2025-07-06, 23:05
Svar ja. Hade dock flyttat först till någonstans där jag ville bo mer permanent.
7 miljoner kan man leva rätt många år på om man känner för det.
Citera
2025-07-07, 13:21
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceLuke
I en närstående framtid, låt oss säga inom 24 månader, har jag troligtvis lyckats få ihop 7 miljoner kr i likvida medel. Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.

Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?

Om du kan investera dina pengar i något som genererar i snitt 5% - 7% (Avanza Zero) avkastning om året så har du 350 000 kr - 490 000 kr. Efter skatter och avgifter så har du kanske 200 000 kr - 300 000 kr och det går att leva gott på.

Allt hänger på vad du vill ha ut av livet. Är det viktigt med egen privatjet, flertalet lyxbilar och personal i hushållet så blir det misär. Är det viktiga i livet istället att vandra i naturen och uppleva djur och natur, ja då kommer du att bada i överflöd resten av livet.
Citera
2025-07-09, 08:17
Medlem
Sun Rulers avatar
Nej, för det räcker inte för det vi har som målsättning att kunna göra som pensionärer. Det hade dock varit ett välkommet tillskott men inte mer än så.
Citera
2025-07-09, 10:41
Medlem
Citat:
I en närstående framtid, låt oss säga inom 24 månader, har jag troligtvis lyckats få ihop 7 miljoner kr i likvida medel. Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.

Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?
Grattis till framgångarna till att börja med, att skrapa ihop 7 miljoner i 40-årsåldern är bra jobbat!

Svaret på din fråga är att det beror på. Du har säkert fått ihop en del allmän pension men om du slutar jobba nu så ska den summan fördelas från 67 till förväntad livslängd, så det är ingen jättesumma.

Det finns den så kallade 4%-regeln, att om du tar ut 4 % per år från ditt kapital (som är placerad så att du får avkastning) så tar pengarna aldrig slut. Det skulle motsvara 23000 kr/månad. Om du inte har några lån på din bostad så klarar du dig bra, annars blir det knapert.

Du kan också så klart ta ut mer, exempelvis 5 %, men så minskar ditt kapital troligtvis varje år och det blir lite mindre du kan ta ut varje år.

Gällande förvaltning så skulle jag köpa en del aktier i stabila bolag med hög avkastning och ha en del på ett räntekostnader med hög ränta, alternativt ha allt i aktier. Då skulle du nästan kunna klara dig på utdelningar utan att någonsin röra ditt kapital.
Citera
2025-07-09, 11:21
Medlem
Det här ger mig ganska klara indikationer på att du inte gillar ditt jobb. Jag jobbar som kock, samt gitarrlärare på sidan om och tjänar såklart inga summor, men jag skulle aldrig ens tänka på att sluta för 7 miljoner.

Detta eftersom jag älskar båda mina jobb.

Jag tycker att du ska ta dina pengar, och starta en ny verksamhet som du verkligen älskar. Då kommer du må bra OCH tjäna ännu mer pengar.
Citera
2025-07-09, 11:55
Medlem
Citat:

Absolut.
Min farmor hade hjälp av något företag när hon levde med aktier. Fungerade fint hela hennes liv och hon dog förmögen.
Citera
2025-07-09, 15:10
Medlem
Citat:

Ja
Citera
2025-07-10, 09:52
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.
Mer intressant fråga är väl vilken typ av liv som du ser framför dig framöver. Är det 50 års pension du hoppas på eller kan du tänka dig att fortsätta jobba men i mindre omfattning? Mer ledig tid innebär dessutom mer tid att spendera pengar på. Men också mer tid att njuta långsammare och med mindre behov av att leta snabba och dyra kickar.
Citera
2025-07-26, 10:42
Medlem
Citat:

Om du inte kan få ut mer än standardavkastning minus inflation så får du leva på 5% tillväxt av 7 msek vilket är 350k per år eller drygt 29k brutto per månad. 20k efter skatt.

Gillar du nudlar och vatten så kanske det är möjligt
Citera
2025-07-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Om du kan investera dina pengar i något som genererar i snitt 5% - 7% (Avanza Zero) avkastning om året så har du 350 000 kr - 490 000 kr. Efter skatter och avgifter så har du kanske 200 000 kr - 300 000 kr och det går att leva gott på.

Allt hänger på vad du vill ha ut av livet. Är det viktigt med egen privatjet, flertalet lyxbilar och personal i hushållet så blir det misär. Är det viktiga i livet istället att vandra i naturen och uppleva djur och natur, ja då kommer du att bada i överflöd resten av livet.

Möjligen som ensamstående i billig hyresrätt utan underhåll, utan att äga bil och utan ambition att resa och äta annat än den billigaste maten Lidl har att erbjuda.
Citera
2025-07-26, 11:47
Medlem
BorgeHs avatar
En viktig faktor är åldern. Det påverkar hur man bör investera sitt kapital och hur länge man skall leva av det. En annan fråga är om man också skall försörja någon annan.

Låt oss anta att man närmar sig 60 år. Då kommer pensionen också att komma vid 66 år. Antag att med tjänstepensioner lever man hyfsat på pensionen.

Om man antar att medellivslängden 82 år är den livslängd man får så är det 6 år med pension och resten utan.

Säg att du vill ”toppa” din pension med 5000 kronor per månad. Det blir 60 000 kronor per år. Med 6 år med pension blir det 360 000 kronor.

Om du nu har 7 miljoner och vill inte lämna något arv så måste du göra av med 6 640 000 kronor innan du går i pension eller dör.

Låt oss anta att du vill ha 50000 i månaden efter skatt. Det betyder att du gör av med 600 000 kronor per år.

Ditt kapital räcker då lite över 11 år! Dvs du kan sluta jobba redan vid 52 års ålder!

Kommentar:
Att få ut 50 000 kronor per månad motsvarar minst 70 000 före skatt. Ingen dålig lön!

Till detta kommer också räntan på pengarna som lämplig placeras på nischbanker med högre ränta. Men här har antagits att räntan täcker inflationen så summorna ökar men köpvärdet är samma.
Citera
2025-07-26, 11:51
Medlem
Citat:

Du nämner inte hur pengarna är fördelade. Är en del av de låsta i din bostad och sommarstuga så behöver du pengar för att kunna behålla dessa.

Som företagare finns det även frågor kring pensionen, har du via ditt företag säkerställt att du får en bra pension?

Helt enkelt, du är 40 år och behöver ha inkomster även framöver annars förbrukar du 7 miljoner innan du dör. Det är dyrt att ha fritid som man säger.

Sedan om man lever till man är 95 år, så är det 55 år av sysslolöshet där man har massor av tid att försöka använda till något och då utesluta arbete och att tjäna pengar. Jag skulle själv inte vilja ha det problemet.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-07-26 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in