Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Nu har jag fått inkassokrav från alektrum group , har varit bortrest i över 7 veckor och det är förrens jag kom hem att det var 2021-08-01 som det skulle betalas in och har nu betalat in skulden till dem.
Om vi ponerar att de har skickat ärendet till kronofogden, får man en betalningsanmärkning omgående eller hur ligger det till? Jag har alltså just nu betalat och om ärendet skickas dit bör det se att det har kommit in pengar på måndag. Kommer även att ringa till företaget.
Det jag har förstått är att det krävs att kronofogden begär en summa och betalar man den samma dag borde det vara lugnt. Vet inte riktigt hur kronofogden fungerar och hur de arbetar.
Har du ingen tidigare historik så kommer en eventuell betalningsanmärkning vara dold i systemet, det är väl just för sådana här situationer man har det systemet?
Tror dock inte det hinner gå så långt om pengarna kommer in på måndag!
Edit:
"Sekretessbeläggning av betalningsanmärkningar
Har du fått en betalningsanmärkning så finns informationen kvar i tre år. Vad som däremot kan hända är att Kronofogden sekretessbelägger informationen. Då får inte kreditupplysningsföretagen lämna ut information om betalningsanmärkningen. Betalningsanmärkningen försvinner inte men den förblir osynlig. Du kan inte ansöka om sekretessbeläggning utan det är något som sker automatiskt om följande tre villkor är infriade:
Det är den första registrerade betalningsanmärkningen du fått de senaste två åren.
Skulden har betalats i sin helhet och är återkallad av gäldenären.
Sekretessbeläggningen gäller bara så länge ingen ny betalningsanmärkning registreras."
https://lanapengar.expressen.se/beta...m%C3%A4rkning?