• 1
  • 2
2021-08-03, 20:54
Medlem
Man-At-Armss avatar
Förändringar i utseendet sker väl ofta antingen när tecknare "finslipat" sina karaktärer (några exempel är Tintin, Kalle och Hobbe och Rocky) eller när nya tecknare tar över (som i Spirou).

Men vad jag söker efter är större utseendeförändringar som inte har att göra med tecknarstil, utan om förändringar som tydligt skiljer sig från tidiga attribut. Och som håller i sig en längre period, minst några år.

Några exempel:

Walt Kellys Pogo såg först ut så här för att kort därefter få sitt kännetecknade utseende

Hulk var först grå innan han blev grön. Under 90 talet blev han visserligen grå igen, men det var under en ganska kort period.

Ernie blev av med mustaschen. (Tyckte jag var en ganska stor förändring i alla fall )

Vilka exempel har ni på seriekaraktärer som genomgått större utseendeförändringar?
Citera
2021-08-03, 22:14
Medlem
TheJackets avatar
Knasen hade en hjälm på sig i början men hade senare en keps.

Katten Gustav har förändrats väldigt mycket sen starten. På 80-talet gick han fortfarande på 4 ben och redan då hade han förändrats mycket.

Pondus hade prickar som ögon i början, det har han inte nu.
Citera
2021-08-04, 00:10
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Katten Gustav har förändrats väldigt mycket sen starten. På 80-talet gick han fortfarande på 4 ben och redan då hade han förändrats mycket

Även Sergeant Snorkels hund Otto gick på fyra ben från början.
Citera
2021-08-04, 00:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms

Ernie blev av med mustaschen. (Tyckte jag var en ganska stor förändring i alla fall )

Vilka exempel har ni på seriekaraktärer som genomgått större utseendeförändringar?

Kan minnas galet här men jag tror att även Noaksson i Arken blev av med sin mustasch.
Citera
2021-08-04, 06:45
Medlem
Man-At-Armss avatar
Chick Bill var först en antropomorf med nos, men fick sedan mer mänskligt utseende

Nick Fury bytte hudfärg i Marvelserier när karaktären började spelas av Samuel L Jackson på vita duken
Citera
2021-08-04, 06:57
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Tidig Lucky Luke är mycket jämn i kanten och hästar ser nästan ut som ballongdjur då tecknaren Morris lärt upp sig genom att titta på främst amerikanska animerade filmer.

https://images.app.goo.gl/Q25LcMQ1TpctqLoM6

Rätt snart blev cowboy och häst relativt lik hur de kommer se ut i flertalet av de runt 80 utgivna albumen.

De saker som ändrats angående hjälten är att hans rökande minskat och att han inte skjuter ihjäl någon numera (första omgången med Dalton dog).

Hans häst Jolly Jumper var först bara transportmedel men började efter några år ha alltid en snusförnuftig kommentar.
Han är mer antropomorf än de flesta tidigare nämnda djur då han bl a sett spela schack.......med hovar ? 😳
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2021-08-04 kl. 07:07. Anledning: Länk
Citera
2021-08-04, 09:45
Medlem
Betty Boop var inte så särdeles tjusig i sin första tecknade film (Dizzy Dishes, 1930), där hon var en antropomorf hund med långa hundöron. 1934 såg hon bättre ut, som synes i denna serie.
Citera
2021-08-04, 12:54
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Nick Fury bytte hudfärg i Marvelserier när karaktären började spelas av Samuel L Jackson på vita duken

Nej, Marvel släppte sin Jackson-inspirerade Nick Fury 2002, flera år innan Jackson fick rollen, däremot var serieversionen absolut baserat på hans utseende.
Citera
2021-08-04, 13:27
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Förändringar i utseendet sker väl ofta antingen när tecknare "finslipat" sina karaktärer (några exempel är Tintin, Kalle och Hobbe och Rocky) eller när nya tecknare tar över (som i Spirou).

Men vad jag söker efter är större utseendeförändringar som inte har att göra med tecknarstil, utan om förändringar som tydligt skiljer sig från tidiga attribut. Och som håller i sig en längre period, minst några år.

Några exempel:

Walt Kellys Pogo såg först ut så här för att kort därefter få sitt kännetecknade utseende

Hulk var först grå innan han blev grön. Under 90 talet blev han visserligen grå igen, men det var under en ganska kort period.

Ganska mycket Bamse över den stilen eller?

utseende
Citera
2021-08-04, 18:44
Medlem
brianmolkos avatar
91:an gjort större plastikoperation än Michael Jackson
https://img.itinari.com/activity/ima...&w=1200&h=800&
Citera
2021-08-04, 20:46
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Nej, Marvel släppte sin Jackson-inspirerade Nick Fury 2002, flera år innan Jackson fick rollen, däremot var serieversionen absolut baserat på hans utseende.
Åfan.
Om andra också fått fel för sig:
Citat:
When Marvel created their reimagined version of the Avengers called the Ultimates, it was for a 2002 limited series created by Mark Millar and Bryan Hitch. They decided they wanted to base this new version of Nick Fury on Samuel L. Jackson, going so far as to negotiate likeness rights with the actor. As part of the deal, they gave Jackson first refusal on playing the character in any future movies.
Jag tror inte att Samuel L. Jackson ångrat sig

Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Ganska mycket Bamse över den stilen eller?

utseende

Att se likheter mellan olika serieskapares verk är inte min starka sida, men du har säkert rätt.

https://www.quora.com/Why-is-Nick-Fury-black-now
Senast redigerad av Man-At-Arms 2021-08-04 kl. 20:51.
Citera
2021-08-04, 20:50
Familjen Simpsons såg helt galna ut när de först dök upp som inslag i Tracey Ullman show.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_...cey_Ullman.png
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in