Citat:
Tycker att TS gjorde fel i att "fösa" undan kvinnan. Bara genom att göra detta så slängde han ju bensin på elden så att säga!
Jag hade börjat med att be henne kliva åt sidan och hade hon inte gjort det så hade jag helt sonika stått kvar och blockerat henne från att komma på vagnen. Vem vet, kanske hade hon då brukat våld för att ta sig på vilket då enkelt skulle resultera i en anmälan!
För övrigt så måste hon vart jävligt fet för att blockera hela utgången! Eller så kanske TS är superfet.
Jag hade börjat med att be henne kliva åt sidan och hade hon inte gjort det så hade jag helt sonika stått kvar och blockerat henne från att komma på vagnen. Vem vet, kanske hade hon då brukat våld för att ta sig på vilket då enkelt skulle resultera i en anmälan!
För övrigt så måste hon vart jävligt fet för att blockera hela utgången! Eller så kanske TS är superfet.
Det är alltid en variant. Själv förespråkar jag oftast en mjukare väg men bristen med den och det du ovan skriver är att genom att agera på det sättet så påverkar vi även andra som inte är del av "konflikten". Dvs de som står bakom oss och i sin tur blir hindrade att kliva av. Plötsligt blir det jag/du och personen som står i vägen som skapar problem för många andra för att vi väljer denna mjukare väg som kanske många andra inte hade gjort. Är det rätt? Är det värt det? Ställer frågorna då jag själv inte är helt säker på svaren.
Citat:
Det är inte jag som ser det som min livsuppgift att gå omkring och tillrättavisa helt okända människor hur som helst, var som helst, när som helst. Det är du. Med tanke på hur dålig du själv är på att ta emot tillrättavisningar så kanske du ska fundera på om du verkligen passar för det jobbet.
Jag förstår din tanke men som jag ser det, är det idag en stor brist att det kollektiva tillrättavisandet har försvunnit i takt med att vi har blivit mer individualistiska och egoistiska. Man ska inte ha det som livsuppgift att tillrättavisa folk men man kan göra det då och då. Men idag är det "ingen" som säger till "någon" och när det händer, då kan folk inte hantera det och det leder ofta till stora eskalerande konflikter.
När jag växte upp var det inte ovanligt att vuxna tillrättavisade andras barn. Nåde den som gör det idag. Inte ens skola, polis, ordningsvakter kan göra det utan att det blir ett j-kla stort liv.
// CC