettan Högberg och Ingela Andersson. Och nu på sistone har Johansson haft plats i A-laget innan hon hunnit konkurrera ut senioråkare av poängklass. Var det inte du som tyckte att Emma Nilsson skulle vara med i landslaget? Samma där, får inte plats för att man tror mer på yngre åkare. Så jag tycker inte det är så enkelt som att säga att det bara beror på lagets slagstyrka. Står det och väger prioriterar man genomgående unga åkare i trupperna, det står i uttagningskriterierna varje säsong och backas sen upp av uttagningarna.
Citera
2022-07-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Var det inte du som tyckte att Emma Nilsson skulle vara med i landslaget?

Jeg tror det du sikter til var at jeg sa noe sånn som at jeg heller ville tatt ut Emma Nilsson til rekruttlaget istedet for en del av de eldre juniorene som var med forrige sesong.
Citera
2022-07-31, 19:42
Medlem
johannes bö, kommer han komma igen och vara i storform denna säsong?

Jag tror faktiskt inte det.
han har fått barn och är inte alls lika hungrig längre.
Han sak väl dessutom bara hålla på till os 2026 så det är ju bara 2 år kvar då.

Hade velat se han slå björndalens rekord men fransmännen sätter nog käppar i hjulet.
Citera
2022-08-01, 03:55
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
johannes bö, kommer han komma igen och vara i storform denna säsong?

Jag tror faktiskt inte det.
han har fått barn och är inte alls lika hungrig längre.
Han sak väl dessutom bara hålla på till os 2026 så det är ju bara 2 år kvar då.

Hade velat se han slå björndalens rekord men fransmännen sätter nog käppar i hjulet.

Jag gissar att Björndalen har fler än ett rekord. Vilket/vilka rekord syftar du på?
Citera
2022-08-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag gissar att Björndalen har fler än ett rekord. Vilket/vilka rekord syftar du på?

Har ingen aning om vilka andra rekord du tänker på, för jag vet inget annat man brukar tala om än "flest segrar totalt i världskuppen under karrären".

Det enda andra rekord jag kan minnas man brukar prata om officiellt är flest segrar på en säsong men det har ju bö redan slagit.

Ålderrsekord i någon form har garanterat björndalen också men med tanke på att bö ska lägga av om 2 år är det inget som är aktuellt.
Citera
2022-08-01, 15:18
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Har ingen aning om vilka andra rekord du tänker på, för jag vet inget annat man brukar tala om än "flest segrar totalt i världskuppen under karrären".

Det enda andra rekord jag kan minnas man brukar prata om officiellt är flest segrar på en säsong men det har ju bö redan slagit.

Ålderrsekord i någon form har garanterat björndalen också men med tanke på att bö ska lägga av om 2 år är det inget som är aktuellt.

Tja, här är några medaljrekord, som gäller för både herrar och damer. Men du bryr dig kanske inte så mycket om mästerskapen?

Björndalen är den skidskytt som har vunnit flest OS-guld: både individuella (5), samt totalt (8)
Han har vunnit flest guld vid ett och samma OS (2002): både individuella (3), samt totalt (4)
Han har vunnit flest OS-medaljer: både individuella (9), samt totalt (13)
Han har vunnit flest VM-guld: både individuella (11 *tangerat av Martin Fourcade), samt totalt (20)
Han är ensam om att ha vunnit guld i samma individuella disciplin (jaktstart) fyra VM i rad.
Han har vunnit flest VM-medaljer: både individuella (26), samt totalt (45)
Citera
2022-08-01, 15:28
Medlem
Citat:
med tanke på att bö ska lägga av om 2 år är det inget som är aktuellt.

Regnet med at det var skrivefeil, men nå har du nevnt det igjen så jeg får spørre; hva slags Terrence Howard matte er det du bruker for å få det til å bli to år mellom 2022 og 2026?
Citera
2022-08-01, 15:40
Medlem
Citat:
Tja, här är några medaljrekord, som gäller för både herrar och damer. Men du bryr dig kanske inte så mycket om mästerskapen?

