2021-08-04, 01:12
Medlem
Just det. Vilket är bäst och varför? För min del lutar det mot en tryckkokare med timer eftersom de flesta även har en slow cooker funktion utan tryck. Men man skulle ju kunna köra på bara en slow cooker vilket blir billigare och enklare.

Så mina frågor är, hur är skillnaden i resultat mellan tryckkokare och en slow cooker? Exempel på rätter:

Chili (självklart med bönor)
Bolognese (med bönor)
Fläsklägg (inga böner i en riktig fläsklägg)

Tänker då på smaker, konsistens mm. Uppenbarligen är tryckkokaren mycket snabbare.
Citera
2021-08-04, 01:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Just det. Vilket är bäst och varför? För min del lutar det mot en tryckkokare med timer eftersom de flesta även har en slow cooker funktion utan tryck. Men man skulle ju kunna köra på bara en slow cooker vilket blir billigare och enklare.

Så mina frågor är, hur är skillnaden i resultat mellan tryckkokare och en slow cooker? Exempel på rätter:

Chili (självklart med bönor)
Bolognese (med bönor)
Fläsklägg (inga böner i en riktig fläsklägg)

Tänker då på smaker, konsistens mm. Uppenbarligen är tryckkokaren mycket snabbare.

Allt det du har räknat upp, ska inte "stressas fram", bör kokas långsamt i minst ett par timmar i gjutjärnsgryta. Men ska man stressa, så är det nog tryckkokare som gäller. Halverar tiden, men blir inte lika gott.
Citera
2021-08-04, 02:13
Medlem
Rammsbergs avatar
Jag använder vanlig kastrull när jag kokar fläsklägg och det brukar bli riktigt gott. Tidigare skribent påpekade att gjutjärnsgryta var att föredra. Får testa det nästa gång.

Kom även ihåg att sila och spara buljongen vid fläskläggskok. Bara att tillsätta vitkål vid lämpligt tillfälle, så blir det en utsökt kålsoppa. Buljongen eller den färdiga soppan kan även frysas en tid.
Citera
2021-08-04, 04:03
Medlem
Andersdamaans avatar
Varför välja? Det finns ju multifunktionella el-grytor nuförtiden!! I denna multikompetenta potta t.e.x så kan du koka både snabbt under tryck eller köra långkok, allt efter vad du vill och/eller vad koken behöver:
https://www.cervera.se/produkt/hamil...kokare-rostfri

Finns flera märken om man snokar runt litet!
Citera
2021-08-04, 10:19
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Allt det du har räknat upp, ska inte "stressas fram", bör kokas långsamt i minst ett par timmar i gjutjärnsgryta. Men ska man stressa, så är det nog tryckkokare som gäller. Halverar tiden, men blir inte lika gott.

Jag har testat båda metoderna och håller definitivt inte med om din slutsats. Tryckkokaren gör det mesta både snabbare och godare. Bolognese blir klart godare. Bönor och linser har mindre tendens att koka sönder. Buljonger blir fylligare.
Exakt vad det beror på vet jag inte, men tryckkokaren arbetar med högre temperatur och ett slutet system. Ingenting går förlorat med ångorna.
Citera
2021-08-04, 10:22
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Nåt in morsa alltid gjorde i tryckkokare var sjömansbiff, klockrent.
Citera
2021-08-04, 20:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag har testat båda metoderna och håller definitivt inte med om din slutsats. Tryckkokaren gör det mesta både snabbare och godare. Bolognese blir klart godare. Bönor och linser har mindre tendens att koka sönder. Buljonger blir fylligare.
Exakt vad det beror på vet jag inte, men tryckkokaren arbetar med högre temperatur och ett slutet system. Ingenting går förlorat med ångorna.

Jag är lite fifty-fifty på det där.. "The Jury is still out" för min del. Brukar laga grytor länge på helgerna och ledig tid när jag har tid. Har tryckkokare också, blir bra resultat även där. Men gillar verkligen att ta exempelvis en "hel söndag" utan att stressa ihjäl varken råvarorna eller mig själv genom att använda klassisk järngryta. Blir som en hobby. Kan säga att när "tryckkokarna kom" på 1950-talet, jämställdes detta motsvarande med vad mikrovågsugn gjorde senare.

(Går att fixa delikat mat även i mikro, speciellt fisk!)

Som sagt, jag är "fifty-fifty". Kan bero på att jag njuter minst lika mycket av matlagningen som jag gör av "uppätandet". Hobby helt enkelt.
Citera
2021-08-06, 15:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jag är lite fifty-fifty på det där.. "The Jury is still out" för min del. Brukar laga grytor länge på helgerna och ledig tid när jag har tid. Har tryckkokare också, blir bra resultat även där. Men gillar verkligen att ta exempelvis en "hel söndag" utan att stressa ihjäl varken råvarorna eller mig själv genom att använda klassisk järngryta. Blir som en hobby. Kan säga att när "tryckkokarna kom" på 1950-talet, jämställdes detta motsvarande med vad mikrovågsugn gjorde senare.

(Går att fixa delikat mat även i mikro, speciellt fisk!)

Som sagt, jag är "fifty-fifty". Kan bero på att jag njuter minst lika mycket av matlagningen som jag gör av "uppätandet". Hobby helt enkelt.

Jag använder tryckkokaren för att jag tycker att resultatet blir bättre. Tidsvinsten spelar sällan någon roll. Det går fortare att laga mat i tryckkokaren, men det går fortfarande inte fort. En oxsvans tar minst två timmar i tryckkokaren. I gryta i ugnen kan man köra över natten. För- och efterarbete blir detsamma. Buljongen blir dock klart bättre i tryckkokaren - på köttet blir det ingen större skillnad.
Citera
2021-08-06, 20:07
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Jag använder tryckkokaren för att jag tycker att resultatet blir bättre. Tidsvinsten spelar sällan någon roll. Det går fortare att laga mat i tryckkokaren, men det går fortfarande inte fort. En oxsvans tar minst två timmar i tryckkokaren. I gryta i ugnen kan man köra över natten. För- och efterarbete blir detsamma. Buljongen blir dock klart bättre i tryckkokaren - på köttet blir det ingen större skillnad.

Det går att tryckkoka med gjutjärnspanna med locket på, endast amatörer som icke behärskar de gamla metoder

Dagens folk har så bråttom med allt att deras smaklökar påverkas av alla kemikalier.

Mvh, Riddaren av gjutjärn!
Citera
2021-08-06, 20:10
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
stå i köket hela dan det låter lite gay. eller du kanske är tjej?

Har läst lite vad du står för, inte mycket att se. Inte ens spegeln ser dig!
Citera
2021-08-09, 19:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Oxsvans på två timmar är betydligt snabbare än när jag kokar oxsvans på cirka 5-6 timmar i järngryta.
Köra gryta "över natten" i ugnen gör jag väldigt ofta!

Enda problemet är väl att jag sover lite "dåligt" då, för jag tänker att jag måste "ner och ösa", dvs något undermedvetet.. Brukar köra "långkok" i vanlig gryta på typ söndagar. Dricka några glas rödvin under tiden. "Chef's perrogative" eller vad Floyd sa en gång i tiden..
Citera
2021-08-09, 21:03
Bannlyst
Jag håller med dig. Varför ska man stressa när man lagar mat. Det är helt onödigt.

Låt det ta den tid det tar och låt smakerna smälta samman!

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in