Citat:
Ursprungligen postat av
IH8Juice
Så min man och jag hade varit en helg på besök hos nära vänner som har sitt lantställe på norrra Öland och så då när vi körde hem ja hem inte hem hem till lägenheten i Stockholm utan vi skulle vidare till min mans släktgods. Men så i vilket fall när vi åkte bil över Ölandsbron tittade jag ut över den där söta lilla sjön och långt framför oss låg det en båt i vattnet och den rörde sig också mot fastlandet så jag tänkte den kommer komma fram före oss men snart upptäckte jag att vi började komma ifatt den fastän vi inte ens var halvvägs över bron ännu.
Nu har ju vi min man och jag en ganska dyr snabb bil med god aerodynamik så även om man håller hastighetsbegränsningen går det väldigt fort! Och den här stackars båten liksom verkade ha problem med att hänga med men jag tänker båtar har ju ingen trafik att konkurrera med men också så måste ju det vara mindre lägre motstånd vad heter det vatten är ju ganska halt jämfört med asfalt så båtar borde ju vara kvicka som attan jämfört med bilar som måste kämpa mot sånt som har högre friktion.
Är det inte lite konstigt att båtar inte är lika snabba som bilar?
Tja, trolla på du, för så korkad kan man inte vara som du ger sken av nu…
Varför simmar du själv inte lika fort som du går eller springer….? Känner du ingen skillnad i motstånd i luft eller vatten…? Trolleri som sagt…
Hur skulle det påverka nämnvärt hur fort det går om bilen är dyr och snabb, eller bara en vanlig familjebil, om man ändå håller hastighetsbegränsningarna…?
24 trådstarter och 1/4 av dessa har hamnat i runda arkivet, sug lite på det…