2021-08-11, 13:35
Medlem
Tjena förde över 35k till fel kontonummer nån mer som gjort samma dumma bedrift?

Hur får man reda på vem mottagaren är? Kontaktade banken och dem får inte lämna ut uppgifter om kontot finns eller inte.

Hur lång tid kan det ta om pengarna ska studsa tillbaka?
Citera
2021-08-11, 13:58
Medlem
Conceptions avatar
Varför ta reda på vem mottagaren är? Det spelar väl ingen roll.

Prio är väl att stoppa överföringen och det kan väl banken hjälpa dig med?
Citera
2021-08-11, 14:15
Medlem
Är det ett kontonummer som inte finns "studsar" betalningen tillbaka till avsändaren. har gjort en liknande miss där jag råkade skriva in ett nummer för mycket.

Finns däremot kontot vet jag inte vad man ska göra.
Citera
2021-08-11, 14:25
Medlem
fluffiss avatar
Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i internetbanken eller förväxlat ett bankgironummer, ett plusgironummer eller ett mobilnummer när du använder Swish, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan hjälpa dig med att ta reda på vart pengarna har skickats. Du kan behöva svara på några kontrollfrågor för att banken ska kunna avgöra att betalningen skett av misstag.

Att det är en felaktig betalning är en förutsättning för att banken ska kunna lämna ut uppgifter om mottagaren till dig. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Gör inte mottagaren en återbetalning måste du själv driva saken mot den personen.
https://www.konsumenternas.se/konsum...ng-av-misstag/
Citera
2021-08-11, 14:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man ska ha en jävla otur om man lyckas skriva ett felaktigt kontonummer som fungerar eftersom en av siffrorna i numret är en kontrollsiffra.

Det troliga är att det är ett felaktigt kontonummer och att pengarna kommer tillbaks automatiskt. Hur lång tid man kan räkna med att det tar har jag dock ingen aning om!
Citera
2021-08-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man ska ha en jävla otur om man lyckas skriva ett felaktigt kontonummer som fungerar eftersom en av siffrorna i numret är en kontrollsiffra.

Det troliga är att det är ett felaktigt kontonummer och att pengarna kommer tillbaks automatiskt. Hur lång tid man kan räkna med att det tar har jag dock ingen aning om!

Jag har skrivit ett betalsystem för en stor aktör. Det händer nästan varjedag att det trillar in randompengar på deras klientmedelskonton Aldrig att avsändare är angivna för dessa eller så svårt betala tillbaka. De ligger och skvalpar till banken kanske hör av sig. Annars blir det kaffepengar
Citera
2021-08-11, 15:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratish96
Tjena förde över 35k till fel kontonummer nån mer som gjort samma dumma bedrift?

Hur får man reda på vem mottagaren är? Kontaktade banken och dem får inte lämna ut uppgifter om kontot finns eller inte.

Hur lång tid kan det ta om pengarna ska studsa tillbaka?
Du kontaktar genast din bank och meddelar dem om detta.
Den banken kan kontakta mottagande bank (om det finns någon) så att kontohavaren blir informerad om felbetalningen.
Det sämsta du kan göra är att inte säga någonting. Då finns en risk att den felaktiga mottagaren får behålla pengarna, även om det är lite väl mycket för att man ska kunna påstå att man tagit emot pengarna i god tro.
Citera
2021-08-11, 15:56
Medlem
Hänt samma sak för mig, kontakta banken så kontaktar de avsändaren som du skickat fel till. Oftast fixar det sig och du får tillbaka pengarna till ditt konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in