2021-08-09, 15:20
Medlem
Grannens katt blev tyvärr ett byte för rävhanen som stryker omkring här. Dessa två lekte i flera månader men tillslut så nöp räven katten rätt över nacken. Detta är väl ett sällsynt fall att rävar klarar ta en katt? Då katter är både snabbare och intelligentare djur.
Citera
2021-08-09, 16:04
Medlem
Nä, det är inte alls sällsynt. Räven är en bra jägare och jag känner till flera fall där katter tagits av räv.
Citera
2021-08-09, 16:09
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Grannens katt blev tyvärr ett byte för rävhanen som stryker omkring här. Dessa två lekte i flera månader men tillslut så nöp räven katten rätt över nacken. Detta är väl ett sällsynt fall att rävar klarar ta en katt? Då katter är både snabbare och intelligentare djur.

Rödräv och utekatter brukar ignorera varandra, förutom några halvhjärtade jaktförsök, mer som "lek".

Men jag skulle vilja ha källa på att en tamkatt skulle vara snabbare och "intelligentare" än en rödräv?

Räv dödar katter då och då, men det hör till ovanligheterna. Blir en katt trängd så får den tokspel, och en räv inser att det är dumt att ådra sig massa rivsår och sånt, även om den oftast är starkare* och har större tänder och bett. Rovdjur-bytesdynamiken i naturen är inte som två styrkemätande gladiatorer i en ring, utan alltid en noga avvägning, risk vs. belöning. Rovdjur som är jättehungriga tar större risker t.ex.

Så springer de på varann och stämningen blir hätsk slutar det i regel med att katten far upp i ett träd där inte räven kommer åt den, eller att räven backar undan för att det inte är värt mödan och ev. sår osv. I undantagsfall så blir det slagsmål på riktigt och då stryker katten med.

* En stor katt kan vara större än en liten räv, men en stor räv är större än en stor katt.
Senast redigerad av ceph 2021-08-09 kl. 16:12.
Citera
2021-08-09, 20:13
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Nä, det är inte alls sällsynt. Räven är en bra jägare och jag känner till flera fall där katter tagits av räv.

Jo det är extremt sällsynt eftersom en katt är bättre rustad för försvar och dessutom i de flesta fall nästan lika stor. Det är en seglivad myt att räven tar katter när sanningen är att de allra flesta katter stryker med i bataljer mot andra katter eller i trafiken. Sök på ”cat vs fox” så får du en hel del filmer som visar hur mötet mellan katt och räv brukar falla ut.
Folk antar i regel bara att räven tagit katten, men om jag själv får gissa så tror jag Lodjur står för ett större antal döda katter än rävar gör.
Citera
2021-08-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jo det är extremt sällsynt eftersom en katt är bättre rustad för försvar och dessutom i de flesta fall nästan lika stor. Det är en seglivad myt att räven tar katter när sanningen är att de allra flesta katter stryker med i bataljer mot andra katter eller i trafiken. Sök på ”cat vs fox” så får du en hel del filmer som visar hur mötet mellan katt och räv brukar falla ut.
Folk antar i regel bara att räven tagit katten, men om jag själv får gissa så tror jag Lodjur står för ett större antal döda katter än rävar gör.

Jag har heller aldrig sett ett klipp där en räv tagit en katt. Rävarna springer iväg direkt katterna anfaller. Det enda djuret jag sett som inte bryr sig om en katt flyger på den, så är det grävlingar.
Citera
2021-08-09, 21:01
Medlem
cephs avatar
Citat:
Jag har heller aldrig sett ett klipp där en räv tagit en katt. Rävarna springer iväg direkt katterna anfaller. Det enda djuret jag sett som inte bryr sig om en katt flyger på den, så är det grävlingar.

Jo, så apropå "intelligens"...

Ett smart djur gör en avvägning, är det värt det? Jag kan säkert, men alla rivsår jag får på kuppen? Nä, nåt enklare bör finnas. Om man inte är utsvulten, då tummar man på riskbedömningen.

Riktigt (relativt sett) korkade djur gör nästan ingen bedömning alls. Därför ser man ibland klipp från sydligare breddgrader där t.ex. varan i just en rävs storlek skiter fullständigt i kattens utspel utan bara går in och äter upp den rakt upp och ned.

Visst, de har tuffare hud och så, de klarar katters klor, men man ser ändå avsaknaden av kalkyl. Rakt på bara.
Citera
2021-08-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph

Ett smart djur gör en avvägning, är det värt det? Jag kan säkert, men alla rivsår jag får på kuppen? Nä, nåt enklare bör finnas. Om man inte är utsvulten, då tummar man på riskbedömningen.

Riktigt (relativt sett) korkade djur gör nästan ingen bedömning alls. Därför ser man ibland klipp från sydligare breddgrader där t.ex. varan i just en rävs storlek skiter fullständigt i kattens utspel utan bara går in och äter upp den rakt upp och ned.

Visst, de har tuffare hud och så, de klarar katters klor, men man ser ändå avsaknaden av kalkyl. Rakt på bara.

Dock vet jag inte hur intelligenta grävlingar är. Dock vet jag att de har dålig syn. Tror heller inte att ett slag från katt gör heller så mycket skada heller, då dessa är rätt vana vid kraftiga slagsmål.

Varning på denna video! skulle inte säga att katten är vidare smart som hoppar ner här.

https://www.youtube.com/watch?v=lwlYgu7Vbc0
Citera
2021-08-09, 21:37
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph

Skrevs i lokaltidningarna förr om hur katterna i bostadsområdena blev attackerade av de rävar som strök omkring, katterna fick ganska så omfattande skador. Flera kattägare hörde av sig till kommunen och de ville att kommunens skyddsjägare skulle skjuta rävarna men fick avslag.

Under extrema förhållanden så kan även tigrar och krokodiler drabba samman. Finns ett dokumenterat fall där en sumpkrokodil försökte ta tigerns byte under en torrperiod. Dessa kamper är oftast väldigt utmattande och ansträngande. Men det kostade tigern klor och tänder. Ibland slutar det annorlunda som i detta fall:

https://timesofindia.indiatimes.com/...ow/9548432.cms
Citera
2021-08-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Skrevs i lokaltidningarna förr om hur katterna i bostadsområdena blev attackerade av de rävar som strök omkring, katterna fick ganska så omfattande skador. Flera kattägare hörde av sig till kommunen och de ville att kommunens skyddsjägare skulle skjuta rävarna men fick avslag.

Under extrema förhållanden så kan även tigrar och krokodiler drabba samman. Finns ett dokumenterat fall där en sumpkrokodil försökte ta tigerns byte under en torrperiod. Dessa kamper är oftast väldigt utmattande och ansträngande. Men det kostade tigern klor och tänder. Ibland slutar det annorlunda som i detta fall:

https://timesofindia.indiatimes.com/...ow/9548432.cms

En kompis far hade en schäfer som tog katter utan problem när dessa passerade tomten.
Citera
2021-08-09, 23:12
Medlem
Motvindas avatar
Tråkigt😔
Var katten relativt ung och frisk?
Verkade räven frisk?
Citera
2021-08-10, 00:37
Medlem
Venators avatar
När rävar tar katter är det nog framförallt äldre katter som inte är fullt alerta eller snabba? Men jag har sett möten mellan katt och räv där de verkar ignorera varandra.

Citat:
En kompis far hade en schäfer som tog katter utan problem när dessa passerade tomten.

En skarp vorsteh (min profilbild) ska ta en katt om den får chansen... Det gäller att inte ge den chansen (om man är ansvarskännande hundägare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in