Citat:
Ursprungligen postat av
Arkhamist
Här på Flashback brukar jag kolla registreringsdatum och startade ämnen. Indikerar det att vi har att göra med en nyregistrerad användare (senaste tolv månaderna) som i stort sett uteslutande skriver om ett enda ämne så gör jag slumpvisa stickprov i inläggshistoriken också. Då får man en ganska bra bild över om det är någon som driver en agenda eller om det bara är en vanlig användare med ett specialintresse.
Det är svårare att göra så i verkligheten i och med att man inte har en posthistorik att gå igenom men med lite större öron än vanligt när personen pratar så går det ganska snabbt att utröna ifall någon försöker driva en agenda eller bara är en svammelpelle i största allmänhet.
Det du beskriver i första stycket kom i dagen under pandemin. Plötsligt registrerades massvis av konton som mangrant hyllade de återkommande nedstängningarna, vaccinpassen, masktvången och som grädde på moset ville de kraftigt begränsa yttrande- och demonstrationsfriheten samt blåsa upp pandemins omfattning in absurdum. "Nya pesten som kommer ta kål på mänskligheten!" Jag fick en stark förnimmelse av att majoriteten utav dessa var utsända från högre ort. Min nästintill obefintliga foliehatt har fan i mig växt till en meters höjd under de senaste två åren.....
De professionella agendatrollen har även utmärkt sig under valrörelsen. Å ena sidan sossarnas så kallade trollfabrik(?), och å andra sidan SD-trollen. Den förstnämnda gruppen idkade #jagärhär-taktiken, det vill säga att flertalet användare kastar sig in i en diskussionstråd i syfte att spamma den sönder och samman. Alternativt att någon exempelvis startar en SD-hatisk diskussionstråd som väldigt kort efter att den läggs upp fylls av en lång rad av hatiska inlägg mot Sverigedemokraterna. Med tanke på hur oerhört många SD-sympatisörer det finns på Flashback så är det fullständigt orimligt att så pass många inom ett mycket kort tidsspann "råkar" skriva snarlikt formulerade inlägg....
I mindre omfattning så förefaller det som om även SD har anammat vänsterns taktik. Som sagt så finns det många medlemmar på forumet som är närmast sekteristiska anhängare till SD och skriver av egen övertygelse. Vissa är så fanatiska att de har mer än ett konto och parallellt hoppar mellan dessa i samma diskussionstråd, i syfte att konsolidera tolkningsföreträdet mot meningsmotståndarna. Det är dock oftast väldigt tydligt att det är en och samma person som gömmer sig bakom dessa två-tre konton, för de är så jävla genomusla på att ändra sin retorik och grammatik mellan kontohoppen. Sjukt underhållande!