Björndalen är den skidskytt som har vunnit flest OS-guld: både individuella (5), samt totalt (8)
Han har vunnit flest guld vid ett och samma OS (2002): både individuella (3), samt totalt (4)
Han har vunnit flest OS-medaljer: både individuella (9), samt totalt (13)
Han har vunnit flest VM-guld: både individuella (11 *tangerat av Martin Fourcade), samt totalt (20)
Han är ensam om att ha vunnit guld i samma individuella disciplin (jaktstart) fyra VM i rad.
Han har vunnit flest VM-medaljer: både individuella (26), samt totalt (45)

Självklart har björndalen många sådana medaljrekord, men det visste nog alla redan, iaf dom som följt skidskytte ett tag.

Precis som när man pratar om tex floyd mayweathers rekord så menar man hans felfria matchfacit är han aldrig förlorat.
Eller lance armstrongs rekord så menar man självklart hans vinster i tour the france, inte nån jävla hobby tävling han gjorde för 40 år sedan i sin hemstad och som står som rekord än idag, eller nåt.

Du är efter som inte förstod att när man nämner " björndalens rekord" så menar man hans indivuduella vinster i världskuppen.
Citera
2022-08-01, 16:19
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Självklart har björndalen många sådana medaljrekord, men det visste nog alla redan, iaf dom som följt skidskytte ett tag.

Precis som när man pratar om tex floyd mayweathers rekord så menar man hans felfria matchfacit är han aldrig förlorat.
Eller lance armstrongs rekord så menar man självklart hans vinster i tour the france, inte nån jävla hobby tävling han gjorde för 40 år sedan i sin hemstad och som står som rekord än idag, eller nåt.

Du är efter som inte förstod att när man nämner " björndalens rekord" så menar man hans indivuduella vinster i världskuppen.

Ok, men varför agerar du förorättad och svarar otrevligt på en (i mina ögon) berättigad fråga?

Du medger ju själv att många känner till att Björndalen innehar många medaljrekord. OS och VM kan knappast liknas vid några "jävla hobbytävlingar".

Lance Armstrong har dessutom erkänt att han dopat sig under karriären och har blivit av med sina Tour de France titlar. Men det visste nog alla redan, iaf dom som följt cykel ett tag.
Citera
2022-08-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ok, men varför agerar du förorättad och svarar otrevligt på en (i mina ögon) berättigad fråga?

Du medger ju själv att många känner till att Björndalen innehar många medaljrekord. OS och VM kan knappast liknas vid några "jävla hobbytävlingar".

Lance Armstrong har dessutom erkänt att han dopat sig under karriären och har blivit av med sina Tour de France titlar. Men det visste nog alla redan, iaf dom som följt cykel ett tag.

Nähä, måste missat att armstrong blev fälld för doping och förlorade allt.
Folk som följt cykling vet dock att alla andra var lika dopad som armstrong och att cylister är dopad även idag. Så även om hans rekordd inte är officiellt idag, så är det många som fortfarande ser honom som bästa cykliten någonsin.
Citera
2022-08-02, 16:11
Medlem
katws avatar
Tiril Eckhoff måste dra i handbromsen:

Citat:
– Totalbelastningen har varit för stor under en period, så jag behöver lite mer tid för att återhämta mig. De senaste åren har kostat mycket och även om jag är väldigt motiverad att fortsätta min karriär är jag ännu inte redo att satsa maximalt, säger den norska skidskyttestjärnan i ett pressmeddelande.

Detta innebär att hon inte kommer till start i under Blinkfestivalen där hon annars planerat att delta.

Hon kommer inte häller att delta i landslagets verksamhet under en tid framöver

– Det viktigaste är att Tiril lyssnar på sin kropp. Hon vet vad som krävs, och hon ska få den tid hon behöver och sedan följer tränarna henne tills hon kommer med i landslagets schema igen, säger den norska landslagschefen Per Arne Botnan.

https://www.langd.se/skidskytte/tiril-eckhoff-maste-pausa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in