Citat:
Ursprungligen postat av
Scramscram
Har ägt en allt från Canon 5d mk 2 till red epic mx.
Några råd:
Ta reda på exakt vilket syfte du har med kameran, vad är ditt behov och hur mycket efterbehandling har du tid/råd att göra.
Har du inget direkt behov för att kontrollera skärpedjup, så räcker det med en gopro hero 9.
Men ärligt talat hade jag använt en iPhone 12 PRO max för sociala medier.
Ärligt talat så vill du undvika utrustning som kräver tid för postbehandling, det är inte vört det om du inte gör musikvideos/film där behovet för cc eller vfx.
Stirra dig inte blind på upplösning, flesta tittar på video i sina mobiler, 1080p är fortfarande en standard för uppspelning, vem slösar data på att spela upp tex 4K på bussen.
”Sjukt bra bild” är att du har kontroll på efterbehandling och förstå komprimerande effekter. Något du lär dig med flera år av editering, du måste älska att skapa 100 olika resultat och jämföra dem, analysera varför något val blev bättre än det andra. Det är en konstform i slutändan.
Tänk på att innehållet är viktigare än att utrustningen är High end.
Lästa topic igen.
Har du kunder idag? Om inte, flesta ”små” restauranger etc, blir approchade av sånna som mig som sitter på tung utrustning och bagage av tidigare jobb. Som gör proffsjobb för gratis måltider, skumpa. (Detta var något jag sysslade med för många år sedan)
Men jag la ner den biten eftersom de flesta vill hantera sina sociala medier på egen hand och har därmed större kontroll och kan uppdatera saker oftare och mer. Seriöst, en iPhone ger brutalt bra resultat och du behöver inte betala någon för resultatet.
Inte ute efter att krossa några drömmar, men detta har blivit passé.
Tack, du dödar absolut inga drömmar.
Nu var jag kanske lite otydligt, tanken är inte att bara gå till restaurang ta bilder åt dom och få nån peng. Jag gör det även mer som hobby där jag tänkte starta egen portfölj.
Jag började redan med iphone när instagram lanserades, dumt nog fortsatte jag inte men jag tänkte jag vill fortsätta jaga den drömmen. Har vänner som är mäklare och har företag som jag kan hjälpa och även få liten slant vid sidan av mitt "riktiga" jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Foto: produkter och köpråd --> Filmproduktion
/Moderator
Hej, tycker du borde vänta med att flytta lite.
"men ska också fungera för foton." Jag kommer fotografera också men borde kanske vara lite mer tydlig?