2021-08-09, 00:27
Medlem
Sladdarens avatar
Finns säkert många trådar i matvarors bäst -före- datum tålighet, men tänkte att vi kunde bara diskuttera matsmart.se här, som nischar mest på hållbarhet med sänkta priser på deras hel och halvfabrikat osv.

Reglerna för tråden är att ni hittar nåt på matsmart som säljs vid tidpunkten, och sen skriver ni vad det är för livsmedelsprodukt så utförligt ni kan, och frågan blir då hur länge varan kommer att hålla med idealisk förvaring som kan gärna svaras på inkl när bäst före datumet inträder för varan som redovisas på sidan

Jag tror att många ändå idag sitter med frågetecken om de verkligen hinner äta upp allt och när det blir skämd smak till oätlig, där bättre vetande kan svara på diverse föda livscykel

Vi inriktar oss alltså helt och hållet på matsmart.se sortiment som byts om titt som tätt
så låt tråden få puttra på i de takt den vill

Det kanske blir som ett helt uppslagsverk inom några år om svaren är rätt av de kunniga. Så då kan man ju detaljsöka i sökfunktionen till slut på tråden, om en viss produkt, så får man veta allt om dess hållbarhet och förvaring
2021-08-09, 00:47
Medlem
Sladdarens avatar
Så här kan gärna upplägget se ut genom att kopiera och klistra in :

Titel: Riven Pepparrot
Ghrzan | 170 g
Länk: https://www.matsmart.se/ghrzan-riven-pepparrot
Pack : Glasburk
BFD : Bäst före: 2021-07-21

Fråga:

1. Hur länge håller det efter BFD?
2. Kan jag portionspacka det, ompaketera det för bättre hållbarhet, på vilket sätt?
3. Hur förvarar jag det bäst, kanske fryst?

som exempel
2021-08-09, 12:20
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Så här kan gärna upplägget se ut genom att kopiera och klistra in :

Titel: Riven Pepparrot
Ghrzan | 170 g
Länk: https://www.matsmart.se/ghrzan-riven-pepparrot
Pack : Glasburk
BFD : Bäst före: 2021-07-21

Fråga:

1. Hur länge håller det efter BFD?
2. Kan jag portionspacka det, ompaketera det för bättre hållbarhet, på vilket sätt?
3. Hur förvarar jag det bäst, kanske fryst?

som exempel

Den där pepparroten är väl mer eller mindre en konserv? Då blir datum meningslöst eftersom den håller år efter datumet gått ut.

Ingen ide att packa om den för då kommer en massa luft år den. ha den mörkt och svalt som de mesta andra så går det fint.
2021-08-11, 00:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Nej, det finns inte många trådar om "matvarors bäst -före- datum tålighet". Det finns en och så kommer det även att vara i fortsättningen. (FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"

Denna tråden kommer att låsas.
TS får lära sig att använda sökfunktionen om h*n inte vill riskera att dra på sig varningar för brott mot 0.02. Trådstart och forumval. I detta fall handlar det om att posta en tråd både fel forum om h*n vill diskutera ett enskilt inköpsställes produkter och även om att ha startat en tråd om ett ämne (hållbarhetsfrågor) vilket vi redan har en aktiv och lämplig tråd.

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in