• 5
  • 6
2021-08-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Du har totalt missförstått vad en golare är. Brottsoffer och vittnen är inte golare.
Jag håller helt med dig, men då resonerar jag ur mänsklig synvinkel. Jag tror vi måste lämna den sfären, när vi diskuterar hur våra rappande gäng tänker. För pratar vi hur golning skall tolkas, så gäller frågan tydligen i Sverige 2021 och då är den annorlunda än på 1900-talet, när Börje och Calle rånade banker.

Gängen tänker inte, utan det är deras instinkter. Instinkter kan inte ändras och därför är en golare alla som är emot dem på minsta lilla sätt. En vargflock ser inte skillnad på människor. De har respekt för människor, då dessa brukar ha överlägsna resurser, men annars är vi mat för dem. Det är exakt samma sak här, och vi har alltmer visat att vi vägrat använda resurserna. Vi är därför alla golare som skall behandlas därefter.
Citera
2021-08-05, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
En golare är nån som anmäler sina kumpaner eller liknande för egen vinning. Kaaaanske nån som är litet för rekorderlig och anmäler allt hur smått det än är.

I alla tre exemplen är det ett brottsoffer där argumentet "golbög" bara verkar finnas till för att dom med mest våldskapital ska få begå brott mot brottsoffren hur dom känner för.

Vi har en snutkår i Sverige. Överlag sköter den sig - ibland inte. Våra lagar är överlag ok. Vissa kanske man kan skita i enligt mig, men ... för ett gemensamt långtidsbygge med lim och god vilja så finns det värre.
Om nån rånar mig, kommer jag ju vilja sätta dit dom.

Jag hajjar heder mellan tjuvar, men att tro att det finns heder mellan tjuven och offret är... litet naivt för att vara ärlig.

En golare är när någon har suttit dit sitt ex för saker han har gjort när en person sjölv har vart med. Och hämtat till exempel droger. Och levt på Dem pengarna lika som Han Men så anmäler en person när det inte går som det ska.
Citera
2021-08-05, 06:46
Medlem
Vad är en golare/golbög?

En golare är kort sammanfattat en kriminell person som på något sätt aktivt bryter mot lagen, alltså begår brott, och på så vis automatiskt blir en måltavla för polis och rättsväsende, och som vid arrestering/gripande bla erbjuder polisen information om andra kriminella och deras illegala verksamhet i utbyte mot någon sorts strafflindring alternativt få sin brottsmisstanke riven och kastad under bordet samt frisläppt.

En golare är alltså den absolut värsta sortens hycklare som går att finna bland samhällets alla medborgare.
En brottsling som begår brott, men som köper sig fri i utbyte emot avgörande information om andra brottslingarns brott.

Situation 1
Det kan vara t ex en Utpressare som utpressar ett tveklöst mindre och svagare Offer som i jämförelse är försvarslös. Utpressaren hotar t ex Offret med döden om personen går till polisen.

Situation 2
Nu blir Utpressare i Sit 1 istället utpressad och blir härmed Offret. Så nu är det ombytta roller där t ex två Torpeder kontaktar Offret (som tidigare själv var Utpressare) och kräver personen på tex cash. Offret här blir då så skräckslaget och handlingsförlamat att personen går till polisen och anmäler Torpederna som hotat vederbörande. I grund och båtten ingen skillnad jämfört mellan Sit 1 och Sit 2.
Citera
2021-08-06, 15:33
Medlem
Så en summering av tråden är att ingen har kunnat definiera en golare. Eller rättare sagt, alla som haft någon koppling till kriminalitet har definierat golare på sitt helt egna sätt. Precis som i alla andra trådar, där ordet diskuterats
Citera
2021-09-02, 14:31
Medlem
st33rs avatar
Jag tycker Golare är en person (X) som ger polis eller andra myndigheter information som gör att de kan straffa Y för ett brott där X inte är ett brottsoffer .

En person som hänger ut sin knarklangare med information som gör att han kan dömas är en golare.

En person som anmäler en person de misstänker sålt droger till deras barn är inte en golare.

Lite gråzon blir det väl om man är involverad i affärer med de man utsätts för brott av .

Typ nån som lånat pengar och inte betalt och blir brutalt misshandlad och hotad med att ”vi ska döda dig och din familj” . Om den inte kan få fram pengar. Vad fan ska den göra då? Låta sig dödas? Det kanske vissa skulle se som att gola. Men det är ju förståeligt om personen golar.
Citera
2025-02-15, 11:45
Bannlyst
https://m.youtube.com/watch?v=glt6Aq...bmRzdHLDtm0%3D

Där har du ett praktexempel på vad en golare är. Han golar ner sina vänner och sina barns mor med i ett försök att minska ner sitt egna straff.
Citera
2025-02-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gislavedomnejd
https://m.youtube.com/watch?v=glt6Aq...bmRzdHLDtm0%3D

Där har du ett praktexempel på vad en golare är. Han golar ner sina vänner och sina barns mor med i ett försök att minska ner sitt egna straff.

Ja jävlar. Dennis vill inte sitta inne en sekund längre än han måste.
Men, pundare som går på sub. Vem gör affärer med en sådan.
När abstinensen kommer efter något dygn på häktet, då går ingen säker.
Citera
2025-02-15, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SemaP
Ja jävlar. Dennis vill inte sitta inne en sekund längre än han måste.
Men, pundare som går på sub. Vem gör affärer med en sådan.
När abstinensen kommer efter något dygn på häktet, då går ingen säker.

Som jag förstått det så gick han inte på något utan han gjorde det här av fri vilja, men sen ångrade sig när han åkte dit att han var beredd att kasta vem som helst för att rädda sig själv.
Citera
2025-02-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gislavedomnejd
Som jag förstått det så gick han inte på något utan han gjorde det här av fri vilja, men sen ångrade sig när han åkte dit att han var beredd att kasta vem som helst för att rädda sig själv.

Eller hur..
Men vad är det för man, hur ska han kunna se sig spegeln på morgonen..
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in