Citat:
Ursprungligen postat av
pg46
Har ikke sett noe fra Sköld og Österman som får meg til å tro at de noen gang kommer opp på Emma Nilsson nivå, så jeg ser ikke noen grunn til å utelate henne for dem.
Blir skuffet om ikke Sara Andersson blir tatt ut på A-laget, men som du sier kan jeg tenke meg at hun trener med dem på fulltid, men de kaller det B-lags plass for å ikke skape for høye forventninger.
Erika Österman gick före Emma Nilsson redan i år, precis som flera andra(i stort sett alla) som är sämre ännu. Det svenska B-laget är i grund och botten ett utvecklingslag, "för juniorer och yngre seniorer" och känslan är att gränsen dragits vid U25. Ett juniorlandslag finns inte. Därför är det tveksamt om Emil Nykvist kommer få plats och ännu tveksammare att Emma får det.
Nämnda åkare är ungefär lika bra som Emma var som junior så att dom aldrig skulle nå hennes nivå skulle jag inte säga säkert, däremot tror jag dom kommer få det tufft dels sett till vad som finns i A-laget numera och dels vad som kommer i dom yngre åldersgruperna. Åkmässigt har nog en åkare som Anna-Karin Heijdenberg kanske visat högre uppsida i år och det är kanske i den änden man borde börja, men jag tycker Sköld och Österman är bäst totalt sett just nu bland juniorerna(förutom Sara) så att dom är med i landslaget känns rätt rimligt.
Johanna Skottheim då? Ja hon är äldre och det är därför troligare som alkibiades skriver att det blir många åkare i A-laget istället nästa säsong, men samtidigt är det inte försvarbart att ha för många i laget heller när det bara finns sex startplatser. Är ju bara att titta på Norge hur många riktigt bra åkare som inte får plats i A-laget. En aspekt är givetvis att man har två skyttetränare som ska täcka hela laget, med för många åkare så riskerar det att gå ut på kvalitén för dom man helst vill förbättra.