• 1
  • 2
2021-08-04, 16:37
Medlem
Tjena gänget! Jag känner en chef de cuisine som är lite busig, han stal med sig 2,5 kg fiskfärs (forell) från sin restaurang. Eftersom han jobbar typ hela tiden äter han själva bara snabbmat, så han gav mig alltihopa. Som ni förstår är det här en stor möjlighet, men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Det är sån fin fisk, finhackad. Det är inte som vanlig färs, den är inte mald, utan det är typ små kuber. Vet att på restaurangen gör de någon slags sashimi, det kan jag ju göra 2-3 gånger, men efter det tröttnar man. Vad ska jag göra med resten? Tacksam för tips!
Citera
2021-08-04, 16:40
Bannlyst
Äta upp det?
Citera
2021-08-04, 16:43
Medlem
Sorkpappans avatar
Pytt i panna
Citera
2021-08-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Äta upp det?
Jomen jag vill ju göra nåt gott. Föreställer mig att det finns fler kulturer än den japanska som sysslar med fiskfärs, känner du till nån specifik maträtt/recept?
Citera
2021-08-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkpappan
Pytt i panna
Låter bra. Dock är det väldigt små kuber, mindre än Felix färdiga pyttipanna. Och så känns det lite trist att använda så fin fisk till nåt så vanligt...
Citera
2021-08-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plog-Pelle
Tjena gänget! Jag känner en chef de cuisine som är lite busig, han stal med sig 2,5 kg fiskfärs (forell) från sin restaurang. Eftersom han jobbar typ hela tiden äter han själva bara snabbmat, så han gav mig alltihopa. Som ni förstår är det här en stor möjlighet, men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Det är sån fin fisk, finhackad. Det är inte som vanlig färs, den är inte mald, utan det är typ små kuber. Vet att på restaurangen gör de någon slags sashimi, det kan jag ju göra 2-3 gånger, men efter det tröttnar man. Vad ska jag göra med resten? Tacksam för tips!

pytt i panna eller biffar om det håller ihop.
Citera
2021-08-04, 16:46
Medlem
Sashimi av små kuber? Trodde sashimi var tunt skivad rå fisk, men vad vet jag.

Fisk i tärningar funkar väl bra i soppor och grytor annars.
Citera
2021-08-04, 16:48
Medlem
tokens avatar
Fiskburgare, komplettera gärna med lite laxfärs för smakrik blandfiskfärs!
Citera
2021-08-04, 16:51
Medlem
Du kanske kan göra tacos av den?
Citera
2021-08-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Sashimi av små kuber? Trodde sashimi var tunt skivad rå fisk, men vad vet jag.

Fisk i tärningar funkar väl bra i soppor och grytor annars.
De gör nån slags japansk tartare-grej. Vet inte exakt. Det är dock riktigt små tärningar, soppan blir nog lite väl vattnig
Citera
2021-08-04, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plog-Pelle

En chef som stjäl på jobbet?
Antar att det inte går så bra för krogen han jobbar på.
Vilken jävla horunge till kökschef.
Hoppas han blir påkommen, får sparken och blir polisanmäld.

Det går knackigt för dom flesta restauranger nu utan att någon stjäl ut lagret.
Senast redigerad av cdec 2021-08-04 kl. 17:05.
Citera
2021-08-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
En chef som stjäl på jobbet?
Antar att det inte går så bra för krogen han jobbar på.
Vilken jävla horunge till kökschef.
Hoppas han blir påkommen, får sparken och blir polisanmäld.

On topic - man gör inte sashimi av färs, färsen han stal är gjord på lax, inte forell, och kallas sashimigrade för att den är ok att äta rå.
Du kan göra pastasåser, paté, tartar, kinesiska fiskbullar, laxpspett, laab, kroketter, fylla arancinis, göra en variant av brandade, gratängsås, baka över vitfisk med färsen.
The list goes on and on…
Tack för informativt svar Tror dock att det faktiskt är forell. Men riktigt fina idéer, ska nog göra en jättebatch arancinis.
(Vill försvara min kompis: han är råschysst)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in