• 1
  • 2
2021-08-03, 22:14
Medlem
irriducibiliis avatar
Vet att detta är en omdiskuterad fråga, med mycket missförstånd.

Då jag rört mig i drogkretsar har jag ofta hört uttrycket, och inte sällan med en tvivelaktigt uppbackad story.

Nu senast hotade jag en respektlös jävel som tog min telefon med att anmäla han, varpå han kontrade med: "då är du golbög!"

Jag svarade att jag är en ostraffad icke brottslig person, och då tittade han med stora ögon på mig och utbrast "nej, men du är en A-lagare!" (Under coronan har jag suttit mycket utomhus och druckit öl).

Tänkte dra några exempel, och vill höra från er vad ni anser.

Exempel 1:
Johan är en ostraffad 20 årig kille, vars enda kriminella historia är offentlig urinering och lite haschrökande (bara eget bruk). Han har Svensson föräldrar och är arbetslös (om det spelar någon roll?).
På väg hem från krogen blir han oprovocerat misshandlad av ett gäng.

Är Johan en golare om han anmäler dom och pratar med polisen?

Exempel 2:
Erik är en 35 årig kille, som är straffad för 10 år sen för våldsamt motstånd, ringa dopingbrott och ringa narkotikabrott.
Under sin gymnasietid sålde han under en kort tid gräs till vänner i liten skala. Han blev aldrig ertappad, och idag är det ett sedan länge preskriberat.

Idag är han en byggarbetare med fru och en dotter, boendes i ett hus.

En natt vaknar han av att ett fönster krossas på övervåningen och han hör hur inbrottstjuvar tar sig in.

Är Erik en golbög om han ringer polisen här?

Exempel 3:
Simon är en arbetslös, drogberoende man i medelåldern som tjänar pengar på att stjäla cyklar, tjuva oxfile i matbutiker och sälja vidare stöldgodset. Har flera domar om narkotika och stölder.
Efter krogen en kväll blir han brutalt rånad av 4 maskerade män och beslutar sig för att anmäla. Är han en golare?

Frågeställning:
Vem eller vilka av personerna i exempel 1-3 är en golare? Motivera!
Citera
2021-08-03, 22:17
Medlem
exempel 3 och möjligtvis nummer 2 om han fortfarande rör sig i gråzonen. Umgås du med kriminella, krökar, gillar deras bilder, kommenterar och slickar röv på sånna och sen råkar illa ut är du golbög om du går till polisen.
Citera
2021-08-03, 22:20
Medlem
Golare är nån som sätter sina kumpaner i klistret t ex för att själv komma undan. Man är inte en golare för att man ringer polisen efter att ens bil blivit stulen.
Citera
2021-08-03, 22:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Golare är nån som sätter sina kumpaner i klistret t ex för att själv komma undan. Man är inte en golare för att man ringer polisen efter att ens bil blivit stulen.
Typ.

I min bok så kan man bara gola om man är misstänkt för ett brott.

Om du och jag rånar en bank och vi båda blir intagna, så kan vi gola varandra, men min bror som inte var med men är av nån anledning kallad till förhör kan inte gola ner någon av oss. Krasst sett alltså.
Citera
2021-08-03, 22:32
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du och jag rånar en bank och vi båda blir intagna, så kan vi gola varandra, men min bror som inte var med men är av nån anledning kallad till förhör kan inte gola ner någon av oss. Krasst sett alltså.

Well - om brodern som du litar på vet om vad ni gjorde och lovat att hålla tyst om det men ändå i förhöret glatt berättar allt om ert bankrån och vart ni gömmer er och pengarna så Landsfiskalen kommer och tar er på grund av att han sjöng i förhöret - då?
Citera
2021-08-03, 22:36
Medlem
Ingen av ovanstående 1-3 är nån golare.

Olle köper en släng av Jim. Polisen visiterar Olle och hittar rökbiten.
Polisen frågar Olle var han har fått rökat ifrån.
- Den köpte jag av Jim svarar Olle
= Olle är en golare

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Typ.

I min bok så kan man bara gola om man är misstänkt för ett brott.

Din bror är en solklar golbög!
Senast redigerad av Xuno 2021-08-03 kl. 22:38.
Citera
2021-08-03, 22:39
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ingen av ovanstående.

= Olle är en golare

Detta^

Du är inte en golare om du anmäler någon du inte känner som oprovocerat misshandlat dig.
Citera
2021-08-03, 22:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Well - om brodern som du litar på vet om vad ni gjorde och lovat att hålla tyst om det men ändå i förhöret glatt berättar allt om ert bankrån och vart ni gömmer er och pengarna så Landsfiskalen kommer och tar er på grund av att han sjöng i förhöret - då?
Om han vet detaljer, så har ju jag blandat in honom och då kan han således gola.

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ingen av ovanstående.

= Olle är en golare

Din bror är en solklar golbög!
Se ovan.

Men det var ett kasst exempel.
Citera
2021-08-03, 22:48
Medlem
Hegamons avatar
En golare kan en person vara under flera scenarier. En person som samarbetar med vakter i ett fängelse för att sätta dit sina medfångar är en golare. En person som under en rättegång pekar ut sina medkumpaner är en golare. En person som skvallrar på sin kran är en golare, oavsett om personen är ostraffad eller kriminell.

Jag vet den här centerpartisten kallade vita än för värsta sortens golare. Det är bara förvirrat av den här centerpartisten. Om han nu inte har ett så starkt nätverk av kriminella i sin närhet som gör att han slänger sig med begreppet golar utan eftertanke. Ja, jag tyckte det var så barockt när denna centerpartisten beskyllde vita män för det, golare alltså.

En golare ses ibland som fritt villebråd, dvs denne löper risk att få på flabben. Ordet golare tänker jag mig skapts från associationen till en näktergal, en fågels om verkligen sjunger ut, i tid och otid.

"En golare har inga polare". Etc, låter något en kåkfarare skulle säga på kåken.
Senast redigerad av Hegamon 2021-08-03 kl. 22:51.
Citera
2021-08-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme

Är jag en golare? Jag har skyddad ID; sålde droger flera år för snart ett decennium sedan, blev pressad av kriminella gäng och gick slutligen till polisen och berättade vad som hände, skyddad ID sedan dess och har lämnat det livet, utöver att jag brukar droger ibland, annars hatar jag kriminaliet!

Är jag en golbög?
Citera
2021-08-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Är jag en golare? Jag har skyddad ID; sålde droger flera år för snart ett decennium sedan, blev pressad av kriminella gäng och gick slutligen till polisen och berättade vad som hände, skyddad ID sedan dess och har lämnat det livet, utöver att jag brukar droger ibland, annars hatar jag kriminaliet!

Är jag en golbög?
Du är en golbög om du satte dit de övriga inblandade, ja.
Citera
2021-08-03, 23:01
Medlem
En golare är en person som ser till att en kriminell får problem med lagens långa arm. Motsatsen är en polare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in