• 1
  • 2
2021-08-09, 20:02
Medlem
Hade besök av kronofogden i slutet på maj. Med hjälp av min familj håller jag på och köpa tillbaka egendomen de utmätt på onlineauktionen..

Kan de nu komma och utmäta egendomen igen? Hur ofta händer det att de gör ett andra utmätningsbesök?
Citera
2021-08-09, 20:09
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artaxorcist
Hade besök av kronofogden i slutet på maj. Med hjälp av min familj håller jag på och köpa tillbaka egendomen de utmätt på onlineauktionen..

Kan de nu komma och utmäta egendomen igen? Hur ofta händer det att de gör ett andra utmätningsbesök?

Om det finns beslut om fortsatt utmätning så finns det nog fog för att utredarna besöker både dig (och anhöriga) igen. Det finns inget som hindrar från att utmäta från flera adresser som kan tänkas förvara gods i din ägo. Vad man kan göra efter det är att överklaga. KFM springer ju inte ner dörrarna hos folk på samma sätt som förr, de kollar i regel bankregister med jämna mellanrum. Du får gömma skiten hos grannen tills du får ett brev som säger något i stil med "KMF anser inte att det finns utmätbara gods eller kan misstänka att det finns hos XXX på adress XXX".
Citera
2021-08-09, 20:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Anar de att du har utmätningsbar egendom så kan de mäta ut den igen. Samma skinnsoffa kan i princip mätas ut kanske10 gånger innan den är värdelös
Därför är det viktigaste nu för dig att inte berätta detta för någon.
NÅGON.
Någon kan annars i FÖRTROENDE säga det till sin bästa kompis eller sambo och be denne att hålla käft.
vilket inte sällan innebär att NÅGONS kompis pratar med sin kompis som ringer Kronofogden och tjallar.
Av elakhet. Eller för att ge igen. Eller för att du är skyldig pengar.
Citera
2021-08-09, 20:19
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Om det finns beslut om fortsatt utmätning så finns det nog fog för att utredarna besöker både dig (och anhöriga) igen. Det finns inget som hindrar från att utmäta från flera adresser som kan tänkas förvara gods i din ägo. Vad man kan göra efter det är att överklaga. KFM springer ju inte ner dörrarna hos folk på samma sätt som förr, de kollar i regel bankregister med jämna mellanrum. Du får gömma skiten hos grannen tills du får ett brev som säger något i stil med "KMF anser inte att det finns utmätbara gods eller kan misstänka att det finns hos XXX på adress XXX".
Dom är flera gånger värre än förr. Förr kunde man leva gott trots skulder hos fogden, det kan man inte längre. Är man inte samarbetsvillig som TS verkar vara eftersom dom utmätt gods så är dom obönhörliga. Kolla deras hemsida där dom säljer gods, jag har t o m sett tomflaskor, vanliga vinylskivor, sånt som bara är värt någon hundring på sin höjd.

Och ja TS, har du det återköpta godset i din ägo tar dom det igen, dom vet ju att det gick att sälja. Dom fortsätter så länge du har skulder. Ta kontakt med dom och fyll i deras papper så får du behålla mer, det kostar fan så mycket mer när dom mäter ut.
Citera
2021-08-09, 20:27
Medlem
Okej, så gömma prylarna: Check.
Men kan de neka utlämning av prylarna om jag vinner auktionen? Jag menar, om jag budar/vinner i eget namn, kan de då neka att jag hämtar ut prylarna?
Citera
2021-08-09, 20:32
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Men kan de neka utlämning av prylarna om jag vinner auktionen? Jag menar, om jag budar/vinner i eget namn, kan de då neka att jag hämtar ut prylarna?

Handlar fortfarande om du har fastställd skuld hos KFM.
Citera
2021-08-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Handlar fortfarande om du har fastställd skuld hos KFM.

Så det kan utmätas igen direkt på plats?
Citera
2021-08-09, 20:37
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Varför skulle de inte kunna det?
Citera
2021-08-09, 20:54
Medlem
Är det inte bättre att avvakta med att handla på dig grejer tills du har ordning och reda på din ekonomi?
Citera
2021-08-09, 21:01
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Så det kan utmätas igen direkt på plats?
Ja det är klart,om du fortfarande har skulder så kommer dom att ta av dig tills skulderna är betalda.
Citera
2021-08-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Dom är flera gånger värre än förr. Förr kunde man leva gott trots skulder hos fogden, det kan man inte längre. Är man inte samarbetsvillig som TS verkar vara eftersom dom utmätt gods så är dom obönhörliga. Kolla deras hemsida där dom säljer gods, jag har t o m sett tomflaskor, vanliga vinylskivor, sånt som bara är värt någon hundring på sin höjd.

Och ja TS, har du det återköpta godset i din ägo tar dom det igen, dom vet ju att det gick att sälja. Dom fortsätter så länge du har skulder. Ta kontakt med dom och fyll i deras papper så får du behålla mer, det kostar fan så mycket mer när dom mäter ut.
Hmm du var mig ingen drömkund att låna ut pengar till
Citera
2021-08-09, 21:11
Medlem
Okej, tackar för svar (alla utom Hajan). Har löst det nu. 😇
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto