• 1
  • 2
2021-08-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Man har ingen rätt att leva. Om detta vore sant så hade inte dödsstraff varit så pass utbrett. Vidare hade inte ens den störste människorättskämpen pratat om att det vore bäst att Adolf Hitler var en abort.

Jag har för fan druckit varje dag i snart två veckor men ändå klarar av att nypa dina korkade argument utan större problem. Vad fan håller du på med? Du borde vara bättre än så här.
Dödsstraffet handlar inte om att man inte skulle ha rätt att leva. Det handlar om att man har begått vissa grova brott och därmed straffas man med döden. Ingen är tvingad att begå dylika brott som resulterar i dödsstraff. Det är självförvållat genom de onda handlingar som begås.
Citera
2021-08-10, 00:05
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Får man inte säga sin åsikt i filosofiforat?

Jo, men jag har rätt att säga att den är korkad. Om du inte orkar med att argumentera, vad fan gör du här? Om du vill ha en echo-chamber, gå tillbaka till facebook. Detta är ett diskussionsforum.
Citera
2021-08-10, 00:06
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Dödsstraffet handlar inte om att man inte skulle ha rätt att leva. Det handlar om att man har begått vissa grova brott och därmed straffas man med döden. Ingen är tvingad att begå dylika brott som resulterar i dödsstraff. Det är självförvållat genom de onda handlingar som begås.

Så man har rätt att leva tills man inte har det.

Hur exakt är det en rättighet då?

Rättigheter är absoluta. Vidare måste någon förse att denna rättighet efterföljs.
Citera
2021-08-10, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Jo, men jag har rätt att säga att den är korkad. Om du inte orkar med att argumentera, vad fan gör du här? Om du vill ha en echo-chamber, gå tillbaka till facebook. Detta är ett diskussionsforum.

Ursäkta? Vart skrev jag att tråden skulle vara en monolog?
Citera
2021-08-10, 00:07
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Ursäkta? Vart skrev jag att tråden skulle vara en monolog?

När du började leka offer istället för att argumentera.
Citera
2021-08-10, 00:08
Medlem
Wallahabibiis avatar
Rätt och rätt. Alltid dessa jävla rättigheter. Alla tjänar på att helgonförklara mänskligt liv därav moralkakan kring ämnet. Människor är djur men om vi låtsas som att allt liv är heligt kan vi lagstifta mord som brott, då lämnar vi varandra ifred på grund av rädsla från konsekvenserna. Du kommer då inte ha ihjäl min mor när du blir arg på henne i sjukhuset och jag kommer inte spräcka skallen på din dotter när hon är ute och skriker med andra barn och stör omgivningen. Om vi bortser från den lilla skaran som vägrar spelreglerna så har vi det ganska civilt ändå.
Citera
2021-08-10, 00:24
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
Rätt och rätt. Alltid dessa jävla rättigheter. Alla tjänar på att helgonförklara mänskligt liv därav moralkakan kring ämnet. Människor är djur men om vi låtsas som att allt liv är heligt kan vi lagstifta mord som brott, då lämnar vi varandra ifred på grund av rädsla från konsekvenserna. Du kommer då inte ha ihjäl min mor när du blir arg på henne i sjukhuset och jag kommer inte spräcka skallen på din dotter när hon är ute och skriker med andra barn och stör omgivningen. Om vi bortser från den lilla skaran som vägrar spelreglerna så har vi det ganska civilt ändå.
Annars kan man flytta till Papua Nya Guinea där de fortfarande har en helt annan åsikt om människovärde. Papua Nya Guinea utmärker sig som ett extremt land när det kommer till sexuellt våld. Två tredjedelar av landets kvinnor är utsatta för fysiskt eller sexuellt våld, det sexuella våldet i landet motsvaras närmast av vad man kan förvänta sig finna i krigszoner. Offren är dessutom mycket unga, då hälften av de som söker medicinsk vård efter våldtäkt är under sexton år, en fjärdedel är under tolv år och en tiondel är under åtta år.
Citera
2021-08-10, 17:05
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag brukar kolla på csi-dokumentärer och där är det alltid någon anhörig som säger att "He had no right to kill her/him", vilket är samma sak som att säga att "She/he had the right to live without anyone killing her/him".
Det är verkligen inte samma sak.
Citera
2021-08-11, 13:07
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Nästan varenda människa på Jorden anser att hon har rätt att leva. Ja, jag har då aldrig träffat på någon som anser att hon inte har rätt att leva. Det är möjligt att människor har rätt att leva, jag vet faktiskt inte.

Jag brukar kolla på csi-dokumentärer och där är det alltid någon anhörig som säger att "He had no right to kill her/him", vilket är samma sak som att säga att "She/he had the right to live without anyone killing her/him". Men stämmer verkligen det påståendet? Varför hade han inte rätt att döda henne eller honom?

Att hänvisa till budordet "Du skall icke dräpa" eller FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna håller inte eftersom båda är skrivna av människor som har egna intressen att skydda. Om man icke skall dräpa så borde väl det även gälla djur. Varför får man döda djur men inte människor?

Om man nu får döda djur, antingen för nöjes skull eller för överlevnad, så får de aldrig uppnå sin potential. Varför har människor rätt att leva och "uppnå sin potential"? Vilken potential uppnår egentligen en ingenjör som uppfinner en ny grej eller en kvinna som klämmer ur sig en unge?

Alla har rätt att leva tills någon bestämmer att någons liv ska avslutas.
Citera
2021-08-26, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Alla har rätt att leva tills någon bestämmer att någons liv ska avslutas.

Det här var en väldigt bra förklaring. Den kan även appliceras på vår kännedom om materien och naturvetenskapliga förhållanden. Till exempel så tycker givetvis snöskatan att hon har rätt att leva ända tills pilgrimsfalken bestämmer sig för att avsluta hennes liv. Samma sak gäller naturligtvis om människor.

Nu har alla mina moraliska betänkligheter skingrats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in