2021-08-08, 12:39
Medlem
Halloj!

Har precis flyttat in i ny lägenhet och ska för första gången få fiber.

Har beställt 100/100 via Telia.
De aktiverade bredbandet i fredags 6/8.
Men jag har i skrivande stund (8/8) fortfarande inget internet.

Routern har kommit men så när jag kopplar nätverkskabeln från fiberuttaget till WAN porten så händer ingenting. Det är helt svart.

Jag har varit i kontakt med Telia support som säger att det kan ta upp till 48 timmar innan fibern kommer igång, även om bredbandet är aktiverat. De säger också att de ser att fiberanslutningen är "down" till denna lägenhet.

Om inte jag får internet idag så skulle tydligen en tekniker komma ut.

Är detta normalt eller är det något som behöver göras i fastigheten?
Citera
2021-08-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JUSK99
Halloj!

Routern har kommit men så när jag kopplar nätverkskabeln från fiberuttaget till WAN porten så händer ingenting. Det är helt svart.

Jag har varit i kontakt med Telia support som säger att det kan ta upp till 48 timmar innan fibern kommer igång, även om bredbandet är aktiverat. De säger också att de ser att fiberanslutningen är "down" till denna lägenhet.

Man måste slå på ljuset i fibern för att det ska funka. Har de gjort det, så kanske din CPE måste bytas. Eller om det räcker med att byta SFP modulen. Det händer ibland.
Senast redigerad av mezzox 2021-08-08 kl. 12:57.
Citera
2021-08-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Man måste slå på ljuset i fibern för att det ska funka. Har de gjort det, så kanske din CPE måste bytas. Eller om det räcker med att byta SFP modulen. Det händer ibland.

Tack för svar!

Fast det var rena kinesiskan för en bondpöjk som mig

Slå på ljuset, är det något som fastighetsägaren måste göra eller görs det per automatik när Telia aktiverar fibern?
Citera
2021-08-08, 13:39
Medlem
Citat:
Halloj!

Beskrivning finns här hur du kopplar in fiber.

KOPPLA IN DITT BREDBAND
Här får du hjälp med att koppla in ditt nya bredband. Vilken typ av uppkoppling har du?

https://www.telia.se/privat/support/...ort_kopplainbb

https://www.telia.se/privat/support/...band-via-fiber
Citera
2021-08-08, 13:46
Medlem
DonaldTrummps avatar
Jag beställde Telia Bredband via fiber till 1/10-19. Det tog ca 2 veckor innan jag verkligen hade det igång. Jag trodde att det automatiskt sprallade igång från den datum det var beställt men så var det ju inte. Telia beställde det internt för igångsättning den datumen men beställningen hamnar i en kö och aktiveras efterhand. Däremot hade dom jag pratade med på Telias kundtjänst ingen aning om att det fungerade som det fungerade utan tyckte det var väldigt konstigt att det inte var igång från 1/10. Många samtal innan någon upplyst person på kundtjänst talade om att det pga. hög arbetsbelastning tog ett tag innan aktivering. CirkusTelia. Men efter en trög start har det fungerat bra sen.

Mike Gates
Citera
2021-08-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Beskrivning finns här hur du kopplar in fiber.

KOPPLA IN DITT BREDBAND
Här får du hjälp med att koppla in ditt nya bredband. Vilken typ av uppkoppling har du?

https://www.telia.se/privat/support/...ort_kopplainbb

https://www.telia.se/privat/support/...band-via-fiber

Hej, tack för svar!

Jag har en Smart WiFi router. Har gjort rätt inkoppling enligt Telia själva.

Såg dock att det fanns en app som hette Telia Smart WiFi. Den appen hittar jag dock inte i Google Play.
Citera
2021-08-08, 15:24
Medlem
Citat:
Hej, tack för svar!

Jag har en Smart WiFi router. Har gjort rätt inkoppling enligt Telia själva.

Såg dock att det fanns en app som hette Telia Smart WiFi. Den appen hittar jag dock inte i Google Play.

Googla

app telia smart wifi google play

Jag har hittat här

Läs också under beskrivning

https://www.telia.se/privat/bredband...smart-wifi-app
Senast redigerad av Braskamin58 2021-08-08 kl. 15:33.
Citera
2021-08-08, 16:57
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Tänk på att vissa lägenheter har två väggdosor med uttag, varav den ena bara är länkad (så att säga) till den andra. Bara ett uttag i en av dem är inkommande.
Citera
2021-08-10, 07:49
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Fast det var rena kinesiskan för en bondpöjk som mig

Slå på ljuset, är det något som fastighetsägaren måste göra eller görs det per automatik när Telia aktiverar fibern?

Det gör Telia, fastighetsägaren har ingenting med det att göra. Kallas förmodligen också för att "aktivera" . CPEn är den dosa du har i din lägenhet och ibland går dom sönder (som all elektronik) och kan behöva bytas ut. Jag har varit med om det vid några tillfällen faktiskt. DET däremot, kan det vara fastighetsskötaren som gör. (ja, jag har varit med om det också)
Citera
2021-08-10, 08:11
Moderator
BlueSwedes avatar
Är inte denna diskussionen lite snett ute?
Fiber går väl inte till varje lgh?
Fiber går till "huset", där det sen delas i en switch eller liknande och distribueras till lägenheterna via ethernetkabel. I det uttaget kopplar man in sin router.

För att detta ska fungera, så måste porten på switchen i huset aktiveras och det följer säkert en procedur som beskrivits ovan, dvs det kan ta en "stund"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in