• 1
  • 2
2021-08-09, 12:39
Medlem
Boggonthebeats avatar
Hej,
Jag har gynekomasti aldrig sökt vård för det på grund av psykisk ohälsa.
Nu när jag mår bättre har jag sökt vård för det.

Början av juni 2021 var jag i vårdcentralen för att prata om mitt besvär.
Är 25 år och alltid haft ganska stora bröst för att vara man, och jävla klummpar på begge brösten som känns jävligt onormalt.

Min läkare gjorde lite undersökning, kände på mina bollar och bröst. Han sa att allt såg bra ut och skrev ut en remiss. Det skulle ta 3 månader till att få en opperations tid.

Efter hans semester ringde han mig och sa att mitt BMI är dåligt och det går inte. Jag har inte gjort mammografi men ska tydligen göra det också. Allt känns rörigt.

Det inte jag fattar hur man kan bli nekade för att man har dålig BMI?
Jag gymmar 6 gånger i veckan och alltid varit väldigt muskelös. Väger 96KG och är 177CM
Vad ska jag göra för att få det här igenom? Gå omkring för att gömma sina fula stora bröst är inte roligt och mår inte bra.

Gå till en private läkare är för dyrt för mig.
Jag styrketränar och kommar alltid ha hög BMI och BMI räkningen är ju så jävla flummigt.

Hur gjorde ni andra när ni fick en Gynekomasti opperation, och hur går allt igentiligen till?
Citera
2021-08-09, 13:07
Medlem
goofers avatar
Det här borde sjukvården såklart ta hand om.

Men det är stor risk att du kommer att få bekosta detta själv.

Om du är vältränad för övrigt så kosta på dig detta. Du kommer bli nöjd efteråt.

Sjukvården idag vad gäller män är piss. Räkna inte med hjälp om det inte är fara för liv.
Citera
2021-08-09, 13:54
Bannlyst
Just stora bröst och att vara kille måste vara otroligt jobbigt! Till det din egenupplevda psykiska ohälsa.

Det går inte nog att beskriva din enorma ledsamhet!

Du ska iaf få en låt. The rose med Beth Middler: https://www.youtube.com/watch?v=jQY2z6aALD4
Citera
2021-08-09, 16:43
Medlem
Rick.Blaines avatar
Självfallet ska inte svenska skattebetalare finansiera estetisk kirurgi, det får du göra själv. Gynekomasti är ingen sjukdom och påverkar inte den fysiska hälsan negativt, förjävligt om landstinget går med på att operera dig.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-08-09 kl. 16:45.
Citera
2021-08-09, 16:58
Medlem
KTM_s avatar
Det handlar bara om pengar å bara pengar.
Men det kan dom inte säga så dom kommer på vilken bullshit anledning som helst, sålänge du bara försvinner så har dom gjort sitt jobb.
Dom har viktigare patienter att lägga pengarna på och jag förstår dom till 100% och tycker dom agerar rätt. Du har inte där o göra, ta det inte personligt, prioriteringar måste göras helt enkelt. Förstår att gyno inte är något roligt öht, Livet är orättvist då är det bara. Men det är inte synd om dig bara för du inte får gratis vård. Betala operationen själv. Finns bra avbetalningsolaner och du kan spara ihop till den operationen på ett år utan problem.
Precis som för sjukvården handlar det bara om pengar för dig.
Ta det bara.
Citera
2021-08-09, 17:10
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Självfallet ska inte svenska skattebetalare finansiera estetisk kirurgi, det får du göra själv. Gynekomasti är ingen sjukdom och påverkar inte den fysiska hälsan negativt, förjävligt om landstinget går med på att operera dig.

Så självklart inte. Har gynon uppstått under tonåren så och vill operera bort gynon så ska vården inte neka en operation, enligt lagen.
Vården utför hela tiden estetisk kirurgiska ingrepp så det är inget konstigt alls.
Men det går inte att operera precis alla, det kostar för mycket. Dessutom är innebär det att dom tar tid från viktigare operationer. Gyno är inte kul men går att lära sig att leva med.

