• 7
  • 8
2021-08-12, 08:52
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Tycker att TS gjorde fel i att "fösa" undan kvinnan. Bara genom att göra detta så slängde han ju bensin på elden så att säga!

Jag hade börjat med att be henne kliva åt sidan och hade hon inte gjort det så hade jag helt sonika stått kvar och blockerat henne från att komma på vagnen. Vem vet, kanske hade hon då brukat våld för att ta sig på vilket då enkelt skulle resultera i en anmälan!

För övrigt så måste hon vart jävligt fet för att blockera hela utgången! Eller så kanske TS är superfet.

Det är alltid en variant. Själv förespråkar jag oftast en mjukare väg men bristen med den och det du ovan skriver är att genom att agera på det sättet så påverkar vi även andra som inte är del av "konflikten". Dvs de som står bakom oss och i sin tur blir hindrade att kliva av. Plötsligt blir det jag/du och personen som står i vägen som skapar problem för många andra för att vi väljer denna mjukare väg som kanske många andra inte hade gjort. Är det rätt? Är det värt det? Ställer frågorna då jag själv inte är helt säker på svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det är inte jag som ser det som min livsuppgift att gå omkring och tillrättavisa helt okända människor hur som helst, var som helst, när som helst. Det är du. Med tanke på hur dålig du själv är på att ta emot tillrättavisningar så kanske du ska fundera på om du verkligen passar för det jobbet.

Jag förstår din tanke men som jag ser det, är det idag en stor brist att det kollektiva tillrättavisandet har försvunnit i takt med att vi har blivit mer individualistiska och egoistiska. Man ska inte ha det som livsuppgift att tillrättavisa folk men man kan göra det då och då. Men idag är det "ingen" som säger till "någon" och när det händer, då kan folk inte hantera det och det leder ofta till stora eskalerande konflikter.

När jag växte upp var det inte ovanligt att vuxna tillrättavisade andras barn. Nåde den som gör det idag. Inte ens skola, polis, ordningsvakter kan göra det utan att det blir ett j-kla stort liv.

// CC
Citera
2021-08-12, 08:58
Avstängd
Helt rätt! Bra agerat.

Har själv otaliga gånger föst bort just svarta kvinnor. Deras beteende är ofta sjukt bland folk.

Speciellt yngre svarta kvinnor brukar ha en sjuk attityd och försöker utnyttja allt de kan.

Tunnelbanan brukar de trycka sig in när avstigande skall ut osv.

Ser jag sånt åker de ut ur vagnen.
Citera
2021-08-12, 09:18
Medlem
Ghastens avatar
Mycket bra har inget med färg att göra. Tyvärr väldigt många som inte fattar hur dom ska stå för smidig på och avstigning. Bästa är ett paraply råka trycka på deras fot
.
Citera
2021-08-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Häromdagen åkte jag tunnelbana och då min station närmade sig ställde jag mig precis vid dörrarna för att signalera att nu är det min tur att gå av.

Tunnelbanetåget åker in på stationen och börjar sakta ner, precis när den stannar ser jag en negerkvinna som hamnar utanför vänster dörr precis där jag står, dörrarna öppnas och negerkvinnan väljer att stå kvar och inte flytta sig åt sidan för att lämna plats åt avstigande - som man sig bör - jag väljer då att markera genom att fösa kvinnan åt sidan med överkroppen samtidigt som jag går ut vilket leder till att kvinnan börjar gapa:

OJ ! OJ ! OJ ! HALLÅ!

Eftersom jag inte förstår vad det betyder går jag vidare.

Vad tycker ni om agerandet? Rent logiskt är det ju så att om den som ska gå av hindras från att gå av av den som ska gå på så leder ju det till att den som ska gå av inte kan gå av och den som ska gå på inte kan gå på. Detta låter ju som en väldigt dålig lösning.

Detta borde ju folk begripa, men så är ofta inte fallet - negrer eller ej! (ingen som har åkt tunnelbana har väl undgått att detta beteende att tränga sig före/gå på före förekommer hos alla möjliga människor, jag har inte sett någon studie där man tar hänsyn till etnicitet, ålder osv)

Bör man tillrättavisa folk i vardagen? Hur ska dom annars lära sig? Eller ska man bara släppa det och låta folk bete sig hur dom vill?

Vi "svenskar" är ju ganska noga med åtminstone vissa mer eller mindre outtalade regler i samhället - tänker särskilt på det här med att stå i kö, få saker upprör svensken mer än att någon tränger sig.

Du provade inte med att först säga, ursäkta får jag komma fram?
Citera
2021-08-12, 09:29
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Mycket bra har inget med färg att göra. Tyvärr väldigt många som inte fattar hur dom ska stå för smidig på och avstigning. Bästa är ett paraply råka trycka på deras fot
.
Knogjärn brukar också funka bra om man vill mota bort lösket i stockholms tunnelbana.
Citera
2021-08-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Det är inte sååå viktigt att tillrättavisa någon, om det är en tvåmeters neger.

