• 1
  • 2
2021-08-10, 14:15
Medlem
Hej! Min närmaste affär håller uppenbarligen inte någon hög nivå för oss kulinariska stollar. Min fråga är enkel, kan man göra en hygglig bearnaise utan färska kryddor? Torkad persilja är mer eller mindre smaklös. Men dragonen ger ju åtminstone en hint.... tips?

Kanske finns något annat som passar bra till alla kötträtter som också är smörbaserat? Men hollandaise och vad man nu kan utvidga den basen med brukar väl för det mesta endast passa fiskrätter.

Tacksam för tips och hjälp!
Citera
2021-08-10, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej! Min närmaste affär håller uppenbarligen inte någon hög nivå för oss kulinariska stollar. Min fråga är enkel, kan man göra en hygglig bearnaise utan färska kryddor? Torkad persilja är mer eller mindre smaklös. Men dragonen ger ju åtminstone en hint.... tips?

Kanske finns något annat som passar bra till alla kötträtter som också är smörbaserat? Men hollandaise och vad man nu kan utvidga den basen med brukar väl för det mesta endast passa fiskrätter.

Till bearnaisen använder du inlagd dragon, den i glasburk som heter estragon.
Du smaksätter desdutom bearnaisen med vinägerlagen som dragonbladen är inlagda i.
Där funkar torkad persilja och torkad körvel helt ok för hemmabruk.
Låt gärna torkade örter ligga i vinägerlagen en stund så kommer du få en riktigt bra smak.

Hollandaise kan du utveckla hur mycket som helst, där sätter bara fantasin gränser, det finns inget som gör att den bara funkar till fiskrätter.
Citera
2021-08-10, 14:31
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Färska örter är ett ganska modernt påfund för denna klassiska sås. Som nämnts ovan görs den på vinägerinlagd fransk dragon. Torkade kryddor går fint att använda och kan vara att föredra om det är färska örter som har mycket vätska i bladen, då den kan onödigtvis spä ut den färdiga såsen och göra den rinnig.

Tips - Passa på nu i augusti och köpa hel kruspersilja med stjälk (inte menlöst smakande persilja i kruka) och frys in både bladen och stjälkarna så har du till vinterns alla bearnäser.
Citera
2021-08-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Till bearnaisen använder du inlagd dragon, den i glasburk som heter estragon.
Du smaksätter desdutom bearnaisen med vinägerlagen som dragonbladen är inlagda i.
Där funkar torkad persilja och torkad körvel helt ok för hemmabruk.
Låt gärna torkade örter ligga i vinägerlagen en stund så kommer du få en riktigt bra smak.

Hollandaise kan du utveckla hur mycket som helst, där sätter bara fantasin gränser, det finns inget som gör att den bara funkar till fiskrätter.
Jag har estragon. Dvs smaksatt vinäger. Kanske funkar att bara ha detta? Men jag får nog reducera först med lite lök. Å andra sidan har jag sett Peter Goffen eller vad han nu heter göra Bearnaise utan att reducera estragon utan bara slänga i det rakt på: https://youtu.be/vAw2_gF3YKI
Citera
2021-08-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Färska örter är ett ganska modernt påfund för denna klassiska sås. Som nämnts ovan görs den på vinägerinlagd fransk dragon. Torkade kryddor går fint att använda och kan vara att föredra om det är färska örter som har mycket vätska i bladen, då den kan onödigtvis spä ut den färdiga såsen och göra den rinnig.

Tips - Passa på nu i augusti och köpa hel kruspersilja med stjälk (inte menlöst smakande persilja i kruka) och frys in både bladen och stjälkarna så har du till vinterns alla bearnäser.
Bra idé. Jag ska allt göra det. Tack!
Citera
2021-08-10, 15:54
Bannlyst
Citat:
Jag har estragon. Dvs smaksatt vinäger. Kanske funkar att bara ha detta? Men jag får nog reducera först med lite lök. Å andra sidan har jag sett Peter Goffen eller vad han nu heter göra Bearnaise utan att reducera estragon utan bara slänga i det rakt på: https://youtu.be/vAw2_gF3YKI

Estragon är inte smaksatt vinäger, estragon är dragonblad som ligger i en vinägerlag.
Reducera ska du inte göra.
Bara kör i hackade estragonblad och lite av vinägerlagen.
Senast redigerad av cdec 2021-08-10 kl. 15:56.
Citera
2021-08-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Estragon är inte smaksatt vinäger, estragon är dragonblad som ligger i en vinägerlag.
Reducera ska du inte göra.
Bara kör i hackade estragonblad och lite av vinägerlagen.

Det står Estragon på min flaska och det ligger två rejäla dragonstjälkar med blad i den, behövs det inte reduceras menar du, det är väl fortfarande syrligt som satan? Är det inte bara en vanlig vinäger med dragon i?
Citera
2021-08-10, 16:28
Bannlyst
Citat:
Det står Estragon på min flaska och det ligger två rejäla dragonstjälkar med blad i den, behövs det inte reduceras menar du, det är väl fortfarande syrligt som satan? Är det inte bara en vanlig vinäger med dragon i?

Det är dragonbladen som är estragon.
Vinägern är dragonvinäger.

Ett hemmatrick du kan göra är att dunka ner torkad persilja, och torkad körvel i din flaska så har du en smarrig grund.
Men inlagda dragonblad behöver du lik förbannat för att få den riktiga bearnaisesmaken.

Varför ska du reducera vinäger?
Citera
2021-08-10, 18:49
Medlem
Rent generellt, om det ej finns färskt så kan det finnas frystat örtkryddor.
Citera
2021-08-10, 18:53
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret

Man ska inte använda frysta grönsaker, till något.
Citera
2021-08-10, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Man ska inte använda frysta grönsaker, till något.

Läste du fel?
Frågan handlar om örter.

Men varför inte använda frysta grönsaker till något?
Beroende på säsong så kan många frysta grönsaker vara ett bra alternativ till färska.
Med tanke på såväl transportväg som kvalitet och näringsinnehåll.
Senast redigerad av cdec 2021-08-10 kl. 19:36.
Citera
2021-08-10, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret

Absolut, men grejen med frysta örter är att du lätt får med en del vatten i bearnaisen som gärna fuckar upp konsistensen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in