• 5
  • 6
2025-09-20, 07:20
Medlem
carminaburanas avatar
Morsan gör det då och då
Citera
2025-09-20, 08:57
Medlem
Jag gör det, vad skall man annars göra med det överflöd av lök som odlingslotten ger?
Citera
2025-09-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Morsan gör det då och då

Jag är inte din morsa fast jag lagar löksoppa då och då.
Citera
2025-09-21, 09:50
Medlem
Sladdarens avatar
Löksoppa är väl ganska nyttigt och hälsosamt relativt vad tex gullöken kostar pr kilo
Citera
2025-09-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Löksoppa är väl ganska nyttigt och hälsosamt relativt vad tex gullöken kostar pr kilo

Det är därför man kan ha i buljong eller fond, baguette och ost som man gratinerar med.
Citera
2025-09-21, 18:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det är därför man kan ha i buljong eller fond, baguette och ost som man gratinerar med.

Ja ännu bättre med benmärg buljong och annan äkta buljong
Löksoppa kan man nog klassa som hälsokostmat ändå

En annan sak som är gott till köttbullar är precis löksoppa, men konsistensen ska vara som en sås då. Och det är egentligen inte svårare än bottenredning (smör, mjöl) och andra smaksättare om man vill och kryddor och buljongvatten. Men löken steker du färdig till önskad färdighet innan du pudrar över mjölet

Det är en liten konst att göra en god löksås också som tex min mormor gjorde till köttbullar med djup god smak och balans emellan sälta sötma och lite syra utan mjölk och grädde eller väldigt väldigt lite, en skvätt
Citera
2025-09-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja ännu bättre med benmärg buljong och annan äkta buljong
Löksoppa kan man nog klassa som hälsokostmat ändå

En annan sak som är gott till köttbullar är precis löksoppa, men konsistensen ska vara som en sås då. Och det är egentligen inte svårare än bottenredning (smör, mjöl) och andra smaksättare om man vill och kryddor och buljongvatten. Men löken steker du färdig till önskad färdighet innan du pudrar över mjölet

Det är en liten konst att göra en god löksås också som tex min mormor gjorde till köttbullar med djup god smak och balans emellan sälta sötma och lite syra utan mjölk och grädde eller väldigt väldigt lite, en skvätt

Ja har man inte mjölk hemma så låter det gott!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in