2021-08-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tror att du egentligen menar högre respektive lägre prisklasser, inte dyrare/billigare bilar. Det är även det med viss begränsning, de som betingar ett pris från 150' och uppåt (kanske även lägre än så) är svåra att sälja privat, detta både orsakat av den lagstiftning som gör inköp från handlare betydligt säkrare (om du själv är privatperson), men även att många låter handlaren förmedla finansiering också. Å andra sidan har Blocket allt mer börjat att domineras av just handlarannonser, så utbudet privat kan vara väl inskränkt.

Som med allt gäller det att hitta rätt köpare och med billiga bilar så får du ett hav av köpare, men de flesta är fel köpare.
Ja det verkar som att bilfirmor börjar bli bra på att snappa upp bilar som kan vara värda något. sett ett par extremt fina 240 volvos som stod inne hos ett par bilfirmor som de fått tag i för inte länge sedan. en hade gått enbart 500 mil, såg ut som den nyss rullat ut från fabriken, den var inte speciellt billig heller, en bit över 100 minns jag att de ville ha.
Citera
2021-08-07, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Som med allt gäller det att hitta rätt köpare och med billiga bilar så får du ett hav av köpare, men de flesta är fel köpare.
Ja det verkar som att bilfirmor börjar bli bra på att snappa upp bilar som kan vara värda något. sett ett par extremt fina 240 volvos som stod inne hos ett par bilfirmor som de fått tag i för inte länge sedan. en hade gått enbart 500 mil, såg ut som den nyss rullat ut från fabriken, den var inte speciellt billig heller, en bit över 100 minns jag att de ville ha.

Där är det negativ värdeminskning!

Det finns ju vissa som köper nya bilar, men inte använder bilarna, de ställ undan för att kanske passa in i eget museum eller åt någon i kommande generation. Ibland kommer sådana ut på marknaden ändå, oftast när ursprunglige ägaren gått bort.
Citera
2021-08-07, 10:45
Medlem
Citat:

Det finns ju vissa som köper nya bilar, men inte använder bilarna, de ställ undan för att kanske passa in i eget museum eller åt någon i kommande generation. Ibland kommer sådana ut på marknaden ändå, oftast när ursprunglige ägaren gått bort.

allt bil ägande utan ett fåtal undantag är negativt för plånboken
Citera
2021-08-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
allt bil ägande utan ett fåtal undantag är negativt för plånboken
Visst, sällan några investeringsobjekt. De kan förstås generera vinst indirekt genom den nytta bilen gör, men bruksbilar som stiger i värde tillhöra de färre.
Citera
2021-08-08, 21:35
Medlem
KingsBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja ha, jag tolkade det som att du i satsen "och annat patrask" syftade på just prutare och då underförstått beskrev prutare som patrask.

Vad har då "annat" för betydelse i din text? Varför skrev du inte bara "prutare och patrask"?
Och varför vill du i så fall slippa prutare om du inte har något mot prutning?

Ok, Jag kanske skulle ha skrivit så för att undvika att klumpa ihop dem?

Prutare för mig = person som försöker förhandla ner priset innan den sett varan. Ibland ens innan den har läst hela annonsen och försöker sänka priset med hänsyn av saker som redan tagits upp.

En köpare som kommer på plats och inspekterar och vill förhandla om priset p.g.a. saker som kanske inte stått i annonsen eller annat är däremot en seriös köpare. D.v.s. ej en prutare.

Känns skillnaden acceptabel?
Citera
2021-08-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
Ok, Jag kanske skulle ha skrivit så för att undvika att klumpa ihop dem?

Prutare för mig = person som försöker förhandla ner priset innan den sett varan. Ibland ens innan den har läst hela annonsen och försöker sänka priset med hänsyn av saker som redan tagits upp.

En köpare som kommer på plats och inspekterar och vill förhandla om priset p.g.a. saker som kanske inte stått i annonsen eller annat är däremot en seriös köpare. D.v.s. ej en prutare.

Känns skillnaden acceptabel?

Visst, men din definition är knappast allmängiltig. Om jag på plats anser att bilen har brister som inte varit uppenbara via annons så det som då sker är just prutning. Den typ av prutning man givetvis måste påräkna. Sättet att undvika det är att sälja bilen på auktion.
Citera
2021-08-09, 03:00
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

https://teknikensvarld.se/nyheter/vo...50-000-kronor/

De där var nog ett extremt fall . .

Just nu ligger de en för 118.000 kr på blocket med 17000 mil på mätaren .

