Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-07, 20:01
Medlem
Nu har jag fått inkassokrav från alektrum group , har varit bortrest i över 7 veckor och det är förrens jag kom hem att det var 2021-08-01 som det skulle betalas in och har nu betalat in skulden till dem.

Om vi ponerar att de har skickat ärendet till kronofogden, får man en betalningsanmärkning omgående eller hur ligger det till? Jag har alltså just nu betalat och om ärendet skickas dit bör det se att det har kommit in pengar på måndag. Kommer även att ringa till företaget.

Det jag har förstått är att det krävs att kronofogden begär en summa och betalar man den samma dag borde det vara lugnt. Vet inte riktigt hur kronofogden fungerar och hur de arbetar.
Citera
2021-08-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Nu har jag fått inkassokrav från alektrum group , har varit bortrest i över 7 veckor och det är förrens jag kom hem att det var 2021-08-01 som det skulle betalas in och har nu betalat in skulden till dem.

Om vi ponerar att de har skickat ärendet till kronofogden, får man en betalningsanmärkning omgående eller hur ligger det till? Jag har alltså just nu betalat och om ärendet skickas dit bör det se att det har kommit in pengar på måndag. Kommer även att ringa till företaget.

Det jag har förstått är att det krävs att kronofogden begär en summa och betalar man den samma dag borde det vara lugnt. Vet inte riktigt hur kronofogden fungerar och hur de arbetar.

När det kommer till Korofogden har Du fått en betalningsanmärkning. Det är myckeyt lättare att få avbetalningsplan med inkassoföretaget och betaningsanmärkning såväl som utmätning kan undvikas.

Kontakta den som sänt räkningen.
Citera
2021-08-07, 20:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Har du ingen tidigare historik så kommer en eventuell betalningsanmärkning vara dold i systemet, det är väl just för sådana här situationer man har det systemet?

Tror dock inte det hinner gå så långt om pengarna kommer in på måndag!

Edit:

"Sekretessbeläggning av betalningsanmärkningar
Har du fått en betalningsanmärkning så finns informationen kvar i tre år. Vad som däremot kan hända är att Kronofogden sekretessbelägger informationen. Då får inte kreditupplysningsföretagen lämna ut information om betalningsanmärkningen. Betalningsanmärkningen försvinner inte men den förblir osynlig. Du kan inte ansöka om sekretessbeläggning utan det är något som sker automatiskt om följande tre villkor är infriade:

Det är den första registrerade betalningsanmärkningen du fått de senaste två åren.
Skulden har betalats i sin helhet och är återkallad av gäldenären.
Sekretessbeläggningen gäller bara så länge ingen ny betalningsanmärkning registreras."

https://lanapengar.expressen.se/beta...m%C3%A4rkning?
Senast redigerad av sucuk 2021-08-07 kl. 20:09.
Citera
2021-08-07, 20:07
Medlem
xposures avatar
Det är nog ingen fara!
Ring dem på måndag och förklara läget för säkerhetsskull!
Det kan dock hända att du får betala dröjsmålsränta på ett par hundra.
Citera
2021-08-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Det är nog ingen fara!
Ring dem på måndag och förklara läget för säkerhetsskull!
Det kan dock hända att du får betala dröjsmålsränta på ett par hundra.

Jo och just nu skiter jag om jag måste betala 500 sek extra, bara jag inte får betalningsanmärkning.

Däremot såg jag att jag har 82/100 i någon kreditspoäng av dem via Kivra, så kanske det är så att de har gått in och dragit bort poäng.
Citera
2021-08-07, 20:38
Medlem
kollade upp mig själv på ratsit, ingen betalningsanmärkning
Citera
2021-08-07, 20:46
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Du får ingen betalningsanmärkning bara för att dom skickar det till KFM, det får du först när KFM fastslagit skulden och du inte betalar ändå.
Citera
2021-08-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
När det kommer till Korofogden har Du fått en betalningsanmärkning.

Nej, det stämmer inte.
Citera
2021-08-07, 21:32
Medlem
Citat:

Du kan vara lugn. Just nu ligger det hos inkasso. Du får säkert en eller tom 2 påminnelser (med avgift) sen om det skickas till fogden får du först ett krav från dem på summan + fogdens avgift som ligger på 500 kr. Betalar du inte den, då blir det prick.
Sov gott

Edit. 500kr var fogdens avgift för några när jag gjorde nåt liknande som du, beställde en sak på faktura som jag totalt glömde av sen reste jag iväg och när jag kom hem låg ett krav från fogden, som tur var hann jag betala den innan jag fick en prick.
Senast redigerad av LindaMertz 2021-08-07 kl. 21:39.
Citera
2021-08-07, 23:05
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
När det kommer till Korofogden har Du fått en betalningsanmärkning.

Möjligt att det funkar så hos Korofogden men inte hos Kronofogden så varför du uttalar dig är oklart.

Som mest kan TS få betala lite mer ränta och nån fakturaavgift. Om jag vore TS skulle jag dock ringa både inkassobolaget och fogden, inte Korofogden alltså, på måndag och följa upp så att det inte blir några missförstånd.

TS kan vara lugn.
Citera
2021-08-08, 23:12
Medlem
miikoss avatar
Om du är en juridisk person så får du betalningsanmärkning när en ansökan om betalningsföreläggande har kommit in till Kronofogden.

Men om du är en fysik person så kan kreditupplysningsbolagen endast meddela betalnningsanmärkning efter ett utslag om betalningsanmärkning.

Så det beror främst på om du ett AB, handelsbolag osv har fått skulden eller du som privatperson.
Senast redigerad av miikos 2021-08-08 kl. 23:14.
Citera
2023-02-26, 20:22
Medlem
Men är det inte så att det beror på företag? Vet att jag har glömt att betala på mitt kreditkort i fem veckor och fick ett sms att jag skulle ringa dem och vi löste det där.

Kan uppenbarligen göra avbetalningar.på Klarna med mera så gissar på att allt är lugnt. Men dålig uc verkar jag ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in