• 5
  • 6
2021-08-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Med överpriset i BMW-fallet menar jag att BMW-handlaren hade fått betydligt mindre om BMW-köpare vågade köpa mer direkt av säljarna på blocket. BMW på blocket tar samma pris för min X3 3.0 2019 450k som jag betalade när jag köpte den ny av en BMW-handlare. Någon bluffar helt enkelt.

Nej, ser ingen bluff i det. En handlare måste rimligtvis hålla en högre prisnivå än privatsäljare. Sedan sällan nypris är samma som salupris begagnat, men ser inte vad som skulle vara bluff för den skull. Vi har fri prissättning generellt i Sverige, tämligen få undantag.
Citera
2021-08-09, 09:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, ser ingen bluff i det. En handlare måste rimligtvis hålla en högre prisnivå än privatsäljare. Sedan sällan nypris är samma som salupris begagnat, men ser inte vad som skulle vara bluff för den skull. Vi har fri prissättning generellt i Sverige, tämligen få undantag.
Det stämmer inte. Om du läser i någon Rolex-tråd så ser du att exklusiva klockmärken bestämmer ett högt överpris, samma i hela världen, som alla handlare måste ta. Den som inte tar exakt det priset tappar sin licens. Jag tror BMW har ett liknande koncept med överdrivna blocket-priser, för att göra nyare BMW mer attraktiva.
Citera
2021-08-09, 09:37
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Om du läser i någon Rolex-tråd så ser du att exklusiva klockmärken bestämmer ett högt överpris, samma i hela världen, som alla handlare måste ta. Den som inte tar exakt det priset tappar sin licens. Jag tror BMW har ett liknande koncept med överdrivna blocket-priser, för att göra nyare BMW mer attraktiva.
Har ingen aning om hur det fungerar med klockor, för begagnade bilar vore det inte möjligt. Nya bilar kan det ligga annorlunda till för, ofta tillverkas de inte på konfektion numera (asiatiska verkar dock göra det), så en bil finns inte till innan den är beställd. Mercedes har sedan en tid gått in för att hålla samma priser i Sverige oavsett var den köps, detta sker genom att generalagenten är säljare och de som tidigare varit återförsäljare numera kallas "agenter", de förmedlar köpet och får betalt för det från generalagenten.

Att ha "överpriser" på begagnat skulle snabbt resultera i "överlager"!
Citera
2021-08-09, 09:47
Medlem
Citat:

Egentligen kan överpriser endast uppstå vid en monopolsituation eller när någon form av prisreglering förekommer. Vi har ju haft perioder av prisstopp, men det var flera decennier sedan nu.

Att fastställa ett pris som alla åf måste hålla strider mot konkurrenslagstiftningen, marknadsföring som sker från importör eller generalagent innehåller aldrig ett fast pris, oftast någon form av rekommenderat pris eller inget pris alls. Detta har man å andra sidan kommit runt genom att låta åf bli agenter, men är ett system som knappast kommer att bli vanligt på annat än objekt som säljs till priser på några hundratusen och uppåt. Generalagenter eller motsvarande har knappast möjlighet eller intresse av att agera formell säljare på "småsaker".
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in