2021-08-10, 17:16
Medlem
Hej
Jag har sökt lite utbildningar med sen anmälan då jag vill bort från mitt lagerjobb som slav..
Fick mejl om att jag kunde räkna med en plats på utbildningen till 3d-printtekniker som jag hade sökt. Det är en Yh utbildning.
Jag blev glad såklart, men sen började jag noja, eftersom jag vet ju inte alls hur det är att jobba med detta egentligen. Tycker det är svårt att få en bild av hur själva arbetet är inom de flesta utbildningar inom data och teknik typ.. Det är så fancy beskrivningar av utbildningarna men man har ju ingen aning om hur en vanlig dag ser ut typ...
Så därför tänkte jag kolla här om någon har jobbat inom detta? Som 3d-printtekniker eller liknande?
Jag har ingen erfarenhet av det alls men har jobbat lite iaf som cnc operatör. Så har hållt på lite i cad o sådär. Men var ett tag sen så kanske har glömt mycket..
Jag tycker att det är intressant med 3dprinters o allt det kan användas till men hur fan ska man veta om jobbet passar en? 😅😬🙈 Skitsvårt ju! Vill ju inte dra på mig csn skulder o sen bara inse att det suger typ. 😬😱
Citera
2021-08-10, 21:15
Medlem
Amazon-mannens avatar
Varför söker du en yrkesutbildning till ett jobb som du inte vet vad det innebär?
Citera
2021-08-10, 22:40
Medlem
LeifD2s avatar
Kanonjobb!
Jag har pyzzlad med FFF printers samt gjort en del jobb för SLS både proffesionellt och privat. Jag har också en kort period jobbad "hands on" med DMLS printing i metall. Kul jobb!

Jag vet inte alls vad utbildningen går ut på, om det är inom plast (FFF, SLS eller noe annet), metall eller vad. Området är väldigt brett. En bakgrund som CNC-nisse underlättar.

Det kommer mer sånt här i Framtiden och utbildningen kan vara bra att ha i bakfickan internationellt. Det kommer att bli brist på folk som har papper på att dom kan sånt här.
Citera
2021-08-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Varför söker du en yrkesutbildning till ett jobb som du inte vet vad det innebär?

Eehh jag vet vad jag har sökt men om du läser mitt inlägg så säger jag ju att det är ganska svårt att veta hur en vanlig arbetsdag ser ut inom ett yrke man inte jobbat med. 3d-printtekniker är inte direkt ett vanligt jobb heller så finns ingen jag kan fråga heller. Därför ville jag fråga om någon kunde beskriva hur jobbet är en vanlig dag typ. Det är ju liksom inte ett jobb man bara kan testa på utan att först utbilda sig eller hur. Men tack för ditt dryga svar. Det var ju extremt hjälpsamt. 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
Citera
2021-08-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kanonjobb!
Jag har pyzzlad med FFF printers samt gjort en del jobb för SLS både proffesionellt och privat. Jag har också en kort period jobbad "hands on" med DMLS printing i metall. Kul jobb!

Jag vet inte alls vad utbildningen går ut på, om det är inom plast (FFF, SLS eller noe annet), metall eller vad. Området är väldigt brett. En bakgrund som CNC-nisse underlättar.

Det kommer mer sånt här i Framtiden och utbildningen kan vara bra att ha i bakfickan internationellt. Det kommer att bli brist på folk som har papper på att dom kan sånt här.

Okej det låter ju bra. Jag är ingen cnc expert men har jobbat lite med det för många år sen. Kanske har jag lite kunskap kvar i bakhuvudet nånstans 😅
Tycker 3dprinting verkar intressant så jag kommer nog satsa på utbildningen tror jag. Känns som en kul sak att lära sig, plus att jag hållt på lite i Cad vilket man också får lära sig och det tycker jag är kul med. Magkänslan är ändå bra, men är nojig som person 😂😅
Citera
2021-08-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Jag tror också det kommer behövas folk, men frågan är i vilken utsträckning.

Där 3D printning i dag är störst är inom prototyptillverkning, och där finns det redan folk som sysslat med det i flera år. Så frågan är vad en sån här utbildning leder till för typ av jobb

3D-printning är ju relativt nytt om man jämför med skärande bearbetning (svarvning/fräsning ) och många tror att det på sikt kommer ersätta skärande i många fall.

Problemet är att det finns en rätt orealistisk syn på när och vad som lämpar sig för printning. En detalj med snäva toleranser är i dagsläget i 9 fall av 10 billigare att fräsa fram än att först printa och sedan efterbearbeta i, just det, en fräs.

Vi får ibland frågor angående om en detalj skulle vara möjlig att 3D printa om vi hade en maskin för det. Vi brukar då meddela kunden om att det är såklart möjligt om man ignorerar saker som tid och materialkostnad och kostnad för pre-processing.

Ska jag ändå spänna upp en 3D-printad detalj i maskinen för att fräsa kritiska ytor plana och se till så hål mm har rätt toleranser kan jag lika gärna börja med ett block och fräsa allt på cirka en bråkdel av tiden och för en minimal materialkostnad i jämförelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in