2021-08-10, 09:31
Medlem
Så min man och jag hade varit en helg på besök hos nära vänner som har sitt lantställe på norrra Öland och så då när vi körde hem ja hem inte hem hem till lägenheten i Stockholm utan vi skulle vidare till min mans släktgods. Men så i vilket fall när vi åkte bil över Ölandsbron tittade jag ut över den där söta lilla sjön och långt framför oss låg det en båt i vattnet och den rörde sig också mot fastlandet så jag tänkte den kommer komma fram före oss men snart upptäckte jag att vi började komma ifatt den fastän vi inte ens var halvvägs över bron ännu.

Nu har ju vi min man och jag en ganska dyr snabb bil med god aerodynamik så även om man håller hastighetsbegränsningen går det väldigt fort! Och den här stackars båten liksom verkade ha problem med att hänga med men jag tänker båtar har ju ingen trafik att konkurrera med men också så måste ju det vara mindre lägre motstånd vad heter det vatten är ju ganska halt jämfört med asfalt så båtar borde ju vara kvicka som attan jämfört med bilar som måste kämpa mot sånt som har högre friktion.

Är det inte lite konstigt att båtar inte är lika snabba som bilar?
Citera
2021-08-10, 09:37
Medlem
Om du tittar på vilka båtar som går snabbt i vattnet så kommer du ganska snart märka att det är sällan det är bekvämt. Vattnet är inte som vägen utan där finns vattenrörelser, vågor och annat så med lite otur kan man få en så kraftig stöt att du flyger av båten och hamnar i havet.
Citera
2021-08-10, 09:38
Medlem
Hackenbush55s avatar
Hade båtar sluppit friktionen mot vattnet hade de varit snabbare. Ju mer vågor ju mer friktion.
Citera
2021-08-10, 09:51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Hade båtar sluppit friktionen mot vattnet hade de varit snabbare. Ju mer vågor ju mer friktion.

Inte bara vågorna, utan båten måste även trycka undan allt vatten den gå igenom.
Vatten ger högre motstånd("luftmotstånd") än vad luft ger.
Citera
2021-08-10, 09:55
Medlem
Kolla denna video. Den visar varför vattnet gör motstånd och hur man kan få bort det motståndet.

Citat:
I show you how hydrophobic steel balls can form an aerodynamic air pocket that slices through water with almost no drag.

https://www.youtube.com/watch?v=EQCzO4RfZAM
Citera
2021-08-10, 10:00
Bannlyst
Spring 100m på land och sedan hundra meter i vatten upp till bröstet, klocka dig själv och återkom med resultat.

TS måste skämta.
Citera
2021-08-10, 10:06
Medlem
Klart båten kan gå betydligt snabbare. Å andra sidan kan båten många gånger ta en rakare väg än en bil. Så trots lägre hastighet kan den vara snabbare framme. Att passera Öresund är ett lysande exempel. Även om jag kör snabbt tar det ett bra tag att runda Malmö och över bron för att sedan ta mig norrut igen.
Citera
2021-08-10, 10:15
Medlem
goofers avatar
"En dyr fin bil med bra aerodynamik som går väldigt fort även om man håller hastighetsgränserna"

Så berätta nu hur mycket fortare går eran bil på en 90 väg jämfört med en gammal och ful bil om ni håller hastighetsgränsen?
Citera
2021-08-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
TS är med allra största säkerhet blondin....
Det räcker att läsa rubriken. Där ser man att ts skriver som ett barn. 🙄
Citera
2021-08-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Så min man och jag hade varit en helg på besök hos nära vänner som har sitt lantställe på norrra Öland och så då när vi körde hem ja hem inte hem hem till lägenheten i Stockholm utan vi skulle vidare till min mans släktgods. Men så i vilket fall när vi åkte bil över Ölandsbron tittade jag ut över den där söta lilla sjön och långt framför oss låg det en båt i vattnet och den rörde sig också mot fastlandet så jag tänkte den kommer komma fram före oss men snart upptäckte jag att vi började komma ifatt den fastän vi inte ens var halvvägs över bron ännu.

Nu har ju vi min man och jag en ganska dyr snabb bil med god aerodynamik så även om man håller hastighetsbegränsningen går det väldigt fort! Och den här stackars båten liksom verkade ha problem med att hänga med men jag tänker båtar har ju ingen trafik att konkurrera med men också så måste ju det vara mindre lägre motstånd vad heter det vatten är ju ganska halt jämfört med asfalt så båtar borde ju vara kvicka som attan jämfört med bilar som måste kämpa mot sånt som har högre friktion.

Är det inte lite konstigt att båtar inte är lika snabba som bilar?

Tja, trolla på du, för så korkad kan man inte vara som du ger sken av nu…

Varför simmar du själv inte lika fort som du går eller springer….? Känner du ingen skillnad i motstånd i luft eller vatten…? Trolleri som sagt…

Hur skulle det påverka nämnvärt hur fort det går om bilen är dyr och snabb, eller bara en vanlig familjebil, om man ändå håller hastighetsbegränsningarna…?

24 trådstarter och 1/4 av dessa har hamnat i runda arkivet, sug lite på det…
Citera
2021-08-10, 11:27
Medlem
Dille24s avatar
Rolig frågeställning, men egentligen är det inte alls konstigt. Flera har redan nämnt att du ska jämföra hur fort du simmar jämfört med hur du springer. Även om du känner dig som en fisk i vattnet har du svårt att ens simma i gånghastighet. - Nästa gång du motionssimmar jämför din simtakt med någon som går längs sidan. Visst man kan simma fortare än man går, men det är otroligt anstängande.
Citera
2021-08-10, 12:24
Medlem
omg!!!!

En deplacementerande båt måste trycka undan hela sin vikt i vatten + den energi som försvinner ut i bog och häckvåg. En deplacementerande båt har en topphastighet i knop som motsvarar båtens längd i vattenlinjen i m, ungefär... när man närmar sig den deplacementerande topphastigheten så ökar framförallt energin som går åt att skapa bog och häckvåg i taket och varje fartökning kräver JETTE-mycket mer energi...
Beroende på skrovdesign och vikt så kan båten börja plana och kliver över sin bogvåg, det hydrodynamiska trycket från vattnet som inte hinner ur vägen lyfter upp båten och energin som tidigare försvann i häck och bogvåg går ner till nästan noll.
Friktionen pga mindre boundry-layer i planande hastighet går också ner med lite luft som sugs ner under skriver gör att energin som går åt minskar drastiskt. Ett platt skrov och låg vikt planar tidigare än ett djupt skrov med hög vikt. Det platta skrovet i den lätta båten kommer att påverkar MYCKET av vågor och göra framfarten blöt och obekväm.
Näste steg i åka fort är bärplan eller foils, när hela skrovet lyfts ur vattnet så går förlusterna ner en dekad, igen och framförallt så kraschar båten inte lika hårt i vågor då skrovet flyger ovanpå vågorna, detta har inte slagit igenom på kommersiella fritidsbåtar men kommer komma...

Båtar KAN gå stört fort, men kräver väldigt speciella förhållanden för att vara möjligt att köra fort... vågors höjd, frekvens och form påverkar hur fort man kan köra utan att båten går i bitar eller folks njurar kommer ut ur röven.

En snabb 50" offshore-båt med tillräckligt med mos går köra i farter över 100km/h i även ganska stygga förhållanden, men det är inte bekvämt eller för svenne-banan och kräver djävligt mycket av driver.

TS kan aldrig ha varit på en båt i hela sitt liv eller varit vaken på en enda fysiklektion i sitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in