Bara för lagen säger en sak så är det inte så självklart att det blir en operation. Det gäller att man står på sig, och vet vad man ska säga och vad man inte ska gå med på. Vården är duktiga på att snacka bort såna operationer. Dom har dessutom övat på det massvis med gånger innan. Manlig gyno är vanligt och många män vill inte ha den skiten såklart.
Kommer man oförberedd så kommer läkare köra över patienten direkt. Med all rätt också.
50 tusen kostar en privat operation. Bara att punga....
Citera
2021-08-09, 17:27
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Så självklart inte. Har gynon uppstått under tonåren så och vill operera bort gynon så ska vården inte neka en operation, enligt lagen.
Vården utför hela tiden estetisk kirurgiska ingrepp så det är inget konstigt alls.
Men det går inte att operera precis alla, det kostar för mycket. Dessutom är innebär det att dom tar tid från viktigare operationer. Gyno är inte kul men går att lära sig att leva med.

Bara för lagen säger en sak så är det inte så självklart att det blir en operation. Det gäller att man står på sig, och vet vad man ska säga och vad man inte ska gå med på. Vården är duktiga på att snacka bort såna operationer. Dom har dessutom övat på det massvis med gånger innan. Manlig gyno är vanligt och många män vill inte ha den skiten såklart.
Kommer man oförberedd så kommer läkare köra över patienten direkt. Med all rätt också.
50 tusen kostar en privat operation. Bara att punga....
Nej jag anser det inte vara rimligt att landstinget använder skattemedel för estetisk kirurgi. Detta oavsett om det är män som har gynekomasti, transsexuella som vill operera könet, eller tjejer som vill förstora brösten. Det kan de gott bekosta själva.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-08-09 kl. 17:30.
Citera
2021-08-09, 17:44
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Nej jag vill inte att landstinget använder mina skattemedel för estetisk kirurgi. Detta oavsett om det är män som har gynekomasti, transsexuella som vill operera könet, eller tjejer som vill förstora brösten. Det kan de gott bekosta själva.
Du får tycka vad du vill din åsikt har ingen betydelse för det 😅
Citera
2021-08-09, 19:17
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boggonthebeat
Hej,
Jag har gynekomasti aldrig sökt vård för det på grund av psykisk ohälsa.
Nu när jag mår bättre har jag sökt vård för det.

Början av juni 2021 var jag i vårdcentralen för att prata om mitt besvär.
Är 25 år och alltid haft ganska stora bröst för att vara man, och jävla klummpar på begge brösten som känns jävligt onormalt.

Min läkare gjorde lite undersökning, kände på mina bollar och bröst. Han sa att allt såg bra ut och skrev ut en remiss. Det skulle ta 3 månader till att få en opperations tid.

Efter hans semester ringde han mig och sa att mitt BMI är dåligt och det går inte. Jag har inte gjort mammografi men ska tydligen göra det också. Allt känns rörigt.

Det inte jag fattar hur man kan bli nekade för att man har dålig BMI?
Jag gymmar 6 gånger i veckan och alltid varit väldigt muskelös. Väger 96KG och är 177CM
Vad ska jag göra för att få det här igenom? Gå omkring för att gömma sina fula stora bröst är inte roligt och mår inte bra.

Gå till en private läkare är för dyrt för mig.
Jag styrketränar och kommar alltid ha hög BMI och BMI räkningen är ju så jävla flummigt.

Hur gjorde ni andra när ni fick en Gynekomasti opperation, och hur går allt igentiligen till?

Ganska många operationer som man inte genomför om patienten är för tjock.
Citera
2021-08-09, 20:23
Medlem
Har man BMI över 30 så är man förmodligen fet alternativt ett muskelberg som käkat massa piller. Testosterontillskott och anabola steroider kan ha brösttillväxt som bieffekt hos män.
Citera
2021-08-09, 20:44
Medlem
Boggonthebeats avatar
Antar jag får sluta träna förlora alla muskler och bara sitta hemma tills jag försvinner innan jag kan operera mig. Låter jävligt bra
Citera
2021-08-09, 21:16
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Har man BMI över 30 så är man förmodligen fet alternativt ett muskelberg som käkat massa piller. Testosterontillskott och anabola steroider kan ha brösttillväxt som bieffekt hos män.

BMI ska man aldrig utgå ifrån, den räknar inte ut hur mycket muskler du har på kroppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in