Citat:
Ursprungligen postat av
BruceLuke
I en närstående framtid, låt oss säga inom 24 månader, har jag troligtvis lyckats få ihop 7 miljoner kr i likvida medel. Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.
Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?
Grattis till framgångarna till att börja med, att skrapa ihop 7 miljoner i 40-årsåldern är bra jobbat!
Svaret på din fråga är att det beror på. Du har säkert fått ihop en del allmän pension men om du slutar jobba nu så ska den summan fördelas från 67 till förväntad livslängd, så det är ingen jättesumma.
Det finns den så kallade 4%-regeln, att om du tar ut 4 % per år från ditt kapital (som är placerad så att du får avkastning) så tar pengarna aldrig slut. Det skulle motsvara 23000 kr/månad. Om du inte har några lån på din bostad så klarar du dig bra, annars blir det knapert.
Du kan också så klart ta ut mer, exempelvis 5 %, men så minskar ditt kapital troligtvis varje år och det blir lite mindre du kan ta ut varje år.
Gällande förvaltning så skulle jag köpa en del aktier i stabila bolag med hög avkastning och ha en del på ett räntekostnader med hög ränta, alternativt ha allt i aktier. Då skulle du nästan kunna klara dig på utdelningar utan att någonsin röra ditt kapital.