Extrema lågmilare finns ju men de är så pass ovanliga . Jag har även en som rullat strax över 20000 mil vilket får ses som lågt
Citera
2021-08-09, 09:00
Medlem
Citat:
Visst, men din definition är knappast allmängiltig. Om jag på plats anser att bilen har brister som inte varit uppenbara via annons så det som då sker är just prutning. Den typ av prutning man givetvis måste påräkna. Sättet att undvika det är att sälja bilen på auktion.

Problemet är väl om priset redan är säg 50% av marknadspris så kommer ”prutaren” vilja få ner priset ännu mer med hänvisning till exempel slitna däck. Finns hos prutaren bara etr behov att få ner priset ytterligare. Inget annat.
Citera
2021-08-09, 09:09
Medlem
Paris24s avatar
Jag sålde min BMW X3 2017 för 2 år sedan på blocket 329.000 kr. Jag fick ett enda privat svar, men det räckte ju, fick i princip det priset. Ska sälja min nuvarande X3 om 2 månader tänkte ta 395K, ska bli spännande att se hur det går. Kan inse problemen på den nivån, människor är så misstänksamma nuförtiden, det måste till en nästan naiv vanlig svensk snål gubbe med hög lön för att göra det köpet. Men han sparar 50k jämfört med handeln. BMW-handlarna cashar hem otroliga överpriset pga svenskens rädsla att köpa nyare BMW på blocket.
Citera
2021-08-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Problemet är väl om priset redan är säg 50% av marknadspris så kommer ”prutaren” vilja få ner priset ännu mer med hänvisning till exempel slitna däck. Finns hos prutaren bara etr behov att få ner priset ytterligare. Inget annat.
Förvisso, men det gäller ju även om bilen inköps hos handlare. Vilken respons som erhålls på prutningsförsöken är ju en annan sak.

Nu är det sällan så lätt att fastställa marknadspris på en bil som varit med i exempelvis tio år eller mer, enklare på de som just kommit upp i tre år då det sällan är så mycket avvikelse på skickat då.

De prutningsförsök som är minst önskvärda av säljare är givetvis de som inte relaterar till någon brist på bilen och dessutom de som är just halva priset av vad som begärts (säljare är sällan så fel ute så att det senare kan vara motiverat).

På sitt sätt är auktion nog den bästa metoden att sälja begagnade bilar, men för dylika i de lägsta prisklasserna är det sällan ett alternativ eftersom försäljningskostnaderna blir för höga. På en auktion har ju köparen bestämt vad denne vill betala, är detta inte i närheten av vad säljaren förväntat sig blir det ändå ingen affär, men säljaren slipper att diskutera med spekulanter om priset.
Citera
2021-08-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag sålde min BMW X3 2017 för 2 år sedan på blocket 329.000 kr. Jag fick ett enda privat svar, men det räckte ju, fick i princip det priset. Ska sälja min nuvarande X3 om 2 månader tänkte ta 395K, ska bli spännande att se hur det går. Kan inse problemen på den nivån, människor är så misstänksamma nuförtiden, det måste till en nästan naiv vanlig svensk snål gubbe med hög lön för att göra det köpet. Men han sparar 50k jämfört med handeln. BMW-handlarna cashar hem otroliga överpriset pga svenskens rädsla att köpa nyare BMW på blocket.

Som vanligt gäller att handlarens priser inte är överpriser så länge som bilarna går att sälja för begärt pris. Med överpris förblir objektet istället osålt och priset måste förr eller senare justeras, verkar inte som det finns något påtagligt problem att sälja nyare begagnade bilar i nuläget.
Citera
2021-08-09, 09:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Som vanligt gäller att handlarens priser inte är överpriser så länge som bilarna går att sälja för begärt pris. Med överpris förblir objektet istället osålt och priset måste förr eller senare justeras, verkar inte som det finns något påtagligt problem att sälja nyare begagnade bilar i nuläget.
Med överpriset i BMW-fallet menar jag att BMW-handlaren hade fått betydligt mindre om BMW-köpare vågade köpa mer direkt av säljarna på blocket. BMW på blocket tar samma pris för min X3 3.0 2019 450k som jag betalade när jag köpte den ny av en BMW-handlare. Bluffpriser helt enkelt. Jag kan tänka mig att de betalar 350 k in och behöver alltså 100k i marginal. För en bil? Snacka om att de måste ligga länge på bilarna, istället för att sänka priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in