Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Det kommer mer sånt här i Framtiden och utbildningen kan vara bra att ha i bakfickan internationellt. Det kommer att bli brist på folk som har papper på att dom kan sånt här.
Jag tror också det kommer behövas folk, men frågan är i vilken utsträckning.
Där 3D printning i dag är störst är inom prototyptillverkning, och där finns det redan folk som sysslat med det i flera år. Så frågan är vad en sån här utbildning leder till för typ av jobb
3D-printning är ju relativt nytt om man jämför med skärande bearbetning (svarvning/fräsning ) och många tror att det på sikt kommer ersätta skärande i många fall.
Problemet är att det finns en rätt orealistisk syn på när och vad som lämpar sig för printning. En detalj med snäva toleranser är i dagsläget i 9 fall av 10 billigare att fräsa fram än att först printa och sedan efterbearbeta i, just det, en fräs.
Vi får ibland frågor angående om en detalj skulle vara möjlig att 3D printa om vi hade en maskin för det. Vi brukar då meddela kunden om att det är såklart möjligt om man ignorerar saker som tid och materialkostnad och kostnad för pre-processing.
Ska jag ändå spänna upp en 3D-printad detalj i maskinen för att fräsa kritiska ytor plana och se till så hål mm har rätt toleranser kan jag lika gärna börja med ett block och fräsa allt på cirka en bråkdel av tiden och för en minimal materialkostnad i jämförelse