2021-08-10, 14:25
Medlem
Skaffa dessa 7 miljoner först sen kan du börja fundera.

Även om man har tillräckligt med pengar så är det slöseri med ens liv att t.ex. sitta på stranden och dricka sprit hela dagarna istället för att göra något meningsfullt.
Citera
2021-08-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu bevisar du hur okunnig du är om världen. Ren grundläggande allmänbildning. Bara att googla om du tvivlar.

Hur mycket tror du en vanlig polack tjänar och hur usel tror du sjukvården i Polen är?
Ja alla EU-länder har anständig sjukvård, till och med Rumänien. Inte perfekt, men fungerade. Det är en svensk myt att världen går under om man inför ett skatteavdrag.
Citera
2021-08-10, 14:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceLuke
Bra poäng. Jag har ifs en någorlunda hög burning rate och skulle må bäst av 50 k / mån.
Behöver inte vara 50K varenda månad. Det blir nog tråkigt i längden. Om du äger boendet utan lån och skit så blir inte de fasta utgifterna särskillt stora. Bättre att leva lite snålare åtta månader i året och bränna 50K fyra månader/år. Då räcker pengarna.
Citera
2021-08-10, 14:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
har en kompis som är snål som fan gift inga barn. huset betalt 6500 000 kr ca 4 mille på bank.. 64 år..inga hobbyes alls. jag frågade hur han skall förbruka allt...han blev skitsur. men du kommer ju få ge bort en förmögenhet sa jag...då blev han illröd i ansiktet.
Många är övertygade att den som har mest då den dör vinner.
Citera
2021-08-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag skulle säga att det är för lite. Om du kan plocka 4% inflationsjusterat per år kanske det funkar men det kräver att kapitalet är placerat så inflationen kompenseras. Investeringar i fastigheter på bra ställen och i stabila men växande företag på börsen., sådana med stabil utdelning som höjs med åren.

Tänk så här, köp en aktie med 2% direktavkastning idag så är det inte alls otroligt att direktavkastningen ökar till tvåsiffrigt om 10 år räknat på vad du en gång betalat för aktien. Jag har själv aktier som ger uppåt 30% per år idag men 2% om jag skulle köpa samma aktie idag.

Risker finns, dipp på börsen men har man närmaste 3 åren av kapitalet i räntepapper klarar man dem. Andra risker är politiska som återinförande av fastighetsskatt och förmögenhetsskatt. Man kan förstås lämna landet men varje annat land har sina politiska risker samt att man får en ökad kostnad för sjukförsäkring.

Jag gick själv i pension vid 61 tack vare en avtalspension som gav 65% av slutlönen. Något knapert men tullade lite på kapitalet för en villa och ny bil. Villan köpte jag 2019 och belånad till 75% samt försågs med nytt värmesystem som sänker värmekostnaden med 20 000 per år. Bilen och värmesystemet betalades kontant. Nu har jag riktig pension från stat och tjänstepensioner så jag får ut mer i månaden nu. Avtalspensionen är slut men innehåller ett moment som kompenserar den lägre statliga pensionen på grund av de 4 åren jag inte jobbade och därmed ingen inbetald pensionsavgift.

Mitt kapital är inte världens största men avkastningen ger lite bonus och fungerar som buffert för reparation och underhåll av villan utan att behöva låna.

Glöm inte att dagens räntor är låga men ingen vet vad de är om 10 år. Ingen vet heller vad inflationen är då. Man vill ha sitt kapital placerat i realvärden, därav fastigheter och bra bolag. Kanske med undantag för skogsfastigheter, det är nog inte kul om state plötsligt förbjuder avverkning av den för att någon speciell skalbagge lever där. Bra fastigheter med avkastning och tillväxtbolag är nog det bästa.

Givet detta tycker jag 7 miljoner är lite lågt och saknar marginaler och ger inte mer än runt 20-25 000 per månad för att inte urholka det. Att hamna på 0 kr när man ställer tofflorna vore idealiskt men omöjligt att räkna på. Dessutom minskar avkastningen i takt med kapitalet man tar ut.

SVAR: Bra tips om att sätta av 3 års levnadskostnader i räntepapper.
Citera
2021-08-10, 14:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja alla EU-länder har anständig sjukvård, till och med Rumänien. Inte perfekt, men fungerade.

Det stämmer. Svensk sjukvård är inte så jävla perfekt heller!
Citera
2021-08-10, 14:44
Medlem
Så mycket varit normalt för mig bränna på 2 år endast.

Men för en Svensson på 40 år ja lär inte vara problem överleva på det.
Citera
2021-08-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Behöver inte vara 50K varenda månad. Det blir nog tråkigt i längden. Om du äger boendet utan lån och skit så blir inte de fasta utgifterna särskillt stora. Bättre att leva lite snålare åtta månader i året och bränna 50K fyra månader/år. Då räcker pengarna.

Svar: Bra poäng. Relationen 50 k/månad i 8 mån, och 35 k /mån i 4 mån är realistiskt.
Citera
2021-08-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceLuke
I en närstående framtid, låt oss säga inom 24 månader, har jag troligtvis lyckats få ihop 7 miljoner kr i likvida medel. Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.

Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?

Du bör tryggt kunna få ut kanske 25.000 i månaden utan att nagga på kapitalet. Det är drygt 4% avkastning. På det reavinstskatt i någon form. Om du är med i svängarna är börsens genomsnittliga realavkastning över lång tid ca 6%. Då får du ut 25.000 efter skatt.

Men det är konservativt räknat. Med lite aktiv förvaltning (t ex ett optionshjul eller två) kanske man kan tänja det lite till. Men tänk på att din pension blir skral.

Det krävs att frugan stretar vidare, att du säljer bostad eller lantställe, eller på annat sätt drygar ut pengarna.

10 MSEK brukar vara ett riktmärke.

2) TINA brukar man ju säga, börsen är enda stället man får vettig avkastning på. Jag hade gjort en kombo av aktier med stabila affärer och hög utdelning, köra optionsstrategier och ha en liten portfölj med aktier som växer. Samt en buffert för att överleva de sura åren.
Citera
2021-08-10, 14:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Japp.

Ta hit dom, så går jag på dagen.
Citera
2021-08-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Skaffa dessa 7 miljoner först sen kan du börja fundera.

Även om man har tillräckligt med pengar så är det slöseri med ens liv att t.ex. sitta på stranden och dricka sprit hela dagarna istället för att göra något meningsfullt.

Eeh?

Många kan leva meningsfullt utan lönearbete.
Citera
2021-08-10, 14:56
Medlem
tantaluss avatar
Det låter som om ett sabbatsår initialt vore det smarta draget här (under förutsättning att du har gjort en exit av firman). Entreprenörsskap är fruktansvärt kul men sliter, så man behöver ta det i intervaller när man inte är kring 30 längre.

Sedan finns det en komponent av att vara rik - på sådant som räknas - som saknas när pengar, kvinna, hus och sommarboende är på plats: barn. Fundera på det under året.

(Full disclosure: jag sitter själv med nettotillgångar all-in (inklusive bostäder minus lån) på ungefär det dubbla mot TS, är marginellt äldre, är gift och har två barn i lågstadieålder. Nu är det full fart på företagsbyggandet igen efter nio månaders sabbatical! Jag räknar med att köra i högt tempo de kommande 3-4 åren för att nå niosiffriga net assets i kronor räknat. Sedan blir det sannolikt utlandsflytt igen lagom till att äldsta dottern når tonåren och för egen del fundera över nästa steg. Man jobbar ju inte bara för pengarna utan för att det är - eller åtminstone kan vara - berikande på helt andra plan.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in