2021-08-05, 17:03
Medlem
Nu, 10 år innan jag vill gå i pension, tänker jag så här:
Lägg undan likvida medel som täcker två års konsumtion. Gör det 2-3 år innan pensionen.
Övriga pensionspengar läggs i billiga indexfonder.
Ta ut 4% de år marknaden går bra. Övriga år använd de likvida medlen.
Fyll på de likvida medlen de år marknaden går bra.
Då skulle man väl undvika att bli påverkad av en nedgång på marknaden allt för mycket.

Nån som har kört på den modellen?
Citera
2021-08-05, 20:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakron
Nu, 10 år innan jag vill gå i pension, tänker jag så här:
Lägg undan likvida medel som täcker två års konsumtion. Gör det 2-3 år innan pensionen.
Övriga pensionspengar läggs i billiga indexfonder.
Ta ut 4% de år marknaden går bra. Övriga år använd de likvida medlen.
Fyll på de likvida medlen de år marknaden går bra.
Då skulle man väl undvika att bli påverkad av en nedgång på marknaden allt för mycket.

Nån som har kört på den modellen?

Nix men ungefär hur mycket pengar kommer du spara ihop själv till din pension? Runt 1,5 miljoner rekomenderar jag.
Citera
2021-08-05, 21:51
Medlem
Bor inte i Sverige så det går inte att direkt jämföra, men visst kommer vi att ha motsvarande 1,5 miljoner SEK, och mer därtill får vi hoppas.
Citera
2021-08-05, 22:07
Medlem
Att sitta på 2 års kontanter är kanske inte optimalt. Du har i princip byggt en lågriskportfölj med massa kontanter som minskar i värde med inflation. Är enda anledningen till att sitta på kontanter för att slippa sälja i börsnedgång så kan du istället belåna din portfölj när du behöver och den betala tillbaka lånet när marknaden går upp. Då slipper du sitta på kontanter i flera år för att slippa sälja i nedgång.

Om börsen går upp mer än den går ned så tjänar du mer på att sälja i nedgång än att inte köpa aktier i första taget.
Citera
2021-08-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Att sitta på 2 års kontanter är kanske inte optimalt. Du har i princip byggt en lågriskportfölj med massa kontanter som minskar i värde med inflation. Är enda anledningen till att sitta på kontanter för att slippa sälja i börsnedgång så kan du istället belåna din portfölj när du behöver och den betala tillbaka lånet när marknaden går upp. Då slipper du sitta på kontanter i flera år för att slippa sälja i nedgång.

Om börsen går upp mer än den går ned så tjänar du mer på att sälja i nedgång än att inte köpa aktier i första taget.

Du har en poäng där. Dock, det är kanske möjligt att ha likvida medel som inte direkt är kontanter.
Om det är en lågriskportfölj eller ej beror också på hur stor del av hela pensionsbeloppet de likvida medlen utgör.

Edit: Kollade precis upp belåning av portföljer och det verkar rätt rimligt. Tack för tipset!
Senast redigerad av pakron 2021-08-05 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in