Jag är beredd att göra ett undantag om det är en 2 meters neger! Men det får inte bli en vana.
Citera
2021-08-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Du provade inte med att först säga, ursäkta får jag komma fram?

Nej ursäkta är mer nåt man säger när nån oavsiktligt står i vägen typ

"ursäkta"
"å förlåt, stod jag i vägen" blir svaret.

Men här handlar det ju tvärt om att någon avsiktligt står i vägen dvs tåget rullar in på perrongen, tåget börjar stanna, kvinnan ser att dörrparet hamnar framför henne, ser och förstår att här kommre folk vilja gå av och väljer att ÄNDÅ stanna kvar framför dörrarna när dom öppnas istället för att ta ett par steg åt sidan. Knappast första gången hon gör detta - andra människor ska flytta på sig för henne, men istället blev hon själv flyttad
Citera
2021-08-12, 12:23
Medlem
Citat:
Nej ursäkta är mer nåt man säger när nån oavsiktligt står i vägen typ

"ursäkta"
"å förlåt, stod jag i vägen" blir svaret.

Men här handlar det ju tvärt om att någon avsiktligt står i vägen dvs tåget rullar in på perrongen, tåget börjar stanna, kvinnan ser att dörrparet hamnar framför henne, ser och förstår att här kommre folk vilja gå av och väljer att ÄNDÅ stanna kvar framför dörrarna när dom öppnas istället för att ta ett par steg åt sidan. Knappast första gången hon gör detta - andra människor ska flytta på sig för henne, men istället blev hon själv flyttad
Vad jag försöker få fram till dig är att lite vanlig trevlighet och att agera med social kompetens är rätt väg att gå istället för att anta att folk fattar hur man ska göra i en storstad. Kanske hon var en turist? Fin bild av Stockholm hon får pga ditt agerande.
Citera
2021-08-12, 12:26
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Häromdagen åkte jag tunnelbana och då min station närmade sig ställde jag mig precis vid dörrarna för att signalera att nu är det min tur att gå av.

Tunnelbanetåget åker in på stationen och börjar sakta ner, precis när den stannar ser jag en negerkvinna som hamnar utanför vänster dörr precis där jag står, dörrarna öppnas och negerkvinnan väljer att stå kvar och inte flytta sig åt sidan för att lämna plats åt avstigande - som man sig bör - jag väljer då att markera genom att fösa kvinnan åt sidan med överkroppen samtidigt som jag går ut vilket leder till att kvinnan börjar gapa:

OJ ! OJ ! OJ ! HALLÅ!

Eftersom jag inte förstår vad det betyder går jag vidare.

Vad tycker ni om agerandet? Rent logiskt är det ju så att om den som ska gå av hindras från att gå av av den som ska gå på så leder ju det till att den som ska gå av inte kan gå av och den som ska gå på inte kan gå på. Detta låter ju som en väldigt dålig lösning.

Detta borde ju folk begripa, men så är ofta inte fallet - negrer eller ej! (ingen som har åkt tunnelbana har väl undgått att detta beteende att tränga sig före/gå på före förekommer hos alla möjliga människor, jag har inte sett någon studie där man tar hänsyn till etnicitet, ålder osv)

Bör man tillrättavisa folk i vardagen? Hur ska dom annars lära sig? Eller ska man bara släppa det och låta folk bete sig hur dom vill?

Vi "svenskar" är ju ganska noga med åtminstone vissa mer eller mindre outtalade regler i samhället - tänker särskilt på det här med att stå i kö, få saker upprör svensken mer än att någon tränger sig.

Spelar förstås ingen roll om det är en neger eller inte,systemet är likadant över hela världen och lär du dig inte fort så förtjänar du en sopsmäll.
Släpp fram avgående innan du går på själv,så är det bara
Citera
2021-08-12, 12:54
Medlem
Om du måste flytta henne för att gå av är det ju det du måste. Sen säger man något i stil med ursäkta mig innan för att indikera att man inte menar något illa.
Citera
2021-08-15, 09:36
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XfileDK
Spänn i med blicken och res ragg så flyttar de flesta på sig. Jag har skrämt en muslim man i min by med den taktiken . Han vänder alltid bort blicken nu när han ser mig

Det gäller att reagera med 100% säkerhet och självförtroende, då vet de på en primitiv nivå att det är du som är alpha

Här yttras din fantasi på en livlig nivå. I själva verket såg du en muslim och sprang hem för att han hade en väska på sig. Det första du gjorde var att skapa en tråd på Flashback för att du var så nära på att dö av en självmordsbombare.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in