• 1
  • 2
2021-08-05, 12:56
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokern.ger.er.allt
Tjena!

Tänkte börja reflektera över mitt liv. Men behöver veta mer hur man gör och vad det innebär. Hur vet man att man gör rätt?

Jag har varit med om väldigt mycket i mitt liv. Jag har bland annat suttit i Grekiskt fängelse, crashat bilar, varit efterlyst, åkt ambulans helikopter, varit förlamad i en vecka på intensiven, legat i respirator i 3 veckor, haft drogmissbruk, inlåst på psyket och massa skit.

Efter en ordentlig resa I livet så börjar jag bli psykiskt frisk då jag mått dåligt innan. Men vissa grejjer e rätt tunga, jag brukar mest skratta åt allt då allt e så sjukt/absurt.

Så för att kunna få ro i sinnet så har jag kommit fram till att jag nog måste bearbeta det som oroar sinnet. Oron tror jag är skapad för att jag flytt från mitt förflutna.

Har någon tips på hur man bearbetar och reflekterar över sitt liv?

Ska man bara tänka på skiten som hänt eller?

Gör en utredning hos en psykolog. Att få en diagnos som man kan behandla är en viktig del i sitt tillfrisknande. Det blir lättare att bearbeta när vet vad som är fel.
Citera
2021-08-05, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Ska du börja reflektera eller bearbeta?

Vad är skillnaden?
Citera
2021-08-05, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Gör en utredning hos en psykolog. Att få en diagnos som man kan behandla är en viktig del i sitt tillfrisknande. Det blir lättare att bearbeta när vet vad som är fel.

Jag har redan fått massa diagnoser så den biten e redan klar. Det känns bra att veta hur och varför man funkar som man gör men jag kan inte acceptera oron/ångesten som fortfarande e rätt påtaglig vilket gör att jag söker svar tills jag hittar dom.
Citera
2021-08-05, 13:06
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Vad är skillnaden?
Väldigt simpelt att bearbeta. Du går tillbaka till minnet och reflekterar. Det kan ta år för en del. Det är det psykologer gör. Pratar om vad som har hänt men du kan jobba på egen hand och gå tillbaka till minnet om och om igen tills det inte längre är plågsamt eller liknade. En del behöver möta upp någon person som gjort dom illa eller liknade.
Citera
2021-08-05, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Väldigt simpelt att bearbeta. Du går tillbaka till minnet och reflekterar. Det kan ta år för en del. Det är det psykologer gör. Pratar om vad som har hänt men du kan jobba på egen hand och gå tillbaka till minnet om och om igen tills det inte längre är plågsamt eller liknade. En del behöver möta upp någon person som gjort dom illa eller liknade.

Ok, tack för svaret. Då kanske jag har obearbetat skit som skapar oron. Jag får möta det...
Senast redigerad av Jokern.ger.er.allt 2021-08-05 kl. 13:33.
Citera
2021-08-07, 00:48
Medlem
Jane-Ks avatar
Citat:
Tjena!

Tänkte börja reflektera över mitt liv. Men behöver veta mer hur man gör och vad det innebär. Hur vet man att man gör rätt?

Jag har varit med om väldigt mycket i mitt liv. Jag har bland annat suttit i Grekiskt fängelse, crashat bilar, varit efterlyst, åkt ambulans helikopter, varit förlamad i en vecka på intensiven, legat i respirator i 3 veckor, haft drogmissbruk, inlåst på psyket och massa skit.

Efter en ordentlig resa I livet så börjar jag bli psykiskt frisk då jag mått dåligt innan. Men vissa grejjer e rätt tunga, jag brukar mest skratta åt allt då allt e så sjukt/absurt.

Så för att kunna få ro i sinnet så har jag kommit fram till att jag nog måste bearbeta det som oroar sinnet. Oron tror jag är skapad för att jag flytt från mitt förflutna.

Har någon tips på hur man bearbetar och reflekterar över sitt liv?

Ska man bara tänka på skiten som hänt eller?

Att våga möta sig själv och inte fly är svårt om man är programmerad till att göra det och gjort det i flera år. Du måste programmera om din hjärna. Möta dig själv och dina demoner och våga stå kvar där när dom kommer fram och slåss med dom hur tufft det än blir. Gör du så så kommer du med tiden att känna en slags ro i hjärtat, som gör att du blir starkare och kan ta dig fram lättare och på ett bra sätt trots de hinder som kommer o vägen. Ångest kan komma fram hela livet till och från men du måste lära dig hantera den ångesten på ett bra sätt.
Hur du ska slåss med demonerna och dig själv är upp till dig, du måste hitta nåt som passar dig. men vad du än gör så får du inte fly från dig själv. Men du verkar ha självinsikt vilket är bra så du hittar nog de verktyg du behöver.

Balans är också viktigt, själsligt och kroppsligt. Se till att samla energi genom tex bra kost och sömn och träning så att huvudet mår bra så att du kan använda din energi på rätt sätt sen och ta kloka val och ha ork att jobba med det du behöver jobba med. ✌️
Citera
2021-08-07, 19:46
Medlem
Om du tänker på dina tidigare problem kan du lära av dina misstag. Se dem inte som misslyckande, inte att hata dig själv mer, men inse vad som hände. Överväg inte händelserna. Jag tror du behöver lite lugn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in