• 1
  • 2
2021-08-05, 12:19
Medlem
ormbitens avatar
Gjorde en beställning av en bildel från England för första gången sedan dom gick ur EU och självklart förstod jag ju att jag kommer att få betala tull och moms på min beställning...

Idag plingade det till i mobilen och ett SMS med följande text.

"Ditt DHL paket från **** är nu införtullat och dina importavgifter uppgår till 1346 kr.
Betala dina importavgifter genom att klicka på den säkra länken i detta meddelande.
Länken är giltig i två dagar."

Jag satt och käkade när SMS:et kom så jag tänkte att jag fixar det när jag har ätit klart...

Tio minuter senare ringer det på ytterdörren och där står DHL för att överlämna min beställning...
Snubben säger att han har ett paket till "Mitt namn" och så överlämnar han det... Ingen underskrift eller något från min sida... Bara tack och hej...

Jag finner det ju en smula underligt att jag fick paketet innan tull och moms är inbetalat...

Vad händer nu om jag inte klickar på betalningslänken i SMS:et?
SMS:et behöver ju inte ens ha kommit fram till mig...

Dimper det då ned något fakturakrav i brevlådan istället om några dagar??
Citera
2021-08-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Gjorde en beställning av en bildel från England för första gången sedan dom gick ur EU och självklart förstod jag ju att jag kommer att få betala tull och moms på min beställning...

"Ditt DHL paket från **** är nu införtullat och dina importavgifter uppgår till 1346 kr.
Betala dina importavgifter genom att klicka på den säkra länken i detta meddelande.

Jag satt och käkade när SMS:et kom så jag tänkte att jag fixar det när jag har ätit klart...

Tio minuter senare ringer det på ytterdörren och där står DHL för att överlämna min beställning...
Snubben säger att han har ett paket till "Mitt namn" och så överlämnar han det... Ingen underskrift eller något från min sida... Bara tack och hej...

Jag finner det ju en smula underligt att jag fick paketet innan tull och moms är inbetalat...

Kan vara ett bluff sms. Vänta på en påminnelse annars kontakta tullen.
Citera
2021-08-05, 12:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo

Nja det hade ju varit underligt om det kom ett bluff sms där det står samma kollinummer som på det levererade paketet...
Citera
2021-08-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo

Jag får ofta konstiga mejl med DHL eller andra transportörer som avsändare - skillnade är att dette sms samanfaller med TS beställning.
Citera
2021-08-05, 13:02
Medlem
ormbitens avatar
Googlade runt lite och det verkar som att DHL skickar en faktura om betalningen inte sker via länken.

DHL verkar utnyttja någon tullkredit hos tullverket istället för så som Posten gör... Hos Posten är det betalning innan man får paketet.

Nåja.. Det är väl bara att betala och se lycklig ut.
Citera
2021-08-05, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Har du kontaktat de som skickade föremålet?
Citera
2021-08-05, 13:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Har du kontaktat de som skickade föremålet?

Nej inte annat än vid beställningen.
Citera
2021-08-05, 14:11
Medlem
Är det inte så enkelt att DHL skickar ett par påminnelser och sedan går ärendet till kronofogden?
Citera
2021-08-05, 15:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Är det inte så enkelt att DHL skickar ett par påminnelser och sedan går ärendet till kronofogden?

Så kan det mycket väl vara... Ja det är nog bäst att betala.

Sen kan man ju på sätt och vis tycka att det är konstigt att DHL tar för givet att ett SMS kommer fram.
Och även konstigt att dom förlitar sig på betalning i efterhand. Måste ju finnas en kreditrisk där..?
Citera
2021-08-05, 15:49
Medlem
Risken är väl att de lämnar det vidare till inkasso om du inte betalar samt sen vidare till kronokalle. Det kommer då bli avsevärt dyrare än vad det är nu. Det är ju trots allt staten som vill ha betalt och de efterskänker inget. Det är väl därtill Postnord som administrerar allt och för det tar de ordentligt betalt.

Men varför beställa ifrån UK, var det nödvändigt, fanns det alternativ inom EU? Jag hade ett liknande läge för någon månad sedan med en mc-grej. Höll på att lägga en beställning men upptäckte att samma företag även hade butik i Frankrike. Priset var t.o.m. något lägre i Frankrike. Googlade även runt om vad som gällde då UK lämnat EU osv. La beställningen i det franska företaget och allt blev både billigare och säkrare.

Det finns ju mängder med butiker inom EU. Alla säljer inte till utlandet men många gör det. Många har även frakt inom EU inkl i priset vid ett visst värde.
Citera
2021-08-05, 16:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Risken är väl att de lämnar det vidare till inkasso om du inte betalar samt sen vidare till kronokalle. Det kommer då bli avsevärt dyrare än vad det är nu. Det är ju trots allt staten som vill ha betalt och de efterskänker inget. Det är väl därtill Postnord som administrerar allt och för det tar de ordentligt betalt.

Men varför beställa ifrån UK, var det nödvändigt, fanns det alternativ inom EU? Jag hade ett liknande läge för någon månad sedan med en mc-grej. Höll på att lägga en beställning men upptäckte att samma företag även hade butik i Frankrike. Priset var t.o.m. något lägre i Frankrike. Googlade även runt om vad som gällde då UK lämnat EU osv. La beställningen i det franska företaget och allt blev både billigare och säkrare.

Det finns ju mängder med butiker inom EU. Alla säljer inte till utlandet men många gör det. Många har även frakt inom EU inkl i priset vid ett visst värde.

När det gäller Postnord så verkar dom ha ett annat förhållningssätt till tull och moms än vad DHL har.
På Postnords hemsida så står det att dom kräver in betalningen av tull och moms innan paketet levereras och betalar man inte inom 6 dagar skickas paketet tillbaka.

Nej tyvärr fanns det inte att köpa just denna pryl utanför UK då prylen tillverkas i UK av ett företag där som jag beställde direkt ifrån.
Citera
2021-08-05, 16:50
Medlem
Senast jag fick dhl-paket införtullat kom paketet före fakturan. Som på de flesta fakturor stod det något om betalningstid och eventuella vidare åtgärder. Jag betalade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in